Puzzel Puzzels
PNCO
Artikelen: 0

Re: Wat weet men eigenlijk over God?

[..]Anderzijds geloof ik wel in een soort 'opperiets'. Laat het mij zeggen:op het moment dat de mens in staat zou zijn het verschijnsel God te verklaren worden we gek.

Of dan zijn we God :roll: 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

LBO

Ter aanvulling op de reeks van Ger:

7. God is wispelturig. Vaak is hij wraakzuchtig, Eergierig, Strijdlustig, Barmhartig om daartegenover weer Liefdevol, Barmhartig, Vergevingsgezind etc. te zijn.

8. God is gek op het marionettentheather. Hij heeft er vreugde in de mensen naar zijn pijpen en grillen te laten dansen.

9. God is gek op gedaantenverwisseling en hult zich in allerlei benamingen en eigenschappen, zodat zijn ware ik moeilijk herkenbaar is.

10. God is er verzot op om zijn schepping nu en dan eens flink door elkaar te husselen. Orkanen, meteorietinslagen, vulkaanuitbarstingen, oorlogen, genocide, epedemieen, zondvloeden etc. etc. etc. het kan hem er niet wild genoeg aan toe gaan. Abraham, Lot en Noach konden er persoonlijk over (uit ervaring?) meepraten.

11. God heeft een wel heel herkenbaar trekje. Hij lijkt zo menselijk!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

zpidermen

LBO schreef:Ter aanvulling op de reeks van Ger:

7. God is wispelturig. Vaak is hij wraakzuchtig, Eergierig, Strijdlustig, Barmhartig om daartegenover weer Liefdevol, Barmhartig, Vergevingsgezind etc. te zijn.
God is dat allemaal tegelijk. Niks wispelturig.
8. God is gek op het marionettentheather. Hij heeft er vreugde in de mensen naar zijn pijpen en grillen te laten dansen.
God heeft de mens een vrije wil gegeven. Oja...
9. God is gek op gedaantenverwisseling en hult zich in allerlei benamingen en eigenschappen, zodat zijn ware ik moeilijk herkenbaar is.
Wees blij dat God zich op heel veel verschillende manier laat kennen. Zijn ware 'ik' is voor mensen niet te bevatten.
10. God is er verzot op om zijn schepping nu en dan eens flink door elkaar te husselen. Orkanen, meteorietinslagen, vulkaanuitbarstingen, oorlogen, genocide, epedemieen, zondvloeden etc. etc. etc. het kan hem er niet wild genoeg aan toe gaan. Abraham, Lot en Noach konden er persoonlijk over (uit ervaring?) meepraten.
Verzot? Volgens mij heeft God daar juist een hardgrondige hekel aan. Bovendien is het niet Gods schuld dat er zoveel ellende in de wereld is, maar heeft de mens dat aan zichzelf te danken.
11. God heeft een wel heel herkenbaar trekje. Hij lijkt zo menselijk!
Vraagje: heb jij ooit wel eens de bijbel gelezen? Vast niet, vandaar ook die domme opmerkingen. Als je de bijbel had gelezen, had je een heel ander beeld van God gehad. Jammer hoor...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Erik

Hou vol hoor zpidermen, nu alleen nog hopen dat je je geld op het juiste paard hebt gezet. :roll:
God heeft de mens een vrije wil gegeven.
En waarom dan, als hij in zijn alwetendheid al wist dat dat een probleem zou geven?

De vrije wil

God houd van gemene spelletjes lijkt het wel, zeer conflicterend met zijn vermeende barmhartigheid, liefdevol etc.

God is vol tegenstrijdigheden, niet alleen in zijn eigenschappen, maar vooral in zijn daden (even hypothetiserend dat hij bestaat).

Zijn bestaan is zeer onlogisch en onaannemelijk vooral als we daar ook nog eens het ontbreken van welk wetenschappelijk bewijs dan ook bij betrekken.

Ockhams scheermes maakt dat we hem weg kunnen strepen.

God is dood!
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
Hopper

zpidermen schreef:God is dat allemaal tegelijk. Niks wispelturig.

God heeft de mens een vrije wil gegeven. Oja...

Wees blij dat God zich op heel veel verschillende manier laat kennen. Zijn ware 'ik' is voor mensen niet te bevatten.

Verzot? Volgens mij heeft God daar juist een hardgrondige hekel aan. Bovendien is het niet Gods schuld dat er zoveel ellende in de wereld is, maar heeft de mens dat aan zichzelf te danken.

Vraagje: heb jij ooit wel eens de bijbel gelezen? Vast niet, vandaar ook die domme opmerkingen. Als je de bijbel had gelezen, had je een heel ander beeld van God gehad. Jammer hoor...
Gezien je antwoorden ken je hem persoonlijk, je beweert dat zijn ware ik niet te bevatten is doch je weet waar hij een hekel aan heeft. je loopt hem zelfs te verdedigen dat hij niet schuldig is aan de ellende.

Je leest de bijbel dus, maar wat weet je nou van God?

Geef me 1 antwoord, 1 maar.

1 antwoord wat je eigen is, wat je nou echt van je god weet, niet de eindeloze herhalingen van een boek of andersmans zijn gedachten.

Geef me 1 antwoord wat je eigen antwoord is van wat je echt van hem weet, 1 antwoord wat je niet als een papegaai is aangeleerd.
janos

Niet één mens kent God.

Het enigste wat je kunt denken is, dat er een God is.

Niemand weet hoe of wat God is.

Ieder die zegt dat hij het weet is onwerkelijk bezig.

Wel weet je, dat je zelf bestaat.

Ook weet je dat er een heelal is.

Je staat nu op een hemellichaam die we Aarde noemen.

We weten dat de aarde water en land bevat

We kunnen (de meesten dus) zien dat er overal leven is op de aarde.

We zien en ervaren dat er nieuwleven ontstaat door het Vader en Moederschap.

Als mens kunnen we creatief zijn.

Als mens kunnen natuurwetten gebruiken voor ons welzijn, gemak en plezier.

Als mens zijn we instaat iets te begrijpen.

Als mens kunnen we zoeken

We ervaren dat we sterven.

En dan pas weten we een waarheid of , er is niets.

Maar we schrijven topic's vol van wetenschap wat nog helemaal geen wetenschap is aangaande de Godheid, we kunnen hoogstens iets geloven dat alles een zin heeft.

En in dat laatste geloof ik.

Maar ik ben een mens. :wink: jano.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
LBO

Zpiderman schreef:
God is dat allemaal tegelijk. Niks wispelturig.
Zie je wel dat God net een mens is.

De mens heeft ook alle gemoedstoestanden in zich. Hij is ook in staat al deze gemoedstoestanden tot uiting te brengen als daar een oorzaak of gelegenheid toe is.
Vallen meteorietinslagen, tsunami's, vulkaanuitbarstingen etc. daar ook onder?
zpidermen

zpidermen schreef:Verzot? Volgens mij heeft God daar juist een hardgrondige hekel aan. Bovendien is het niet Gods schuld dat er zoveel ellende in de wereld is, maar heeft de mens dat aan zichzelf te danken.
Vallen meteorietinslagen, tsunami's, vulkaanuitbarstingen etc. daar ook onder?
Wat meteorietinslagen betreft, dat kan ik niet duidelijk maken, waarom ik vind dat de mens dat toch aan zichzelf te wijten heeft. Heeft te maken met de zondeval. En dat is zo'n ander onderwerp dat ik in dit topic hier verder niet op in ga. Tsunami's en vulkaanuitbarstingen is eigenlijk van hetzelfde laken een pak, maar daarvan kun je natuurlijk zeggen, dat tsunami's en vulkaanuitbarstingen an sich niet erg zijn. Maar als mensen vlak bij de kust gaan wonen, zit daar wel een bepaald risico aan vast. Hetzelfde geldt als je aan de voet van een vulkaan gaat wonen. Waarom doen mensen dat? Enerzijds om economische motieven (grond dat veel vruchtbaarder is, e.d.), anderzijds om te overleven (omdat dat bijv. toevallig het enige plekje in de wijde omgeving is met vruchtbare grond). Waarom is er zoveel onvruchtbare grond? Waarom is de welvaart zo ongelijk over de mensheid verdeeld. Hoppa, we zijn weer bij het punt van de zondeval beland.
LBO

Wellicht wordt het dan eens tijd om een Topic over alleen het begrip Zondeval te starten.

Zie hiervoor ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondeval

M.i. heeft de mens de neiging om de Zondeval wat erg ruim te intrepeteren als dat zo uit komt. Zo ook Zpiderman?
Ger

Sowieso is God kortzichtig als hij verre nakomelingen straft voor iets wat 2 mensen hebben gedaan. Of vind zpidermen ook dat je de kinderen van een crimineel mee de cel in moet sturen? Trouwens, volgens het principe van de zondeval moet je de kinderen zwaarder straffen. Adam en Eva werden alleen het paradijs uitgezet, maar vele mensen zijn omgekomen door de tsunami en aanverwante zaken. Onschuldige mensen.

Maar hier gaat de discussie niet over. Wat we aan de hand van bovenstaande kunnen concluderen:

12. God is kortzichtig

13. God is dictatoriaal (doe iets wat hij niet leuk vind (verboden vrucht) en je bent de sjaak.)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
zpidermen

Ger schreef:Sowieso is God kortzichtig als hij verre nakomelingen straft voor iets wat 2 mensen hebben gedaan. Of vind zpidermen ook dat je de kinderen van een crimineel mee de cel in moet sturen? Trouwens, volgens het principe van de zondeval moet je de kinderen zwaarder straffen. Adam en Eva werden alleen het paradijs uitgezet, maar vele mensen zijn omgekomen door de tsunami en aanverwante zaken. Onschuldige mensen.

Maar hier gaat de discussie niet over. Wat we aan de hand van bovenstaande kunnen concluderen:

12. God is kortzichtig
Of wij zijn zo kortzichtig om tegen God te zondigen
13. God is dictatoriaal (doe iets wat hij niet leuk vind (verboden vrucht) en je bent de sjaak.)
Of wij doen iets waarvan God gezegd heeft dat we dat niet moeten doen. Wie z'n schuld is het nou dat er zoveel ellende in de wereld is? De schuld van God? Doe ff normaal...
goipie2

Ik heb even wat stukjes gelezen, sommige helemaal. En het verbaast me dat ik nog nergens de duivel heb zien staan.

Ik ben het met een aantal mensen zeker niet eens.

Om een voorbeeld te noemen,

God woont niet per definitie in het helal, niet iedereen bid naar boven, en mensen worden niet voor niets begraven.

Persoonlijk denk ik dat dit voor iedereen een hele persoonlijke kwestie is, en tuurlijk een aantal meningen zullen overeen komen, maar ik denk niet dat het lukt zomaar iemands mening hierover te veranderen.
Ger

Of wij zijn zo kortzichtig om tegen God te zondigen
Wij hebben niet gezondigd. Dat waren onze verre verre voorouders. God is kortzichtig dat hij niet doorheeft dat wij er niets aan kunnen doen.
Of wij doen iets waarvan God gezegd heeft dat we dat niet moeten doen. Wie z'n schuld is het nou dat er zoveel ellende in de wereld is? De schuld van God? Doe ff normaal...
Niet mijn schuld. Toch ben ik de sjaak als ik op het verkeerde tijdstip in Zuid-Oost Azië was geweest, net als al die andere onschuldige mensen. Je moet een individu (mens) niet straffen voor wat een ander individu (ander mens) uit zijn groep (mensheid) heeft gedaan. Doe je dat toch, dan ben je een racist. Conclusie:

14. God is een racist.

Dit vind ik zelfs te ver gaan. Een God die altijd zo opgehemeld wordt kan niet zoveel slechte eigenschappen hebben. Conclusie:

God bestaat niet of mensen aanbidden de Duivel in plaats van God.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
zpidermen

zpidermen schreef:Of wij zijn zo kortzichtig om tegen God te zondigen
Wij hebben niet gezondigd. Dat waren onze verre verre voorouders. God is kortzichtig dat hij niet doorheeft dat wij er niets aan kunnen doen.
Jij zondigt ook hoor... Zondigen is niet alleen dat je verkeerde dingen tegen mensen doet, maar ook dat je verkeerde dingen tegen God doet. Iedereen zondigt. Ik ook, en jij dus ook.
Niet mijn schuld. Toch ben ik de sjaak als ik op het verkeerde tijdstip in Zuid-Oost Azië was geweest, net als al die andere onschuldige mensen.
Niemand is onschuldig. Niemand is zonder zonde.
Je moet een individu (mens) niet straffen voor wat een ander individu (ander mens) uit zijn groep (mensheid) heeft gedaan. Doe je dat toch, dan ben je een racist. Conclusie:

14. God is een racist.
God straft een ieder naar zijn of haar eigen zonden. God zal mij of jou niet straffen omdat Adam of Eva tegen God gezondigd hebben, maar omdat ik resp. jij tegen God gezondigd hebben. Dus God is geen racist.
Dit vind ik zelfs te ver gaan. Een God die altijd zo opgehemeld wordt kan niet zoveel slechte eigenschappen hebben. Conclusie:

God bestaat niet of mensen aanbidden de Duivel in plaats van God.
Aangezien God geen racist is, is de eerste conclusie (God bestaat niet) dus fout. De tweede conclusie zie je helaas inderdaad als je om je heen kijkt. Maar gelukkig heeft God het daarbij niet laten zitten, en dat zie je ook als je om je heen kijkt: er zijn mensen die in God geloven.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Ger

Jij zondigt ook hoor... Zondigen is niet alleen dat je verkeerde dingen tegen mensen doet, maar ook dat je verkeerde dingen tegen God doet. Iedereen zondigt. Ik ook, en jij dus ook.
Hoe jij erbij komt dat ik zondig weet ik niet, maar dat laat ik maar even buiten beschouwing. Maar uit jouw redenering volgt wel stelling 8 van LBO: God is gek op het marionettentheather. Hij heeft er vreugde in de mensen naar zijn pijpen en grillen te laten dansen
Niemand is onschuldig. Niemand is zonder zonde.  
Ook baby's niet? Baby's, die ook dood gaan door Gods wraak? In dat geval heeft God een ontwerpfout gemaakt en is God dus niet volmaakt. Of kom je nu toch weer met de erfzonde aanzetten?
God straft een ieder naar zijn of haar eigen zonden. God zal mij of jou niet straffen omdat Adam of Eva tegen God gezondigd hebben, maar omdat ik resp. jij tegen God gezondigd hebben. Dus God is geen racist.
Zie mijn commentaar hier direct boven.
Aangezien God geen racist is, is de eerste conclusie (God bestaat niet) dus fout. De tweede conclusie zie je helaas inderdaad als je om je heen kijkt. Maar gelukkig heeft God het daarbij niet laten zitten, en dat zie je ook als je om je heen kijkt: er zijn mensen die in God geloven.
Je begrijpt me verkeerd. Jij denkt dat je in God gelooft, maar uit de bijbel en jullie verkondigingen alhier blijkt gewoon dat je een kl*j* aanbidt die ons opzadelt met zaken waar wij niets mee te maken hebben, die boos isals je niet naar zijn pijpen danst, en je al je zonden vergeeft als je maar genoeg naar hem bidt.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!