Neofusion schreef: ↑di 25 sep 2012, 13:28
Gaat het dan alleen maar om succesvol te worden vraag ik mij af?
Wie heeft het over succes gehad?
Het gaat naar mijn idee over het besteden van tijd aan het leren van dingen die je niet nodig hebt, terwijl je die tijd beter kan besteden aan het leren van dingen die je A. wel nodig hebt en B. ook nog eens leuk vindt.
Zo heb ik programmeren als hobby. En als het een beetje meezit is het straks ook mijn werk. Niet omdat ik succes wil hebben - alhoewel het wel handig is als ik genoeg geld heb om straks een eigen flatje te kunnen huren - maar omdat ik het leuk vind.
En zo zijn er zo immens veel dingen die je kan leren, waar op school nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Dingen als risico's van gedrag inschatten, voorspellen, omgaan met leeftijdsgenoten, respecteren, samenwerken, luisteren, compromissen maken, voor jezelf uitvinden wat je leuk, spannend, eng, mooi of lelijk vindt, creativiteit, probleemoplossen, onderhandelen, omgaan met angst, verdriet, verlies, etc. Allemaal zaken waar je op school nooit over hoort. Maar wel allemaal van levensbelang. Letterlijk - jongeren vertonen gevaarlijk gedrag omdat ze nooit geleerd hebben daar de risico's van in te schatten, en het consumentisme waar de hele westerse media op stoelt is gebaseerd op het onjuiste idee dat je blij wordt van bezittingen.
De psychologie begint dit nu langzaamaan in te zien - ook in wat we eigenlijk allemaal wel niet leren tijdens
vrij spel.
Contrasteer dat met het gemiddelde beeld van een schoolklas van 30 pubers, waarvan er bij elk vak een stuk of 25 zitten die het tegen hun zin doen, waardoor er altijd onrust ontstaat waarbij de docent door middel van dreigen met straf probeert kinderen hun mond te laten houden, en er vervolgens wordt gedacht dat
de leerlingen een (gedrags-, leer-)probleem hebben, stilzwijgend aannemende dat het
systeem onfeilbaar is.
Zou het niet slimmer zijn om uit, zeg, zes klassen alle kinderen die graag meer van wiskunde
willen weten (die dat
interessant vinden) bij elkaar te zetten, en tegelijkertijd alle andere kinderen op een gelijkaardige manier te verdelen naar interessegebied?
Ik heb zelf nooit het nut gezien in veel van de vakken die ik in het middelbaar had, maar ik verzeker je: nu ben ik ontzettend dankbaar dat ik ze gehad heb. Zelfs vakken als aardrijkskunde of biologie, waar ik nu niet direct meer iets mee doe.
Neem nu frans: nooit heb ik een moment gedacht dat ik dit nodig zou hebben. Maar nu ik studeer in Brussel en besef ik plots hoe nuttig het is om in de winkel en op straat de mensen te kunnen aanspreken.
Als je zo'n taal niet spreekt, dan leer je die echt wel zodra je in dat land komt hoor. Toen ik met mijn ouders in Tsjechië waren zijn we ook gewoon met zo'n "hoe zeg ik het in het Tsjechisch"-boekje in de hand naar de supermarkt gegaan. Zo leer je echt wel woordjes. En het is ook nog eens veel leuker. Grammatica en duffe regeltjes komen allemaal later wel -
vanzelf, als je de taal blijft gebruiken.
En als ik naar Peru ga dan bereid ik mezelf voor door op Wikipedia te kijken wat mensen die er wél verstand van hebben er daar over geschreven hebben. Waarom leren wat je op kan zoeken? Je zou dan meer hebben aan
leren dingen op te zoeken.
maar dat laat niet na dat je toch een als beetje "wereldvreemd" beschouwd zal worden.
Het probleem is, wat mij betreft, dat er een negatief imago heerst rond wereldvreemdheid. Is wereldvreemdheid erg, en zo ja, waarom?
Zo kan ik het verschil tussen een jazznummer en een gemiddeld ander popnummer niet horen. Misschien maakt mij dat wereldvreemd. Dus? Ik kan wel naar een liedje luisteren en zeggen of ik het mooi vind. En als ik ergens meer van wil weten, dan vraag ik het wel aan iemand waarvan ik denk dat die daar - uit interesse - meer van weet. Maar dat ga ik dus pas doen zodra ik het nut inzie van die kennis.
Als mijn knie zeer gaat doen, dán wordt biologie interessant voor mij.
maar het vak volledig afschaffen lijkt mij een zeer slecht idee.
Mij ook. Laat zij die er zich wel voor interesseren er vooral mee bezig gaan en de beschikking hebben over een expert op het vakgebied. Maar verplicht stellen lijkt mij eveneens een zeer slecht idee, omdat je door mensen te forceren iets te doen wat ze én niet kunnen, én niet leuk vinden, én het nut niet van inzien, impliciet aanleert een hekel te hebben aan het systeem. Dat lijkt mij niet vruchtbaar. Volgens mij zijn leerlingen die ergens geen hekel aan hebben veel gemotiveerder, en leren die veel meer. Misschien dan geen wiskunde, maar dat spijkeren ze dan wel bij zodra ze daar de noodzaak van gaan inzien.