![Lach :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ja voor één shot stond ik ook versteld van het resultaat.
Oculairprojectie heet dat toch? Maar dan zal ik wel weer een plasticbuisje van 40euro moeten kopen
Of heb jij een ander goed idee, zag dat je graag knutselt
Moderators: jkien, Michel Uphoff
betelgeuse schreef:Oculairprojectie heet dat toch? Maar dan zal ik wel weer een plasticbuisje van 40euro moeten kopenTenminste die verloopstukjes zijn erg duur.
Of heb jij een ander goed idee, zag dat je graag knutselt
Het rolletje kun je voorzien van een zachte rand (styropor of neopreen bijvoorbeeld), zodat je steun hebt terwijl je in het oculair richt. Het krijgen van een "recht" beeld is vrij kritisch "uit de hand".Dat met een fotorolletje heb ik al geprobeerd, past perfect in de focusser. alleen... hoe krijg ik het oculair er tussen dan? want die is dus precies zo breedt
Ik heb het eerder ook al gepost in dit topic. De eerste aperture stop moet/kun je verwijderen en de focusser een stukje inkorten.kan het zijn dat ik met een 32mm oculair tegen de randen van mijn 70/700 telescoop kijk?
Ja, zo dicht mogelijk bij. Maar is niet echt kritisch, je hebt toch je focusser in de telescoop? Geen lichtinval van de zijkanten is belangrijk.betelgeuse schreef:in Zwolle dus ook niet
Trouwens TerraNova, ik had het een poosje geleden over oculairprojectie. Ik heb een oude (plastic) barlow gebruikt met een oud doosje voor een oculair (net een fotorol doosje) maar hoe lang of kort moet het geheel zijn, neem aan dat de cam zo dicht mogelijk op het oculair moet?