Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cris
Artikelen: 0

Re: [Nederlands]Nieuwe spelling

................................................... :roll:
Gaat alles goed met je?

Ik vind alle Westerse talen lastig met zijn juiste spelling.
Spitfire28

ik wordt er ook niet goed van

dit is gewoon zielig...

dit moet gewoon geprotesteerd worden
Tom Poes

Ik erger mij al jaren aan de regel met de tussen-n. De regel is in de aard al fout omdat bij veel samenstellingen het niet om een meervoud gaat.

Deze regel druist geheel in tegen mijn taalgevoel.

De regel van de tussen-n heeft ook een groot John Cleese-gehalte. De Taal Unie gaat maar door met deze regel en bedenkt allerlei afgeleide regeltjes die om de hoofdregel maar te kunnen handhaven.
wim600008149

Verschillende Nederlandse media hebben afgelopen weekend aangekondigd de nieuwe spelling die op 1 augustus 2006 van kracht wordt niet te gaan gebruiken. Ze vinden de nieuwe spelling onnodig onduidelijk en lelijk. Aan de boycotactie doen de Volkskrant, Trouw (1) en (2), NRC Handelsblad, Elsevier, de NOS, HP/De Tijd, Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer, Planet Internet en Tekstnet, een beroepsvereniging van tekstschrijvers met zo'n 250 leden, mee.
(lees meer op http://taalunieversum.org/nieuws/1204)

Jammer dat wij in België blijkbaar niet genoeg kl***n aan ons lijf hebben om op dezelfde wijze op dit hilarisch circus te reageren. Aangezien bommen gooien niet mag, zou een volledige en algemene boycot een meer dan gepaste reactie zijn. :roll:
Brennus

Een ander voorbeeld is het eeuwenoude woord "vlaggeschip".

Amateurs en landrotten alleen kunnen op het idee komen dat zo iets in het vervolg als "vlaggenschip" gespeld zou moeten worden.

Het gaat niet om vlaggen als versiering, maar om maar één vlag, n.l. die van de commandant. De commandovlag dus.

In het Duits heeft het dan ook de correcte benaming "Flagschiff".

Voorbeeld... "Das neue Flagschiff der Luxusklasse: Der Audi S8 2006"

Ander voorbeeld: "Nelson's flagship HMS Victory"
Jan van de Velde
Moderator

Aangezien bommen gooien niet mag
Is er in Nederland niet een spreekwoord dat zegt:

"Het doel heiligt de middelen.." ? :P

Maar goed, geen bommen. Persoonlijk boycot ik die ellende al jaren, maar de heren en dames zijn kennelijk niet onder de indruk van mijn boycotje. Maar a.u.b. iets actievers dan alleen een boycot. Heeft dat taalinstituut niet een (e-mail)adres? Kunnen we zo geen actie organiseren? Onder welk ministerie valt dat instituut? Hoeveel handtekeningen hebben we nodig voor een referendum?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
wim600008149

Welk standpunt heeft het onderwijs in Nederland hieromtrent eigenlijk ingenomen?

Zijn zij niet verplicht om braafjes volgzaam te zijn?
Jan van de Velde
Moderator

Al eens geprobeerd een Nederlander ergens toe te verplichten???
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Brennus

Inderdaad. Een Nederlander is een anarchist zo lang als het hem geen geld kost. Darom komen verkeersboetes ook zo hard aan.. ;(

Ik denk dat het onderwijs niet representatief is voor de Nederlandse bevolking. Men volgt over het algemeen morrend en kankerend de richtlijnen, maar er is een grens. Als de commissie die het Groene Boekje geproduceerd heeft het zelf nog eens niet meer weet is die grens bereikt.
wim600008149

Al eens geprobeerd een Nederlander ergens toe te verplichten???
Héhé. Ja, maar tevergeefs... :wink:

Nee ik bedoelde eigenlijk meer een verplichting in de morele zin van het woord, in die zin dat het onderwijs toch ergens wordt geacht om een zeker "voorbeeld" te geven. Daarom was ik nieuwsgierig of het Nederlands onderwijs een officieel standpunt zou ingenomen hebben.

In België ligt de zaak anders. Hier doen we officieel allemaal braafjes mee, maar vraag de gemiddelde Vlaming (mezelf trouwens incluis) niet welke regels er veranderd zijn... :roll:
Jan van de Velde
Moderator

Daarom was ik nieuwsgierig of het Nederlands onderwijs een officieel standpunt zou ingenomen hebben.
Ik ben me nergens van bewust. Ik zal het volgende week eens aan mijn collega's Nederlands vragen. Overigens, gezien het schrijfwerk dat ik van mijn gemiddelde Nederlandse leerling onder ogen krijg lijkt me deze vraag hoogstens academisch. Ik ben allang blij als een gevraagd antwoord een beetje in zinnig Nederlands is geformuleerd. :roll: Een t-je, tussen-ennetje of verbindingsstreepje meer of minder doet er dan echt niet meer toe.
klazon
Pluimdrager

.... Een t-je, tussen-ennetje of verbindingsstreepje meer of minder doet er dan echt niet meer toe.
In mijn tijd werden er punten afgetrokken voor taalfouten. Ook als het om wiskunde of natuurkunde ging.

Moeten ze weer doen, zul je zien hoe snel ze goed leren schrijven....
wim600008149

Ik ben allang blij als een gevraagd antwoord een beetje in zinnig Nederlands is geformuleerd.

Hierin kan ik je perfect volgen !

Zonder off-topic te willen gaan, je komt tegenwoordig verschrikkelijke dingen tegen op dat vlak.
madAnne

Die tijd is nog niet voorbij Klazon, toch niet bij ons in Leuven en omstreken :roll:

nog niet zo lang geleden geleden heeft mijn klas bijna een rel geschopt omdat er twee punten per dt-fout werd afgetrokken op een fysica examen (en 5 punten per fout op een Nederlands examen, maar dat lijkt mij logisch)
Jan van de Velde
Moderator

Klazon schreef:
In mijn tijd werden er punten afgetrokken voor taalfouten. Ook als het om wiskunde of natuurkunde ging.  

Moeten ze weer doen, zul je zien hoe snel ze goed leren schrijven....
Ik zou ook best terug willen (naar die goeie ouwe tijd dat onze ouders het zo slecht hadden :roll: )

Maar geef de kinders wel een kans. Taal en rekenen staan niet meer zo hoog op de lijst op de basisschool. Er wordt niet meer voldoende mee geoefend, lezen is ook geminderd, gevolg, er zitten geen woordbeelden meer ingebrand bij de jeugd. Bij mij gaat spelling vaker mis wanneer ik erover ga nadenken dan wanneer ik het op de automatische piloot opschrijf. Maar ik heb dan ook nog schrijfkramp overgehouden van de basisschool. (geintje, maar toch).

Oefening baart kunst. Mijn zoon is met een 9+ voor rekenen van de basisschool afgekomen. In atheneum 3 gingen natuurkunde-opgaafjes de mist in omdat hij het sommetje 3/4 + 1/2 niet meer kon uitvoeren. Dat ging hij oplossen via kruislings vermenigvuldigen. Over klokken en klepels gesproken...

En om terug te komen op taal: een kennis van me is mede-eigenaar van en groot ingenieursbureau. Hij klaagt steen en been dat hij geen afgestudeerden meer kan vinden die nog een fatsoenlijk samenhangend rapport kunnen schrijven, en nog maar met moeite lieden die fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven.

Dus laat ik mijn VMBO-klantjes maar niet te hard aanpakken. Bij de basis herbeginnen, zou ik zeggen, :P dan pas die kinders er op aankijken.

Terug naar “Taalkunde”