Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Antoon
Artikelen: 0

Re: de omgeving bij lichtsnelheid

@ dalton:

waarom zou er geen licht meer in je ogen komen dat in een andere richting reist dan jij? (zie mijn eerder geposte plaatje(link))

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Marco van Woerden

Antoon, je hebt gelijk wat betreft de dopplerverschuiving, maar niet over de Lorentzcontractie. Als het driedimensionale object "je lichaam" slechts zou krimpen in de bewegingsrichting, dan ontstaat er geen lijn, maar een vlak, hoe onlogisch dat eigenlijk ook klinkt. :roll: Gelukkig had Einstein gelijk, en is ons gebrabbel hier onzin.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wannes

Antoon, je hebt gelijk wat betreft de dopplerverschuiving, maar niet over de Lorentzcontractie. Als het driedimensionale object "je lichaam" slechts zou krimpen in de bewegingsrichting, dan ontstaat er geen lijn, maar een vlak, hoe onlogisch dat eigenlijk ook klinkt. :P  Gelukkig had Einstein gelijk, en is ons gebrabbel hier onzin.
geen probleem meer met op dieet gaan, je wordt toch nooit dik van te veel eten :roll:
why73

Als het licht vanaf de zijkant komt dan is er toch helemaal geen sprake van een Doppler-effect, omdat de "frequentie" toch niet verhoogd of verlaagd wordt.??
slechtweervandaag

Als je met (bijna) de lichtsnelheid zou reizen, zou het dan niet kunnen dat je eerst recht voor je ziet dat alle sterren (recht voor je) van witte (of blauwe) puntjes, dat het dan lijkt dat die puntjes uiteengetrokken worden tot lange witte of blauwe strepen die uit een punt lijken te komen, en die hoe dichter je de lichtsnelheid nadert dan gewoon wegvlieden en het vervolgens ook voor je helemaal zwart wordt?

Als het licht vanaf de zijkant komt dan is er toch helemaal geen sprake van een Doppler-effect, omdat de "frequentie" toch niet verhoogd of verlaagd wordt.??

Dit is een veel voorkomende verwarring.

Het Doppler-effect heeft geen betrekking op de snelheid van het licht maar wel op de snelheid van het voorwerp dat het licht uitstraalt (zoals een ster).

Een belangrijk onderscheid.

Analoog: het Doppler-effect heeft geen betrekking op de snelheid van het geluid (die blijft gelijk, gegeven gelijkblijvende atmosferische omstandigheden) maar wel op de snelheid van bijvoorbeeld een naderende of een zich verwijderende ambulance.
Marco van Woerden

Welk licht "van de zijkant" bedoel je? Er vanuit gaande dat je een lichtstraal bedoelt die zich loodrecht op de snelheidscomponent van je lichaam voortbeweegt, precies voor die lichtstraal geldt voor exact één oneindig klein tijdsinterval dat de golflengteverschuiving 0 nanometer is, omdat precies op dat moment geen relatieve snelheid tussen stralingsbron en bewegend lichaam te detecteren is. Maar voorbij dat punt zal er weer een (steeds grotere) snelheidscomponent zijn die parallel is met de uitgezonden lichtstralen, zodat er weer Dopplerverschijnselen waarneembaar zijn. De kans dat een lichtstraal precies loodrecht staat op het vlak van de bewegingsrichting, is veel kleiner dan de kans dat een lichtstraal uit een willekeurige andere richting komt. Dus ik zou zeggen dat het soms afwezig-zijn van de Dopplerverschijnselen uit één richting niet/nauwelijks op te merken is.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
Maus

volgens de relativiteits theorie zal de tijd langzamer lopen naarmate je sneller gaat (voor toeschouwers uit een ander referentie stelsel teminste, jij hebt zelf niets in de gaten)

als je met de snelheid van het licht beweegt staat jou klok voor de toeschouwers stil

je word niet ouder en je beweegt ook niet, ect

aan de andere kant als zelf steeds sneller gaat zie je alles om je heen sneller ouder worden, ect

de tijd gaat sneller voorbij voor de toeschouwers (die dat zelf niet in de gaten hebben)

als jij nou met de snelheid van het licht beweegt, wat zie je dan? De tijd staat voor jou stil.....volgensmij zie je dan niets totdat je weer onder de lichtsnelheid zit....

dat wil zeggen: van het ene moment zie je dat je vertrekt en op het andere moment zie je dat je aankomt

zelf heb je niet door gekregen van de reis met de lichtsneilheid omdat de tijd voor jou immers stil stond

beetje vaag misschien, maar me gedachte is een beetje moeilijk uit te leggen :roll:
God doesn't play dice...

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Smoke

Eigenlijk is dit vreemd... Als een foton met de lichtsnelheid beweegt. (Wat het ook doet) Dan beweegt alles tot hem ook met die snelheid... Voor het foton zou dan moeten gelden dat de tijd op mijn horloge (als hij aan me voorbij vliegt) stil moet staan. Dit doet het echter niet... Net zo min als dat ik uit puure energie zou moeten bestaan,zoals een foton.. Of idd.... Eigenlijk ben ik dat wel... Maar niet waneer ik mezelf waarneem.. Als dit dan voor mij geldt,wie zegt ons dan dat het andersom niet exact hetzelfde kan zijn? :P

En als dan geldt dat vanuit de waarnemer gezien op het foton,tijds eenheden meetbaar zijn in dat referentie stelsel,kunnen wij dan nog wel aannemen dat t=0 voor het licht??? :roll:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!