Puzzel Puzzels
ZonnTroLL
Artikelen: 0

Re: god ben jezelf

Zolang er geen machtigere wezens ontdekt zijn blijf ik erbij dat de mens god is en dat wij onszelf hebben geschapen.

Onszelf geschapen?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Arn0

Hoe meer ik over nadenk dat god niet bestaat, des te meer raak ik van het tegendeel overtuigd.

Om te beginnen is het toch wel ontzettend opvallend hoeveel mensen gelovig zijn. De verschillende geloven zijn in de basis gelijk (volgens mij), maar zijn wel onafhanelijk van elkaar ontstaan....interessant.

Ik heb ook een aantal mogelijke omschrijvingen van god bedacht en ben benieuwd hoe jullie daar tegenover staan.

1 god is de som van alle mensen

2 god is de som van al het leven

3 god is alles

4 god is alles wat je kan worden

Punt 4 moet ik toch even uitleggen.

Ik heb een theorie dat de (geest van de mens) een weerspiegeling is van alles om zich heen. Hetgeen je ook kan opvatten dat alles wat je ziet, voelt, ruikt, ervaart, etc. altijd al een (onbewust) deel is van jezelf is (geweest).

Met die stelling zou je kunnen beweren dat er niets buiten je geest bestaat, dat je je dus niets voor kan stellen dat geen deel is van je geest. Als je je dan (een) god kan voorstellen, is dat dan ook weer deel van je geest en ben je zelf god.

Vergezocht...ja. Onweerlegbaar...ja.
Het antwoord is 4
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

markzor

ZonnTroLL schreef:
markzor schreef:
Zolang er geen machtigere wezens ontdekt zijn blijf ik erbij dat de mens god is en dat wij onszelf hebben geschapen.
Onszelf geschapen?
Ja.. in een ruime zin...

We zijn in mijn ogen door evolutie tot stand gekomen.

nu kun je natuurlijk gaan vragen hoe het wezen vóór de evolutie op aarde kwam... maar daar stop ik, dat is een discussie zonder eind :wink:

Mark
Jakobo Joesov

markzor schreef:
ZonnTroLL schreef:
markzor schreef:
Onszelf geschapen?
Ja.. in een ruime zin...

We zijn in mijn ogen door evolutie tot stand gekomen.

nu kun je natuurlijk gaan vragen hoe het wezen vóór de evolutie op aarde kwam... maar daar stop ik, dat is een discussie zonder eind :wink:

Mark
Met een beperkt blikveld kom je tot een beperkt beeld.
Original

jah maar aan dat beperkte beeld hebben we meer dan aan een dromerig & of idealistisch beeld.
Jakobo Joesov

jah maar aan dat beperkte beeld hebben we meer dan aan een dromerig & of idealistisch beeld.
Het idee dat de mens God is, kan wat dat betreft ook als dromerig of idealistisch worden beschouwd.
Original

jep,

dat is ook idealistisch.

ik maakte btw een foutje in mijn eerste post hier.. het moet zijn 'ik ben indirect mijn eigen god'

ik schep nl mijn eigen gedachten & droomwereldje ^^
lou

Het enige dat we met zekerheid van God weten, is dat het een woord van drie letters is.

De verschillende aspecten van het menselijk godsbegrip zijn allemaal oneindig; zonder begin of einde.

Aangezien wij als persoon niet oneindig zijn zijn wij ook geen goden, en kiezen voor antwoord drie is dus volkomen onzinnig.

God is een woord van drie letters, en Allah een woord van vijf andere letters. Allah is dus niet God.

Dit is echter wel waar:

Allah = Allah.

God = God.

En meer valt er FEITELIJK niet over te zeggen.

Wie machtiger is, Allah of God (en Jahweh niet te vergeten) zal blijken aan het einde van de tijd van de godswaan, wanneer de mens zijn goden overwonnen heeft.

Ik heb niet gestemd in de poll.

Als er bij gestaan had: God is God. Of God is een woord van drie letters, dan had ik daarop wel gestemd.
Johan2

God is een woord van drie letters, en Allah een woord van vijf andere letters. Allah is dus niet God.
Volgens die redenering zijn Dieu, Gott en God ook niet dezelfde, iets waar ik alleen in mee wil gaan als je stelt ieder zijn eigen god(sbeeld) heeft en god dus zelfs nooit gelijk is aan god. In alle andere gevallen hebben we het zowel bij JHWH, als bij God als bij Allah over de God van Abraham
Als er bij gestaan had: God is God ... dan had ik daarop wel gestemd.
Ik ben, die ik ben (Ex. 3: 14).
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Original

Johan, hij heeft het over 'God' (de god van het Christendom)

niet over zomaar een god.. over een god is iedereen het eens dat het een goddelijk wezen betreft met bovennatuurlijke krachten.

net als met zombies (onsterfelijke mensen die niet langer menselijk zijn)

jaja leuke vergelijking, ik weet ^^
jah maar er is geen enkel bewijs dat God een ik-figuur is, omdat niemand ooit 'zijn' bestaan heeft kunnen bewijzen.

Dus aan die quote uit de bijbel heb je ook niet veel :wink:
Johan2

Johan, hij heeft het over 'God' (de god van het Christendom)
Ik ook, O.
over een god is iedereen het eens dat het een goddelijk wezen betreft met bovennatuurlijke krachten.
Zou ik niet op rekenen, O. (God als idee, zingevend principe, dat wat gebeurd tussen mensen etc.).
jah maar er is geen enkel bewijs dat God een ik-figuur is, omdat niemand ooit 'zijn' bestaan heeft kunnen bewijzen. Dus aan die quote uit de bijbel heb je ook niet veel :wink:
De quote was juist bedoeld om de ongrijpbaarheid, de onkenbaarheid aan te geven. God is god, that's it. Meer valt er niet te zeggen.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Original

Johan ik zal het je wel eventjes haar fijn uitleggen, je wilt het nl niet snappen geloof ik :roll:

je hebt het over het beeld dat mensen hebben bij een god & je hebt jezelf daarnet verbetert door te zeggen dat je het over 'God' (van het Christendom) hebt.

Maar de God van het Christendom staat in de bijbel uitvoerig beschreven en van de mensen wordt verwacht dat ze dat beeld overnemen ipv. een eigen beeld van 'God' te scheppen.. (alleen het beeld uit de bijbel is juist..)

zie nou aub eens het verschil tussen een god en 'God' [wortel]
Zou ik niet op rekenen, O. (God als idee, zingevend principe, dat wat gebeurd tussen mensen etc.).
je zegt het zelf al 'God', er zijn niet-christelijke mensen die zich bij 'God' voorstellen wat jij net beschreef. ze verwijzen daarbij naar de God van het Christendom.

de definitie van god = bovennatuurlijk wezen..

of wil je nu alsnog beweren dat dat niet zo is :D

k weet dat je onverschillig bent.. maar je kunt ook gewoon té koppig zijn..
lou

Yep.

Ik dacht bij 'God' inderdaad aan de god van het Christendom. Bij Allah aan de god van de Islam, en bij Jahweh aan de god van de Joden. Deze drie godsdiensten zijn in mijn optiek nauw met elkaar verbonden.

Johan2 en Original, jullie hebben het beiden over het beeld van de godheid.

De bijbel is daar duidelijk over: GEEN BEELD!

De populaire interpretatie daarvan is dat men zich geen 'gesneden beelden' moeten maken.

In mijn optiek wordt er echter bedoeld dat men zich geen voorstelling moet maken van de godheid.

De dringende aanbeveling in de bijbel is dus: maak je geen voorstelling van God.

Ik denk dat 'men' toen reeds inzag dat het geen goed idee is om over God te fantaseren. 't Risico is dat men z'n eigen fantasieën gaat geloven, met alle nare gevolgen van dien. Bijvoorbeeld dat men z'n fantasie aan anderen voor waar wil opdringen; hetgeen maar al te gemakkelijk tot meningsverschillen en ruzies leidt, die zich slecht laten oplossen met redelijk overleg.

Om nader te expliceren wat de bedoeling is krijgt God de parameter 'oneindig' toegevoegd aan al Zijn kwaliteiten die we kunnen verzinnen.

Dat lijkt mij een duidelijke hint; we kunnen immers niet met oneindigheden rekenen?!

De ratio is niet geschikt om met 'onenigheden' een redelijke voorstelling van de werkelijkheid te maken, die van enig praktische nut is.
Original

idd, de bijbel wil dat men geen beeld heeft bij God,

maar deze legt de mensen wel op dat het een barmhartige, liefdevolle, rechtsprekende god is.. (etcetera)

de bijbel geeft God dus een beeld, maar zegt aan de andere kant dat mensen geen beeld bij 'het' moeten hebben.

een vergelijking:

de mier is nuttig voor het opruimen van bilogisch afval,

je moet je geen beeld vormen bij de mier, want dat is fout.

de mier is wel gedisciplineerd, volhardend & het toonbeeld van toewijding.

in deze situatie wordt er ook een beeld bij gevormd.. terwijl er wordt gezegd dat men er geen beeld bij moet vormen.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

*chemaster*

Original, jij bedoelt met beeld, een beeld in je hoofd neem ik aan :wink: . En ik denk dat de bijbel het heeft over een beeld, dat je kan vast houden e.d. zoals al die beelden van buddha. De bijbel wil geen beeld van god, omdat je dan meer aandacht aan dat beeld besteed dan dat je je echt voor god opensteld. Oftewel je aanbidt dat beeld en niet god.

Ik ben christenlijk opgevoed, maar ben er eigenlijk nog niet helemaal uit, waar ik nou in geloof. Ziezo zitten er in de bijbel allemaal aparte dingen, waarvan ik als Beta-student toch zeker mijn vragen bij stel.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!