Goed, nogmaals:Hier maak je de eerste denkfout: De quizmaster weet achter welke deur de auto zit (bijvoorbeeld 43). Maar jij als kandidaat weet dat de auto OF achter deur 43, OF achter deur 68 zit. Gelijke kans dus.
Je hoeft niet te rekenen, kun je daar eens intuïtief je antwoord op geven?Serieus, ik vroeg het eerst als grap maar geloof je werkelijk dat het zelfs in de situatie met 100 deuren niet uitmaakt of je wisselt of niet? Denk je dat als er bijvoorbeeld duizend kandidaten meedoen aan dit spelletje, en 500 wisselen er van deur en 500 blijven bij hun eerste keuze, dat er dan in beide groepen ongeveer evenveel met een nieuwe auto huiswaarts zullen keren?
Laat ik het zo zeggen: ben je het met me eens datHier maak je de tweede denkfout: wat heb je eraan dat je weet dat de quizmaster de deuren op een speciale manier selecteert?
- als jij eerst één deur uit 100 kiest, je een kans van 1% hebt dat je goed gokt?
- en dat daarom de kans 99% is dat de prijs in één van de andere deuren zit?
- en als de quizmaster dan 98 andere deuren opent (waarvan ie weet dat ze leeg zijn), dat dan de kans 99% is dat hij een deur met een prijs overlaat?
Mijn denkfout dan ook!Denkfout nummer drie: je hebt inderdaad 2 mogelijkheden, maar die zijn in tegenstelling tot de 2-deuren-vraagstelling niet aan elkaar gelijk.
Ik zeg niet dat je 50% kans hebt, ik vroeg of jij dat dacht, omdat je het verschil bij die deuren ook niet ziet
Jij begrijpt mijn vraagstelling niet goed. Ik begrijp de oorspronkelijke vraagstelling van MvM perfect, ik vraag alleen wat volgens jou precies het verschil is tussen die 3 voorbeeldsituaties die ik stelde.Je begrijpt de vraagstelling van de quizmaster niet: je hebt het nu telkens over de vraagstelling waarbij de kandidaat twee deuren mag kiezen. Maar de vraagstelling was juist: kies een van de twee overgebleven deuren.Wat is het essentiële verschil tussen:
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt?"
of
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt? maar denk erom, minstens één deur is leeg"
of
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt? maar denk erom, minstens één deur is leeg, kijk maar" en opent één deur
Ik zou zeggen, lees de vraagstelling van MvM nog maar eens goed door. Volgens mij maak je namelijk nog steeds geen goed onderscheid tussen de oude en de nieuwe vraagstelling.
Kun je eens aangeven wat er volgens jou verschilt tussen elk van mijn 3 voorbeelden?
En dan dit vierde voorbeeld erbij:
- de quizmaster die zegt "wil je alles wat achter deze twee deuren ligt? maar denk erom, minstens één deur is leeg, kijk maar" en opent één deur, en zegt "dus als je voor de twee deuren kiest krijg je eigenlijk gewoon wat er achter deze ene nog gesloten deur ligt, want die ander is toch leeg zoals je ziet"
Waarin zit 'em nu het verschil qua kans tussen deze 4 situaties, denk jij?
Puzzels