Puzzel Puzzels
Bartjes
Artikelen: 0

Re: speeltje met inductiestromen

deklerkt schreef: vr 19 okt 2012, 12:05
Interessante ontdekking:

5. ijzeren pin, kale reageerbuis: draait ook.
Bedoel je dat de reageerbuis zonder metalen omhulsel ook draait? :shock:

6. pin (ijzer of hout) recht voor de weekijzeren staaf: geen effect (ook niet op posities links of rechts voor-naast de kern)
Ook niet met een zetje om de draaiing op gang te helpen?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Michel Uphoff

Bedoel je dat de reageerbuis zonder metalen omhulsel ook draait?
Dat lees ik ook, aanvankelijk met dezelfde verbazing.

Maar waarschijnlijk zorgt het wisselende magneetveld op de ijzeren pin voor een beweging van de pin analoog aan het stokje van de jongleur die een roterend bord in de lucht houdt. Dat zou dan ook de (verminderde) rotatie verklaren bij een ijzeren pin en doorsneden mantel en het wegvallen van rotatie bij doorsneden mantel en houten pin.

Ik vermoed dat de rotatie (los van dat jongleureffect) ontstaat door de asymmetrie in de veldlijnen die het koper aan weerszijden binnengaan, waardoor niet symmetrische lorentzkrachten optreden, en dus per saldo een vaste draairichting.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

deklerkt

Yep - de pin is de vertikale ijzeren (of houten) pin waarop de buisjes omgekeerd met hun bodem op rusten en door de puntvormige uiteinde van de pin dit als minimum wrijvingsdraaipunt gebruiken.

Daarna kwam iemand op het lumineuze idee ipv een hittebestendige glazen reageerbuis (waarin volgens de chemie-eigenaren metaal in het glas zit) te vervangen door een plastic reageerbuis. Want dat een reageerbuis zonder folie ook draait was wel onverwacht.

Wat blijkt? Een kale plastic buis draait niet. Een kale glazen buis wel.

Dus rotatie lijkt vooral door het trillen van de ijzeren spillen te komen (niet zo gek: die worden bij 50 Hz natuurlijk steeds andersom geinflueerd door het weekijzer tussen "sterk" via nul naar "andersom sterk" - ze "plakken" ook er tegenaan als je ze tegen elkaar duwt)

Daarnaast lijkt de samenstelling van de glazen reageerbuis een rol te spelen al snap ik dan niet waarom die op een houten pin met doorgesneden aluminium/koper niet draaien. Als de kale het wel doet, waarom nu dan niet?

Het hele idee van inductie gaat grotendeels het raam uit omdat het vooral trilling/influentie lijkt te zijn maar helemaal 100% klare wijn is het nog niet. En de rotatie zin is altijd dezelfde, ongeacht hoe welke startrichting je geeft.
Bartjes

Jan van de Velde schreef: vr 19 okt 2012, 12:17
bedoel je met "pin" dat staafje waarop de reageerbuis opgehangen is?

Die zijn op de foto zo te zien toch van koper?

Dat dacht ik ook. Hoewel het op zich interessant is te bekijken wat er met een ijzeren pin gebeurt, introduceren we dan effecten die bij het oorspronkelijke apparaat afwezig zijn. Of lijkt het maar zo dat die pin op de foto van koper is?
deklerkt

Ik heb dit nog even gechecked met onze TOA maar ook in de originele opstelling zijn de pinnen van (influeerbaar) ijzer. Het lijkt koper omdat het lasdraad is.

Gelukkig - dan trilt de originele opstelling tenminste ook.
Bartjes

deklerkt schreef: za 20 okt 2012, 02:07
Ik heb dit nog even gechecked met onze TOA maar ook in de originele opstelling zijn de pinnen van (influeerbaar) ijzer. Het lijkt koper omdat het lasdraad is.

Gelukkig - dan trilt de originele opstelling tenminste ook.

Daarmee wordt het dan inderdaad een ander (gecompliceerder) verhaal.
aadkr
Pluimdrager

Het vermoeden van Michel Uphoff is helemaal juist

deklerkt stelt dat we het verschijnsel inductie het raam uit kunnen gooien.

Dat zou ik niet doen ,want de werking van het apparaat berust volledig op dit verschijnsel van magnetische inductie
Bartjes

Het wordt zo nogal een verwarrend verhaal, en daarom lijkt het mij het beste om de twee gevallen afzonderlijk te onderzoeken:

1. Een pin van ijzer,

2. Een pin van koper.
deklerkt

Een pin van ijzer hebben we gedaan, de pin van koper niet (maar hout wel). De verwarring valt wel mee, al zijn sommige resultaten niet geheel verwacht:

- de ijzeren pin trilt en zou grotendeels verantwoordelijk kunnen zijn voor de rotatie

- de houten (en waarschijnlijk) koperen pin trilt niet.

- in beide gevallen gaat de glazen reageerbuis draaien in een voorkeursrichting. Bij ijzeren pin veel sneller.

- glazen buis draait wel, plastic niet (ijzer noch hout)

- koperfolie cilinder lijkt snelheid bij de glazen buizen te beinvloeden en wellicht voorkeursrichting af te dwingen, maar gek genoeg doet het er niet toe of het rondom loopt of met een dwarssnede slechts een C-vorm maakt rondom de buis. Plastic buizen waren te kort om de folie te wikkelen dus geen idee nog of die toch door het koper zouden gaan draaien.

In de komende vakantie zit er niet veel probeertijd meer in - maar een ieder kan het makkelijk zelf nabootsen met een losse spoel en weekijzeren staaf en pinnen van allerlei materiaal.
Bijlagen
magnetisme
magnetisme 872 keer bekeken
Bartjes

Hier staat hoe een eenfase inductiemotor werkt (9.1 t/m 9.3):

http://web.uettaxila...se%20Motors.pdf

Waarschijnlijk levert in onze opstelling de asymmetrische plaatsing t.o.v. de weekijzeren staaf het startkoppel. Zou het magnetische veld naast de polen wellicht een klein beetje het karakter van een draaiveld hebben. Is dat misschien met een kompas is te controleren?

(Mijn eigen elektra-spulletjes staan weggeborgen in een overvolle kelderbox, zodat ik het zelf niet kan uitproberen. :? )
Bartjes

deklerkt schreef: zo 21 okt 2012, 11:07
- in beide gevallen gaat de glazen reageerbuis draaien in een voorkeursrichting. Bij ijzeren pin veel sneller.
De ijzeren pin concentreert het magnetische veld.

- glazen buis draait wel, plastic niet (ijzer noch hout)
Dat blijft raar. Of zou het iets men de wrijving tussen pin en buisje te maken hebben? Dan zou een plastic buisje met bovenin een stukje glas als draaipunt ook moeten draaien.

(Aanvullend op mijn vorige berichtje: bij de metingen met het kompas moet men uiteraard gelijkstromen van verschillende sterkte en richting gebruiken.)
Benm

Als glazen of plastic buisjes zonder enig metaal erin ook draaien kan het hele verhaal over inductie eigenlijklijk wel de prullenbak in. Glas is een prima isolator, inductie van stromen daarin die een meetbare kracht opleveren in dit experiment durf ik wel uit te sluiten.

Blijft de hamvraag waarom het dan wel gaat draaien. Trilling lijkt dan toch de oorzaak. Ik vermoed dat de vorm van de pinnetjes en de buisjes een effect opleveren vergelijkbaar hiermee: http://en.wikipedia.org/wiki/Rattleback Dat soort voorwerpen krijg je ook maar in 1 richting fatsoenlijk aan het draaien, terwijl ze in de andere richting omkukelen of zelfs kunnen omkeren... heel curieus, maar het is een bewezen concept.

Voor het inductieverhaal zou je eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de frequentie veranderd (spoel aansluiten op een functiegenerator), maakt het dan wat uit of je dit experiment met 10, 50 of 1000 Hz doet bij gelijke stroom of spanning?
Victory through technology
Bartjes

Blijft de hamvraag waarom het dan wel gaat draaien. Trilling lijkt dan toch de oorzaak. Ik vermoed dat de vorm van de pinnetjes en de buisjes een effect opleveren vergelijkbaar hiermee: http://en.wikipedia....wiki/Rattleback Dat soort voorwerpen krijg je ook maar in 1 richting fatsoenlijk aan het draaien, terwijl ze in de andere richting omkukelen of zelfs kunnen omkeren... heel curieus, maar het is een bewezen concept.

Probleem is daarbij dat onze buisjes wel twee richtingen op draaien, afhankelijk van de positie die ze ten opzichte van de elektromagneet innemen.
sirius

Het rattle-mechanisme klinkt als een leuke verklaring, maar ik zie niet in hoe hij de onderstaande observatie verklaart.
deklerkt schreef: vr 19 okt 2012, 12:05
1. houten draaipin: Cu cilinder draait, Al cilinder draait ook maar veel minder snel

2. houten draaipin: doorsneden cilinder: Cu en Al draaien niet
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Schonedal

Is dit eigenlijk ook het principe waarop de kWh meter werkt?

Dit is een metalen schijf waarin wervelstromen worden opgewekt waardoor er een koppel gaat werken die de schijf laat roteren.

Hier is het koppel evenredig met het product van spanning, stroomsterkte en de cosinus van de fasehoek tussen spanning en stroomsterkte.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!