Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
woelen
Artikelen: 0

Re: Arbeidsinspectie: scheikundelokalen onveilig

Ik denk dat op dit moment de angst voor chemicalien is doorgeslagen en er veel moois met het badwater wordt weggegooid, ook door middelbare scholen. Ik zou nog niet eens zo zeer de giftigheid van een stof als doorslaggevend laten zijn voor of het wel of niet op school aanwezig mag zijn, maar veel meer of de stof een educatieve waarde toevoegt aan het curriculum dat op school wordt geboden. Dus, voor een stof als HgCl2 zie ik best nog wel een toegevoegde waarde voor een middelbare school, mits gebruikt in een mooie demo door een TOA (niet door de scholieren zelf laten gebruiken). Een stof als As2O3 zou inderdaad niet op een middelbare school moeten staan. Hier kun je geen enkele mooie demo mee doen die echt iets toevoegt aan het curriculum.

Dus, het gaat om het risico, maar ook om de educatieve waarde. Stoffen met een zeer hoge educatieve waarde zouden dus minder snel geweerd moeten worden, maar voor de meer risicovollere stoffen hieronder zou dan een goede demo moeten worden ontwikkeld die een TOA kan geven en waar de leerlingen naar kunnen kijken. En nee, een DVD of video vervangt niet de echte chemie ;)

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

jcjlf

woelen schreef: Ik denk dat op dit moment de angst voor chemicalien is doorgeslagen en er veel moois met het badwater wordt weggegooid, ook door middelbare scholen. Ik zou nog niet eens zo zeer de giftigheid van een stof als doorslaggevend laten zijn voor of het wel of niet op school aanwezig mag zijn, maar veel meer of de stof een educatieve waarde toevoegt aan het curriculum dat op school wordt geboden. Dus, voor een stof als HgCl2 zie ik best nog wel een toegevoegde waarde voor een middelbare school, mits gebruikt in een mooie demo door een TOA (niet door de scholieren zelf laten gebruiken). Een stof als As2O3 zou inderdaad niet op een middelbare school moeten staan. Hier kun je geen enkele mooie demo mee doen die echt iets toevoegt aan het curriculum.

Dus, het gaat om het risico, maar ook om de educatieve waarde. Stoffen met een zeer hoge educatieve waarde zouden dus minder snel geweerd moeten worden, maar voor de meer risicovollere stoffen hieronder zou dan een goede demo moeten worden ontwikkeld die een TOA kan geven en waar de leerlingen naar kunnen kijken. En nee, een DVD of video vervangt niet de echte chemie ;)
Dit is de spijker op zijn kop! :x Zelfs ethanol is kankerverwekkend... Zo doen we straks alleen nog maar het neerslaan van calciumcarbonaat en vertonen we alleen maar videotjes van stuntende scholieren uit de USA/YouTube.

Een goed opgeleide docent en TOA kan echter ook met kwik en jood werken: bijvoorbeeld (in de zuurkast!) mooi de stoëchiometrie laten zien als zich groen kwik(I)jodide vormt of oranje kwik(II)jodide. Helaas durft geen enkel leerboek dit meer aan, in onze disclaimer-cultuur. :lol:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jor_CF

Ik heb eens gehoord van iemand die deze reactie op een 5-10g schaal had gedaan. Het was dermate exotherm, dat er een hoop rode HgI2 rook een kwikdamp vrijkwam. Ik weet niet hoe het gaat als je het op een schaal doet van 1 gram, maar dit lijkt me wel een gevaarlijke proef, ook voor het millieu. En ik ben echt niet de persoon die snel van een experiment afschrikt, maar dit zie ik als een risico. Ik weet natuurlijk dat je maar een voorbeeld gaf :D

De neerslag en weer oplossen van kwik(II)iodide is ook erg mooi. Ik heb een familielid kunnen verrassen met het neerslaan van loodjodide uit twee kleurloze oplossingen en hij was duidelijk verrast.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Natural.Science

Op mijn middelbare school waren de proefjes allemaal zo vriendelijk dat er weinig mis had kunnen gaan.

Op het HBO waren de practicumzalen dik in orde en ook zeer veilig.

Alleen werd er nogal laks omgegaan met de veiligheid.

Ik had zowaar toegang tot de meest gevaarlijke stoffen, er werd zelden goed gelet op handschoenen en brillen. En er werd ook regelmatig met humaan bloed gewerkt zonder de juiste voorschriften te handhaven.

Natuurlijk tot op zekere hoogte, het is natuurlijk hoe je het er zelf naar maakt.

Een veilige werkplek creëer je zelf!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!