Puzzel Puzzels
rudeonline
Artikelen: 0

Re: Bewijs ik hiermee dat de RT niet klopt?

Merk op dat de speciale relativiteitstheorie alleen geldt in het geval dat beide observatoren in een inertiaalstelsel met eenparige snelheid zitten. Dat is hier niet het geval, die gozer in de raket moet afremmen om om te draaien (en ook al draait ie met constante snelheid, dit is ook een versnelling, want je vertraagt in de oorspronkelijke richting en versnelt in een andere richting). Dus dit voorbeeld kan niet met speciale relativiteit worden beschreven en zal dus met algemene relativiteit beschreven moeten worden. Hier heb ik echter zelf geen kaas gegeten, maar ik ben er van overtuigd dat het daarmee echter geen probleem is.

Beide personen zullen hetzelfde zeggen van elkaar. En als beide in een enorme boog vliegen ( de aarde draaid in een boog om de zon) dan verandert er niks aan hun intertiaal stelsel. En ze hebben beide een constante snelheid t.o.v het touw, beide hebben dus een constante snelheid. Het touw doet exact hetzelfde als het licht. Zij het met een kleinere lengtemaat.
Als iedereen naar rechts kijkt is het verstandig om ook eens naar links te kijken.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Bart

En als beide in een enorme boog vliegen ( de aarde draaid in een boog om de zon) dan verandert er niks aan hun intertiaal stelsel.

Absoluut niet waar. Begin eerst eens met het begrijpen van de klassieke mechanica. Er is een versnelling nodig om je door een bocht te wegen en dat is dan ook geen inertiaal stelsel. Het bewegen in een cirkelbaan levert een centrifugale kracht en een corioliskracht op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

peterdevis

Je weet waarschijnlijk ook niet genoeg van de RT om te begrijpen dat iedere waarnemer t.o.v zichzelf altijd in hetzelfde intertiaalframe zit.
De pot verwijt de ketel

Verder geen commentaar want:

Wat baten kaars en bril als...
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Rudeoffline

Merk op dat de speciale relativiteitstheorie alleen geldt in het geval dat beide observatoren in een inertiaalstelsel met eenparige snelheid zitten. Dat is hier niet het geval, die gozer in de raket moet afremmen om om te draaien (en ook al draait ie met constante snelheid, dit is ook een versnelling, want je vertraagt in de oorspronkelijke richting en versnelt in een andere richting). Dus dit voorbeeld kan niet met speciale relativiteit worden beschreven en zal dus met algemene relativiteit beschreven moeten worden. Hier heb ik echter zelf geen kaas gegeten, maar ik ben er van overtuigd dat het daarmee echter geen probleem is.
Je hebt geen algemene relativiteitstheorie nodig om versnellingen te beschrijven, dat kan prima met de speciale relativiteitstheorie. Dat is een misverstand wat waarschijnlijk de wereld in is geholpen door de nadruk die de speciale theorie op inertiaalstelsels legt.

En wat Rudeonline zijn verhaal betreft: lees eens een boek ofzo. Dan kun je begrijpen wat je allemaal hier neerzet. Het zijn hersenspinsels die niet kunnen worden weerlegd door een gebrek aan kennis van jouw kant.
Rogier

rudeonline schreef:Ik maak het eenvoudiger voor jullie.

1 meter touw staat voor 300.000km. minder touw is dus minder vaak 300.000km en dus ook gewoon minder km t.o.v. het licht..
1 meter touw staat voor 300.000km die je ten opzichte van het licht beweegt? Maar ook voor 1 seconde, want je rolt 1 meter per sec af. En 1 seconde is ook al 300.000km die je ten opzicht van het licht beweegt. Dus nogmaals: als je toch al de secondes bijhoudt, waarom dan nog dat touw afrollen?

Wat heb je méér aan dat touw en te meten hoeveel meter je hebt uitgerold, dan om gewoon op je klok te kijken hoeveel secondes er voorbij zijn gegaan? (beide zijn namelijk altijd hetzelfde)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Kris Hauchecorne

Wie rolt er eigenlijk af? Als de stilstaande afrolt beweegt het ganse touw aan 0,8c. Als de bewegende afrolt blijft het touw in rust ten opzichte van de achterblijver. In de beide gevallen zal het touw een versnelling ondergaan. De beide situaties zijn perfect symmetrisch en zullen bijgevolg hetzelfde resultaat opleveren.
Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.
Dit getuigt van een gedegen onbegrip van de theorie die je hier pretendeert te weerleggen. Je weet gewoon niet waarover het gaat.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
Glacius

Bij de Lichtsnelheid sta je letterlijk stil.
Nee, je staat niet stil, want je beweegt je nog steeds voort in de ruimte dimensie. Telkens verwar jij ruimte met tijd. Het is sowieso niet logisch om bij verplaatsing uit te gaan van het licht, en daar bij verplaatst licht zich ten opzichte van ons, en volgens mij heb je dat nog steeds niet verklaart.

Het aantal seconden, wat de man die wegvliegt erover doet om naar z'n bestemming te komen, is het aantal meters in touw.

Het aantal meters in touw op aarde, is het aantal seconden verstreken op aarde. (tot de andere persoon z'n bestemming heeft bereikt.)

De man die wegvliegt legt meer Kilometers af dan de man op aarde, ten opzichte van het punt waar ze begonnen zijn. En tijd bereken je niet in kilometers, als dat je punt was.....
Smoke

rudeonline schreef:Ik doe maar gewoon een poging waarmee ik denk dat je je afgelegde weg door het heelal kunt bepalen.  

We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..  

1 persoon blijft achter op aarde terwijl een tweede een ruimtereis gaat maken.

Ik wil nu weten wie de meeste km af gaat leggen omdat je niet zomaar kunt stellen dat 1 van de 2 stilstaat en de ander beweegt. Alles beweegt, ook de aarde.  

Ze spreken het volgende af..

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Wat nu als je dat touw zou afrollen met de lichtsnelheid? ( gedachte experiment)
De man op de aarde... De man in het ruimteship heeft het gevoel netjes elke seconde 1 meter af te rollen... Wanneer hij de zaken bekijkt in zijn referentiestelsel... maar ten opzichte van de man op aarde,loopt hij duidelijk achter en rolt hij dus het touw langzamer af.
Rogier

De man op de aarde... De man in het ruimteship heeft het gevoel netjes elke seconde 1 meter af te rollen... Wanneer hij de zaken bekijkt in zijn referentiestelsel... maar ten opzichte van de man op aarde,loopt hij duidelijk achter en rolt hij dus het touw langzamer af.
Maar zolang ze dat onderlinge snelheidsverschil van 0.8c houden, lijkt het voor de man in het ruimteschip dat de man op aarde juist langzamer is. En geen van tweeën hebben ze echt gelijk of ongelijk :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
rudeonline

Smoke schreef:
rudeonline schreef:Ik doe maar gewoon een poging waarmee ik denk dat je je afgelegde weg door het heelal kunt bepalen.  

We wisten al dat waarnemers verschillende tijden op hun klok kunnen meten. Een bewegende klok loopt langzamer terwijl de lichtsnelheid altijd gelijk blijft. We kunnen nu een test doen die zo simpel is dat je het niet gaat geloven. Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb..  

Iedere seconde rollen ze 1 meter touw af. Nu vertrekt er 1 met 80% van de lichtsnelheid naar een planeet 5 lichtjaar hier vandaan. Als hij terugkomt meten beide waarnemers de lengte van het touw op. Wie heeft het langste stuk touw in handen?

Wat nu als je dat touw zou afrollen met de lichtsnelheid? ( gedachte experiment)
Juist, en de persoon die het touw langzamer afrolt meet dus ook een tragere lichtsnelheid. Elke meter touw staat namelijk gelijk aan 300.000km/sec van het licht. Minder meters touw, minder afgelegde km van het licht.
Als iedereen naar rechts kijkt is het verstandig om ook eens naar links te kijken.
rudeonline

rudeonline schreef:En als beide in een enorme boog vliegen ( de aarde draaid in een boog om de zon) dan verandert er niks aan hun intertiaal stelsel.

Absoluut niet waar. Begin eerst eens met het begrijpen van de klassieke mechanica. Er is een versnelling nodig om je door een bocht te wegen en dat is dan ook geen inertiaal stelsel. Het bewegen in een cirkelbaan levert een centrifugale kracht en een corioliskracht op.

En het draaien van de aarde om de zon dan?
Monnik

Dit wordt helaas even een lang stukje, maar anders lossen we dit nooit op vrees ik.

Rudeonline, het idee dat iemand als het ware in de buurt van de lichtsnelheid kan komen en dan "trager" gaat klinkt interessant, maar het hele punt waarom de relativiteitstheorie er op een gegeven moment gekomen is, is nu eenmaal dat in de ondervinding (zoals het beroemde Michelson-Morley interferometer experiment) blijkt dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen "snelle" en "trage" bewegers.

De nl wikipedia heeft helaas niet veel te bieden wat betreft het Michelson-Morley experiment, maar kennislink heeft een heel leuke web opstelling: http://www.kennislink.nl/web/show?id=140382

Natuurlijk kun je zeggen dat een object ten opzichte van jezelf trager of sneller beweegt, maar je bent zelf niet geijkt ten opzichte van een of andere ether waar het licht doorheen zou bewegen dus kan de ander net zo goed stellen dat hij stilstaat en jij beweegt (we hebben het dan hier en in het vervolg van dit stukje over constante snelheden). Ook in de klassieke theorie van de mechanica van Newton was het zo dat er geen absolute standaard van beweging was, alleen daarin werd er nog van uitgegaan dat alle waarnemers simpelweg dezelfde klok en maatstaf konden delen en dat dus een lichtstraal waarvan jij rapporteerde dat hij met een bepaalde snelheid langszoefde door een waarnemer met beweging ten opzichte van jou met een andere snelheid zou worden gezien (als jij en die andere waarnemer tenminste een beetje zuiver zouden meten ten opzichte van die universele standaardmaten). Ruimte en tijd, klok en maatstaf, stonden in deze visie helemaal los van elkaar. Op ieder moment kon je een soort dwarsdoorsnede maken van het heelal met alles op een bepaalde plek. Beweging krijg je dan door die plakjes achterelkaar af te spelen zoals in een filmprojector.

Toen men uiteindelijk ging proberen met vernuftige instrumenten om waarnemingen van de lichtsnelheid met elkaar te vergelijken kwam men tot de ontdekking dat het zo (zoals in de klassieke theorie) echter niet ging werken en dat het wel leek alsof de snelheid steeds dezelfde was. Dan maar omgekeerd werkend vanuit de vaststelling dat de lichtsnelheid steeds dezelfde was kwam men er al snel achter dat je dan een iets andere omrekening van coordinaten krijgt dan die van de klassieke theorie waarbij je de tijd mixt met de positie zodat iedereen de lichtsnelheid constant heeft (en alle objecten ten opzichte van elkaar binnen die snelheids-"grens" blijven). Geprobeerd werd om dit (de Lorentz methode om coordinaten om te rekenen tussen waarnemers) verklarend te beschrijven door te zeggen dat de ether meetinstrumenten zou indrukken of vertragen bij beweging er door heen, maar daarvoor kon geen plausibel mechanisme worden getoond en het leverde meer vragen op dan het beantwoordde.

Daarmee is het toneel klaargezet voor de relativiteitstheorie van Einstein. In plaats van die gekunstelde verklaringen met ether die de zaak alleen maar ingewikkelder maken dan hij is, kwam hij met de constatering dat natuurlijke processen -en wijzelf dus ook- niet los de beschikking hebben over zo'n standaard klok en maatstaf zoals in de klassieke theorie. Iedere tijdsmeting gaat gepaard met afgelegde afstanden en iedere afstand gaat gepaard met een doorlopen tijd. Om nu een zodanig systeem te krijgen dat je toch metingen met elkaar kunt vergelijken en niemand tot speciale waarnemer wordt benoemd, wat hij intuïtief als onjuist beschouwde, zul je dus moeten stellen dat er voor iedereen een bepaalde speciale snelheid is, die het verband tussen afstand en tijd legt voor alle waarnemers en die identificeerde hij met de lichtsnelheid. Je kunt dit dus beschouwen als een hele pragmatische theorie die een stuk eenvoudiger is dan de klassieke theorie met elektromagnetisme waarin met allerlei kunstjes een ideaal in stand wordt gehouden.

Ik zie, Rudeonline, ook heel duidelijk met welk probleem jij worstelt. Net als de mensen die voor het eerst geconfronteerd werden met de gedachte dat de lichtsnelheid voor iedereen dezelfde is loop jij nog met die aparte maatstaf (jouw touw) en de aparte klok (heb je verder niet vorm gegeven) van de klassieke theorie in je hoofd (want daarmee ben je opgegroeid) en probeer je te bedenken hoe die dingen als het ware vervormen door het reizen door een soort ether. Net zoals die mensen er voor Einstein niet uitkwamen op die ether-manier zul jij daar ook niet kunnen uitkomen (dit ook uit eigen ervaring :roll: ). Dat touw en die klok zijn fysieke constructies die bestaan in de ruimtetijd en je kunt bij geen van beide de ruimte-dimensie scheiden van de tijd-dimensie. En alles waar je in dit universum gebruik van kunt maken voor meting is eveneens een fysieke constructie.

In eerste instantie kan dit een beetje als een beperking overkomen, zo van "we doen iets verkeerd, we meten niet zuiver" (en je zou lang niet de enige zijn met dat denkbeeld), maar wat de relativiteitstheorie ons ook heeft laten zien is dat een heleboel natuurwetten een stuk simpeler worden om te beschrijven wanneer je de wereld door de ogen van ruimtetijd bekijkt en dat de wereld zo lijkt te werken (totdat we ontdekken dat het nog beter kan natuurlijk :D ). Elektriciteit en magnetisme bijvoorbeeld worden op de middelbare school (althans ruim tien jaar geleden nog wel) beschreven als twee gescheiden krachtvelden, eentje voor stilstaande ladingen en eentje voor bewegende ladingen. Bekeken door ruimtetijd ogen blijkt het ineens een enkel krachtconcept wat voor een specifieke waarnemer in Newtoniaanse mechanica bij benadering uitgedrukt kan worden in twee losse krachtvelden die elkaar om een of andere vreemde reden beïnvloeden als ze in de tijd veranderen.

Had je de relativistische ruimtetijd beschouwing van het universum eerst geleerd (en dat geldt net zo goed voor mij en nog voor een heleboel anderen denk ik) dan had je niet de relativistische beschouwing vreemd gevonden, maar de klassieke beschouwing. De natuur lijkt nu eenmaal zo te denken, dus waarom zouden wij daar tegen in willen gaan?

Op deze website is trouwens een hele begrijpelijke Nederlandstalige uitleg van de tweelingparadox te vinden waar jouw topic een beetje om draait (had ik daar nu zo lang voor nodig!): http://www.stuif.com/inhoud.html (gevonden ook via kennislink, maar ik maak persoonlijk wel een voorbehoud dat de uitkomst misschien niet helemaal klopt met een volledige uitwerking in algemene relativiteitstheorie).

Veel plezier met natuurkunde :P
Je hebt waarschijnlijk een ander referentiekader dan deze schrijver: onfeilbare feilbaarheid
eureka126

Stel, je beweegt mee met dat touw dat afgerold wordt met de lichtsnelheid, en de persoon die achtergebleven is op aarde zend je een lichtflits na..........wat is de snelheid van deze lichtflits dan voor jou?

:roll:
eureka126

rudeonline schreef:
Smoke schreef:

Juist, en de persoon die het touw langzamer afrolt meet dus ook een tragere lichtsnelheid. Elke meter touw staat namelijk gelijk aan 300.000km/sec van het licht. Minder meters touw, minder afgelegde km van het licht.
De lichtsnelheid is al ettelijke keren gemeten onder verschillende snelheden, maar ongeacht de snelheid van de waarnemer en de snelheid van de verzender van deze lichtbron is hij altijd constant.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

rudeonline

eureka126 schreef:
rudeonline schreef:
Smoke schreef: De man op de aarde... De man in het ruimteship heeft het gevoel netjes elke seconde 1 meter af te rollen... Wanneer hij de zaken bekijkt in zijn referentiestelsel... maar ten opzichte van de man op aarde,loopt hij duidelijk achter en rolt hij dus het touw langzamer af.
De lichtsnelheid is al ettelijke keren gemeten onder verschillende snelheden, maar ongeacht de snelheid van de waarnemer en de snelheid van de verzender van deze lichtbron is hij altijd constant.
Maar als bij een bepallde persoon het touw trager afrolt ( stel je kunt elkaar online zien) dan meet hij ook een lagere lichtsnelheid. Zijn seconde duurt immers langer. En dat is niet relatief omdat de touwlengtes ook echt verschillen.
Stel, je beweegt mee met dat touw dat afgerold wordt met de lichtsnelheid, en de persoon die achtergebleven is op aarde zend je een lichtflits na..........wat is de snelheid van deze lichtflits dan voor jou?  
Gelijk aan het touw, en dus eigenlijk gewoon 0.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!