Stefan,
Het oppervlak van de horizon van een zwart gat bevat alle informatie over wat er zich binnen de horizon afspeelt.
Klopt denk ik: immers, niets kan in de reele tijd de waarnemingshorizon van een zwart gat passeren, immers de tijdsdilatatie is in de buurt van de horizon oneindig. Dus kan er ook niets binnen die horizon bestaan. Sterker nog: bestaat die horizon helemaal niet. En is wat wij als horizon waarnemen in feite een cluster van in de tijd bevroren materie. Denk aan de bekende schilstelling uit dynamica: de verdeling van objecten tussen het massamiddelpunt en de waarnemer doet niet ter zake, zolang het massamiddelpunt niet verschuift.
Maar wellicht zijn mijn ideeën wat te naief. Zo schijnt er in de buurt van de waarnemingshorizon, wiskundig gesproken, een verwisseling van ruimte en tijd plaats te vinden.
Hierop bouwend stelde Gerard 't Hooft in '93 voor dat in een theorie van quantummechanica en zwaartekracht alle informatie van onze 3D wereld in een 2D projectie ervan bevat is.
[met holografie bedoel ik hier dus niet die via lasertechnieken de illusie van een derde dimensie wekt maar de holografie uit de theoretische natuurkunde]
Klopt eveneens, met een veel simpeler argument. Het aantal punten in een lijn is wiskundig gesproken immers gelijk aan het aantal punten in een vlak, of volume. Namelijk alef één, het gaat hier immers om een niet-aftelbare verzameling. Indien discrete ruimte wordt aangenomen (zoals ik doe) is het aantal punten wel aftelbaar en gelijk aan alef nul. Indien het oppervlak of andere lager-dimensionele afbeeldingsruimte niet oneindig groot is, vervalt dit argument overigens.
Dus alle informatie in een tig-dimensionale ruimte kan in een continue één- of meerdimensionele ruimte afgebeeld worden.
In stukjes over het holografische principe wordt vaak gesproken over informatie, die een maat voor entropie is.
Informatie => entropie. Er bestaat ook niet-informatieve entropie, zoals die van een gaswolk.
Ik zie niet zo helder de relatie tussen informatie en entropie.
Is er iemand die dit kan verhelderen?
Een systeem met een hoge entropie kost veel informatie om te beschrijven. Omgekeerd betekent het verwerken van veel informatie ook veel entropietoename. Vandaar de grote hitteproductie van processoren (die zelfs als we op subatomair niveau en superefficient informatie zouden verwerken, groot zou blijven).
{De resultaten van het holografische principe zijn erg vreemd. Bijv: als je de straal van een bol twee keer zo groot maakt wordt het volume acht keer zo groot. Je zou denken dat dan ook de maximale hoeveelheid informatie die binnen de bol bevat kan zijn ook acht keer zo groot wordt. Maar dat is niet zo. Die wordt maar vier keer zo groot. Entropie is een maat voor informatie en de maximale entropie wordt - volgens het holografische principe - maar vier keer zo groot.}
Omdat dit principe geen pendant heeft in de fysieke werkelijkheid (de informatie in acht in kubusvorm gestapelde boeken is toch wel degelijk acht keer zo groot, en niet vier keer zo groot, als in één boek) denk ik dat hetzij
1. deze theorie niet klopt
2. ons idee van informatie naief is (inderdaad zijn zogeheten quantumbits, oftewel qubits, heel andere dingen dan logische bits en gehoorzamen ze aan andere principes, hier weet ik helaas nog te weinig vanaf)
vreemd he - bedenk wel dat meneer 't Hooft (Nobelpr. 2001) dit heeft bedacht, dus het is geen onzin..
Gerard 't Hoofd is zeer intelligent en een uitstekend fysicus. Maar hij is zoals wij allen een mens, geen god. En mensen maken -soms- fouten.
Deze theorie is het zeker waard grondig over na te denken.
Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.-- Steven Weinberg