betelgeuse
Artikelen: 0

Re: Lidl 70/700 refractor

goh communicatie in 2 forumonderwerpen tegelijk :-)

Ja voor één shot stond ik ook versteld van het resultaat.

Oculairprojectie heet dat toch? Maar dan zal ik wel weer een plasticbuisje van 40euro moeten kopen :-) Tenminste die verloopstukjes zijn erg duur.

Of heb jij een ander goed idee, zag dat je graag knutselt :-)
TerraNova

betelgeuse schreef:Oculairprojectie heet dat toch? Maar dan zal ik wel weer een plasticbuisje van 40euro moeten kopen :-) Tenminste die verloopstukjes zijn erg duur.

Of heb jij een ander goed idee, zag dat je graag knutselt :-)

Film rolletje/buisje (een zwarte) zijn tussen de 31 en 34 milimeter, gaat prima voor een test. Even langs de lokale fotoboer of 't Kruidvat.... :wink:

Schuifmaat mee en scoor een adapter voor nix.........

Ik heb ook een Steady-pix van Orion, dat is universeel voor alle camera's met een statief aansluiting.
Leon.

Clear, Dark Skies.............
betelgeuse

Dat met een fotorolletje heb ik al geprobeerd, past perfect in de focusser. alleen... hoe krijg ik het oculair er tussen dan? want die is dus precies zo breedt
TerraNova

Dat met een fotorolletje heb ik al geprobeerd, past perfect in de focusser. alleen... hoe krijg ik het oculair er tussen dan? want die is dus precies zo breedt
Het rolletje kun je voorzien van een zachte rand (styropor of neopreen bijvoorbeeld), zodat je steun hebt terwijl je in het oculair richt. Het krijgen van een "recht" beeld is vrij kritisch "uit de hand".

Lastig uitleggen eigenlijk, :roll: ik doe dat al lang zo, dat het een beetje vanzelfsprekend is.....

Trouwens, wel de bodem uit het rolletje/kokertje halen. :wink:

De steadypix maakt het echter wel een stuk gemakkelijker.

De (web)cam moet dan wel een statiefaansluiting hebben.

Afbeelding
Leon.

Orionman

Ha, Ik heb hem ook gekocht. Ik richt op mars met 20mm. Daarna stop ik er een 12mm in. Zorg dat het beeld in het midden zit. En dan stop ik de 4 mm erin. En weg is beeld. Ik denk dat hij is bewogen. Vind hem dan niet meer terug. Help hoe kan dat voorkomen worden of hoe doen jullie dat. Statief misschien toch niet van goeie kwaliteit, omdat de telescoophouder van plastic is.
betelgeuse

nou dat heb ik dus ook, het 4mm oculair is volgens mij een heeeeel klein beeldveld weet het ook niet precies hoor.

ik ga dan ook onderstaande koffer halen :-)

http://www.ganymedes.nl/Templates/diverse%...20oculairen.htm

(onderaan de pagina)

Daar zit ook een betere barlow bij en ik hoop ook wat aan de kleurenfilters te hebben

Maar Mars is volgens mij ook wel wisefull thinking. Klein planeetje die nog wel een stuk wegstaat. saturnus is volgens mij beter te doen en jupiter :-)

Over het statief. Als ik mijn oculairbakje er in klem dan vind ik het geheel wel stevig hoor. Tja als je gaat focussen (wat je toch wel doet hoop ik als je switched van oculair ;-) dan trilt het wat maar daar is mee te leven
Orionman

Misschien kan dit het verhelpen:

Regel een ijzeren plaat en las daar aan de uiteinden 2 beugels op. Net zoals je bij veel andere telescoophouders zie. En beplak de binnenkant met iets zachts zoals rubber. Draai vervolgens de schroeven (vleugelmoer??) vast.
betelgeuse

kan het zijn dat ik met een 32mm oculair tegen de randen van mijn 70/700 telescoop kijk?
skywatcher

nee,je zal eerste de fieldstop zien
TerraNova

kan het zijn dat ik met een 32mm oculair tegen de randen van mijn 70/700 telescoop kijk?
Ik heb het eerder ook al gepost in dit topic. De eerste aperture stop moet/kun je verwijderen en de focusser een stukje inkorten.

Zie deze link:

http://www.qsl.net/dl1gsj/astronomy/astro/.../lidl/lidl.html

Daar staan meer modificaties die zeer de moeite waard zijn.
Leon.

betelgeuse

TerraNova: Ik had wel op de pagina gekeken. Ik zag toen alleen niet direct het nut en bovendien om meteen in mijn nieuwe telescoop te gaan zagen :-)

Maar ga het nu zeker proberen, zie het nut nu namelijk wel :-)

Update:

Heb hem nu uitelkaar liggen maar zie de aperture stop nergens zitten...

Update 2:

ehmmm zat dus in het 'focusbuisje'

Ok is er uit, en heb hem ook meteen ingekort
TerraNova

Ik ben benieuwd, ik keek even naar buiten, maar geen behoorlijke seeing vandaag. Althans, niet hier in Limburg. :roll:
Leon.

betelgeuse

in Zwolle dus ook niet :-(

Trouwens TerraNova, ik had het een poosje geleden over oculairprojectie. Ik heb een oude (plastic) barlow gebruikt met een oud doosje voor een oculair (net een fotorol doosje) maar hoe lang of kort moet het geheel zijn, neem aan dat de cam zo dicht mogelijk op het oculair moet?
skyguy

Braband ook niet, wolkjes.......
TerraNova

betelgeuse schreef:in Zwolle dus ook niet :-(

Trouwens TerraNova, ik had het een poosje geleden over oculairprojectie. Ik heb een oude (plastic) barlow gebruikt met een oud doosje voor een oculair (net een fotorol doosje) maar hoe lang of kort moet het geheel zijn, neem aan dat de cam zo dicht mogelijk op het oculair moet?
Ja, zo dicht mogelijk bij. Maar is niet echt kritisch, je hebt toch je focusser in de telescoop? Geen lichtinval van de zijkanten is belangrijk.
Leon.

Terug naar “Sterrenkijken”