Dat er geen partij dit programmapunt voert betekent dat er geen animo voor is.
Die zijn er wel, ik ben er eentje aan het trekken.
de opkomst is bedroevend.
Dat is niet waar, de opkomst was gigantisch. 1 op 6 inwoners is uit zijn zetel gekomen. Ben jij er ooit in geslaagd om meer dan 10 000 mensen in beweging te krijgen? In Vlaanderen hebben we zelfs wetgeving die stelt dat bij een te lage opkomst de stemmen niet mogen geteld worden, kennelijk was dit hier niet het geval.
dat ze geen succes lijken te kennen is dan ofwel te wijten aan hun eigen zwakte of het gebrek aan interesse bij de bevolking.
Dat is waar, maar de reden van beide factoren liggen nog dieper. Aan een gemonopoliseerde, gecommercialiseerde media. Aan een bevolking die toenemend apathisch wordt. Aan een politieke klasse die beide voorgaande (onbewust?) versterkt. Aan een toenemende particratie. Aan een afbraak van sociaal weefsel. Aan de individualisering. Aan de macht die verdwenen is in een dikke laag mist van organen, lobbyisten, raden, multinationals, banken, ...
Een toffe indicator deze week was de publicatie van de federale regering over het
GRECO-rapport, die ging over hoe men de democratie in België kon versterken en de corruptie kon verminderen. GRECO is een Europese raad waarin topexperten het corruptieniveau nagaan in de landen van de EU en aanbevelingen schrijven. Het GRECO-rapport was eerder al vernietigend over de stand van de democratie in België. Ik heb gisteren eens door een papieren verslag van de federale regering gegaan over wat ze er aan ging/gaat doen. (vind helaas geen link online). Het is om te huilen.
Afgelopen week is duidelijk geworden hoe de Belgische partijen het GRECO-rapport gaan naleven:
1) Greco vroeg meer transparantie, het grootste deel van de besprekingen waren achter gesloten deuren.
2) Greco wilde een betere scheiding tussen de partijen en de staat, de partijen schrapten de verkiezingen van de senaat en kiezen nu zelf wie er gaat zetelen
3) Greco wilde dat de partijen minder konden graaien uit de staatskas, de partijen hebben hun dotaties met €18M verhoogd.
Ik kan nog wel even doorgaan, zie bijvoorbeeld ook de benoemingen van de topambtenaren deze week.
Wat de ideale staatsvorm is, daar heb ik wel een beeld van in mijn hoofd, maar dat zou ons erg ver brengen. Wat het zeker niet is, is hetgeen we nu hebben.