Tijd om alles eens rustig, grondig door te nemen, ontbreekt me nu, maar ga ik zeker nog doen. Maar even voor de duidelijkheid: in het kader van onze nieuwsbrief, zoeken we altijd een "stelling van de maand". Dat is iets vrij actueel, waar hopelijk goed over gediscussieerd kan worden. Maar op geen enkele manier staat zo'n stelling voor mijn, of het team hun, mening. Het is inderdaad meer bedoeld als een interessante discussie provoceren, al heeft dat woord weer een iets te zware connotatie voor mijzelfJorisvanEil schreef: ↑do 21 jun 2012, 14:47
Is dit gewoon een stelling in het wilde weg, puur om een interessante discussie te provoceren? Of is dit werkelijk een mening van het team van deze site, of misschien van Drieske zelf?
Een getal heb ik niet voor je, maar het is vaak wel tweerichtingverkeer: Na afstuderen gaan mensen een PHD doen bij een buitenlandse universiteit, maar er komen ook de nodige buitenlanders naar nederland om dezelfde reden. Eenmaal gepromoveerd zie je weer datzelfde gebeuren met postdocs. Of de balans in het voor- of nadeel van nederland uitvalt durf ik niet te zeggen.benb schreef: ↑do 21 jun 2012, 14:19
Ik zou wel eens willen weten hoeveel studenten direct of wat minder direct na het voltooien van hun opleiding emigreren. Met een dankjewel aan de belastingbetaler. Iemand een getal?
Ik kan ook geen informatie aanbieden. Maar wie betaalt de studiekosten dan van de immigranten aan de NL universiteiten ?Benm schreef: ↑do 21 jun 2012, 16:33
Uiteraard is het wel zo dat naarmate we hier grotere en betere universiteiten hebben het aantal immigrerende phd's en postdocs toeneemt.
Het gaat er niet om of het immigranten zijn die hier studeren/tijdelijk wonen/zich vestigen. Het gaat om het niveau van de economie, de welvaart, het vestigingsklimaat, enz, waardoor die immigranten hier naartoe willen komen. Ons land is niet voor niets ooit aantrekkelijk geworden voor migranten.benb schreef: ↑do 21 jun 2012, 16:54
Ik kan ook geen informatie aanbieden. Maar wie betaalt de studiekosten dan van de immigranten aan de NL universiteiten ?
Onzin, iemand zal dat moeten betalen...gratis bestaat nietOuwe Krab schreef: ↑do 21 jun 2012, 16:58
Onderwijs en gezondheidszorg moeten gratis, maar dienen zo efficient mogelijk te worden uitgevoerd.
Als men na het studeren vertrekt uit Nederland moet alsnog een premie betaald worden voor de genoten studiejaren en/of genoten zorg.
Het thema van dit onderwerp is de financiering van de studie en de student.JorisvanEil schreef: ↑do 21 jun 2012, 17:00
Het gaat er niet om of het immigranten zijn die hier studeren/tijdelijk wonen/zich vestigen. Het gaat om het niveau van de economie, de welvaart, het vestigingsklimaat, enz, waardoor die immigranten hier naartoe willen komen. Ons land is niet voor niets ooit aantrekkelijk geworden voor migranten.
Het doet er ook niet toe of wij kennis / mensen of wat dan ook exporteren. Zoals terecht wordt opgemerkt is het het sociaal economische klimaat in Nederland dat Nederlanders aantrekkelijk maakt voor andere landen, en dat Nederland aantrekkelijk maakt voor buitenlanders.
In Denemarken betaalt de student zijn universitaire studie. Hij krijgt een voorschot van de Deense overheid op zijn studie en die betaalt hij daarna terug in een periode van circa 15 jaar. Ik meen zelfs met rente. Het kan dus wel.Silverslide schreef: ↑do 21 jun 2012, 17:35
Dan zal er simpelweg voor zorgen dat de rijke domme gaan studeren en de slimme arme gaan werken.
is dit wel zo.
En wie zegt dat Nederland daar ook geen voordeel mee heeft? Mensen houden toch vaak een band met hun geboorteland en zullen er misschien vaker zaken mee doen.benb schreef: ↑do 21 jun 2012, 14:19
In Nederland emigreren er sinds het jaar 2000 honderdduizend mensen naar het buitenland. Dat cijfer is stabiel tot de laatste 2 jaar. Sinds 2 jaar is dat cijfer 160.000.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel studenten direct of wat minder direct na het voltooien van hun opleiding emigreren. Met een dankjewel aan de belastingbetaler. Iemand een getal?
Eens. Vooral de vergelijking met de banken.johnshadows schreef: ↑do 21 jun 2012, 18:38
Willen we niet meer investeren in de opleiding van studenten? Nee?
Wel, ik ken iemand die leeft bij de Faju-stam in Papoea-Nieuw-Guinea.
Ooit was dit een stam met enkele duizenden leden, eigen cultuur, ...
Gaandeweg maakten de leiders de vergissing om niet langer kennis door te geven aan de jongeren....
De stam is bijna uitgestorven door die houding en alles werd gericht op overleven en oorlog voeren tegen andere stammen. Tot er slechts een honderd leden overbleven.
Gelukkig hebben de nieuwe leiders dat ingezien en is het roer omgegooid.
Maar... is het dat wat we willen?
Wanneer ik de laatste jaren rond me kijk in Europa dan lijkt het daar op.
Als de overheden in Europa tientallen miljarden €'s overhebben om banken recht te houden, dan vraag ik me af wat 1 milard €/jaar dan is om een hele generatie een kans te geven op een beter leven.
En ook, wie is die overheid wel dat ze denken dat al dat geld van hen is?
De stufi afschaffen is gewoon verkeerd.