Puzzel Puzzels
ZonnTroLL
Artikelen: 0

Re: [dynamica] eeuwig draaiend wiel?

Een oneindig draaiend wiel... ik had dat ergens gezien en dat was een wiel met acht of tien geplooide spaken waarop balletjes lagen...
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

StrangeQuark

Een oneindig draaiend wiel... ik had dat ergens gezien en dat was een wiel met acht of tien geplooide spaken waarop balletjes lagen...

Een van de vele perpetuum mobile pogingen was dat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Brennus

Hmmm...

Nogmaals...

http://www.geo.de/GEO/wissenschaft_natur/t...000011132173961

Een bestaand exemplaar, wat al een hele tijd draait, en door de ontwikkelaar een schijnbaar PM wordt genoemd.

Ik vraag me af waarom niet op mijn posting gereageerd wordt.

Is het zo ingewikkeld?

Zelf heb ik wel een vermoeden, en daar wil ik wel op ingaan.

Maar ik ben benieuwd wat jongeren weten te verzinnen.. :wink:
wannes

Brennus schreef:Hmmm...

Nogmaals...

http://www.geo.de/GEO/wissenschaft_natur/t...000011132173961

Een bestaand exemplaar, wat al een hele tijd draait, en door de ontwikkelaar een schijnbaar PM wordt genoemd.

Ik vraag me af waarom niet op mijn posting gereageerd wordt.

Is het zo ingewikkeld?

Zelf heb ik wel een vermoeden, en daar wil ik wel op ingaan.

Maar ik ben benieuwd wat jongeren weten te verzinnen..  :wink:
mijn duits is spijtig (en tot mijn grote schande) niet zo goed om dit allemaal te verstaan

maar er zijn honderden manieren om een beetje energie in je PM te steken die moeilijk te detecteren zijn
klazon
Pluimdrager

Brennus schreef:Ik vraag me af waarom niet op mijn posting gereageerd wordt.

Is het zo ingewikkeld?
Nou, zal ik dan eens reageren?

Ik hou niet van dit soort raadsels, geef me liever meteen de uitleg.
Jan van de Velde

Ik heb eens geprobeerd naar dat filmpje te kijken, maar dat lukt alleen maar als ik RealPlayer installeer, en daar heb ik slechte ervaringen mee op mijn computer. Helaas dan dus maar niet.

Wat mij aan het verhaal opvalt:

het apparaat staat volgens dat Duitse blad in een Fins museum (Heurekea science center), dat als ik het goed begrijp te vergelijken is met Nemo in Amsterdam of Technopolis in Mechelen.

Als ik de naam van Heureka intoets in google, in combinatie met perpetuum mobile, dan vindt google alleen maar die site van dat Duitse blad.

Als ik ga googlen met David Jones en perpetuum mobile, dan kom ik vrijwel alleen maar sites tegen waar ik ook info vind over piramide-energie en zo.....

Ik ga met uw welnemen verder dan ook maar geen moeite meer doen om een of ander te verklaren. Ik denk dat Brennus, die het onderwerp per slot van rekening heeft aangezwengeld, daar dan maar eens kritisch voor ons naar op zoek moet. Ik ben te bevooroordeeld misschien.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Brennus

Tja... Dit valt me dan toch wel tegen.

David Jones is een wetenschapper.

Die heeft een (namaak) PM geproduceert.

Zegt er duidelijk bij dat er een truuk achter zit,

dat het wil al een paar jaar gewoon rond draait.

De vraag is nu..

Probeer te verzinnen hoe hij dat kunstje flikt.

Dit is een wetenschappelijk forum.

Dus zo'n vraag moet toch aanstekelijk werken..

Ik weet ook niet hoe het werkt, maar ik heb gezegd, dat ik wel een vermoeden heb.

Ik vermoed dat je het ding niet zomaar kunt verzetten. (hint)

Het doet me nogal denken aan hoe een gyrokompas goed gezet wordt. :roll: (DIKKE HINT)
Jan van de Velde

Ik probeer posts altijd goed te lezen, maar dat is me hier kennelijk weer eens niet gelukt. Ik heb al dagen in de veronderstelling verkeerd dat het ging om een als echt gepresenteerde PM. Nu lees ik:
David Jones is een wetenschapper.  

Die heeft een (namaak) PM geproduceert.  

Zegt er duidelijk bij dat er een truuk achter zit,  

dat het wil al een paar jaar gewoon rond draait.
en als ik terugkijk naar je vorige posts zie ik nu inderdaad dat je zegt:
terwijl de prof erbij vertelde dat het dat niet was!
Mijn excuses aan Brennus dus.

Alleen, nou wordt het wel gecompliceerd om hiermee door te gaan. Dat videootje kan/wil ik niet afspelen op mijn computer. Ik vraag me trouwens af of ik daar zoveel wijzer van zou worden. Voor een snoepreisje naar Helsinki ontbreken mij helaas de centen.

Bouwtekeningen zullen wel niet zijn vrijgegeven, aangezien het de bedoeling is dat je de truuk probeert af te leiden uit het zichtbare gedeelte van het toestel.

Een zichtbare stekker lijkt me een te duidelijk teken van toevoer van externe energie aan het systeem. Voor de mens onzichtbare wijzen van energie-toevoer zouden kunnen zijn een wisselend magnetisch veld, of een bundel UV of IR licht gericht op --als andersoortige onderdelen vermomde-- zonnecellen. In dat soort richtingen moeten we het dan gaan zoeken denk ik.

Spijtig dat je zo lastig op de fiets naar Helsinki kunt.... :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Phillip

eventjes vertaalt - mijn excuse indien het niet perfect vertaalt is-

"Voor Oktober verbaast een bouw in het "centrum van de Wetenschap Heureka" 1990 in Helsinki een leek en een professionele wereld eveneens: Sinds die tijd draait een "valse" Perpetuum Mobilia, jahrhein, daar jaar uit. Waarom functioneert enkel hier, wat in een andere plaats en in eeuwen nooit slaagde? "valse" vraag de uitvinder zijn Konstrukt: de Britse fysicus David Jones, wat lange jarenkroniekschrijver met de renowned wereldwijd wetenschap van de tijdschrift "aard" was. Omdat het schijnt om een uiterst kleine truc te geven, die het wiel in impuls houdt; de goedkope oplossingen zoals een elektrische aandrijving ontbreken daardoor natuurlijk als verklaring. In het tegengestelde: De geheimzinnigheid oplossing wordt zo geraffineerd die zelfs de fysici reeds capituleren. Uitsluitend voor keurde de GEO ONTDEKKINGSREIZIGER medewerkers van Heureka Wissenschaftsmuseums goed Perpetuum mobiel op video. Aan deze kant kunt u de video beschouwen en de looppas van Perpetuum Rades in al vrede bestuderen - en over het antwoord aan onze vraag denken: Waarom functioneert dit Perpetuum? Waarom functioneert enkel hier, wat in een andere plaats en in eeuwen nooit slaagde? Mobiele Perpetuum: De machine droomt de uitvinding van Perpetuum mobiel eeuwenlang een droom bleef. Een Obsessie. De perfecte machine is een Hirngespinst, beoordeelt die orthodoxe fysica. Helemaal niet, unverzagte spreekt Tueftler - tegen en maakt tot het onderzoek naar het utopian machines mobiele Perpetuum van de het levensinhoud: Wit wie, wie functies? GEO van ONTDEKKINGSREIZIGER laadt binnen zijn bezoekers om een groot wetenschapsgeheim te decoderen: Waarom, doet dat de vraag, functioneren Perpetuum in de video aan deze kant?

vertaalprogramma: http://babelfish.altavista.com
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Brennus

Ik heb al eerder verteld, dat ik zo iets ook in een Duits populair wetenschappelijk programma gezien heb, met diezelfde professor.

Overigens een wat oudere aardige man die toch wel het stereotype is van wat je je als verstrooide professor voorstelt. Maar hij kan het heel goed brengen. Met zo iemand als natuurkundeleraar zou het een makkie zijn.. :P

Maar goed.. Daar was ook een smalle kast te zien, met veel glas.

Daarin draaide een wiel. Zonder steker of wat dan ook er aan.

Ook geen zonnepaneel te zien.

Ik heb het sinds die tijd als een intrigerende vraag in mijn achterhoofd gehouden. En ik dacht daar aan, toen ik over de gyrotol dacht.

Ik zal het geheim nu maar verklappen.. :P

Op zee maakte men er bij de marine grappen over. Dat men bezig was de gyrotol van het moederkompas uit te lijnen. Men lag dan ergens te pitten.. :roll:

Want ingewijden weten dat het ding vanzelf in dezelfde richting als de aardas gaat staan. De weg er naar toe is een spiraal die steeds kleiner wordt.

De draaïng van de Aarde geeft dus een constante kracht die inwerkt op een vliegwiel.

Dus vroeg ik me daarbij af, of het op een of andere manier misschien mogelijk was om deze kracht te gebruiken om een vrijwel wrijvingloos wiel (luchtledig?) aan te drijven op een slimme manier.

De term heet geloof ik Coriolis kracht.

Hetzelfde als de motor achter de Golfstroom dus.
klazon
Pluimdrager

Brennus,

Er zitten toch wel wat haken en ogen aan je verklaring.

Als het werkt met een gyrotol, dan maakt dat wiel dus maar één omwenteling per dag. Correct?

Maar die gyrotol zelf dan, die blijft toch ook niet eeuwig draaien zonder energietoevoer?
Brennus

klazon schreef:Brennus,

Er zitten toch wel wat haken en ogen aan je verklaring.

Als het werkt met een gyrotol, dan maakt dat wiel dus maar één omwenteling per dag. Correct?

Maar die gyrotol zelf dan, die blijft toch ook niet eeuwig draaien zonder energietoevoer?
Ik heb alleen maar de richting aan proberen te geven waarin de oplossing wel eens zou kunnen liggen.

Gewoon vanuit de overtuiging dat het wiel toch energie van buiten zal moeten krijgen om te kunnen draaien.

Wat is dat dan?

Een van de opties zou de draaïng van de Aarde zelf kunnen zijn.

Probeer je een ronddraaiend ruimteschip in de ruimte voor te stellen, waarbij een de buitenkant een kast met een fietswiel gemonteerd is.

Draaibaar.. Zodat je hat wiel kunt verstellen.

Wat is het effect van het draaien van het schip op het fietswiel?
Jan van de Velde

als het zou gaan om het effect dat Brennus aangeeft ben ik er geen voorstander van om het wiel verticaal in Helsinki op te stellen. Dan zet ik het liever in Singapore.... Of desnoods in Helsinki, maar dan onder een hoek van een graad of 60. :roll:
Brennus

Kijk nou...

Er is geen man die verder durft te reageren...

Zou natuurkunde dan toch een leervak zijn? :roll:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Jan van de Velde

Nee, geen leervak. Maar als ik geen kans zie iets fatsoenlijk te onderzoeken, hoe moet ik dan fatsoenlijk gaan nadenken? :P Laat staan fatsoenlijke suggesties doen? :P

Natuurkunde is een exact vak. :roll: Ik vind het probleempje op zich wel leuk, maar er zijn misschien wel duizend manieren om dat ding stiekem te laten draaien alsof..... Tot en met een verborgen stekkertje...en 999 die het niet zullen zijn.

Zolang ik er weinig zinnigs over kan zeggen hou ik mijn mond zoveel mogelijk. Lullen in de ruimte kan op een ander forum. :P

En je kan je neerbuigende gedachten ook iets positiever bewoorden, toch?

Dan blijft het aangenamer in deze wereld.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!