Jan van de Velde schreef: Inderdaad, maar het PM-gedoe dat we tegenkomen op internet is veelal afkomstig van figuren die op een of andere manier geen ander doel hebben dan de kluit te belazeren. Hier wordt niet buiten lijntjes gedacht, hier worden gewoon buiten beeld wat lijntjes stiekem verschoven. Ach ja, da's ook een hobby, en mogelijk onschuldiger dan bushokjes vandaliseren.
[/quote]Math-E-Mad-X schreef: @Marko: waarom zo negatief? Ik ben het helemaal met Bartjes eens dat het gewoon leuk, interessant en leerzaam kan zijn om zelf te proberen een PM te bouwen. Zelfs als je allang weet dat dat niet kan.
Laat ieder gewoon lekker zijn eigen hobby hebben en als jij dat geen leuke hobby vindt is dat nog geen reden om te zeggen dat iemand stom bezig is.
En de vergelijking met van een toren springen slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Marko schreef:
In beide gevallen gaat het om het proefondervindelijk aantonen van de geldigheid van een natuurkundige wet. Er is geen enkele reden waarom je dat bij de ene wet wel, en bij de andere wet niet zou moeten doen.
Marko schreef:
Als je allang weet dat het niet kan is er in ieder geval niets leerzaams aan. Wellicht leuk en interessant, maar dat betreft dan het bouwen an sich. En dan kun je net zo goed iets bouwen dat wél werkt.
Ik denk niet dat ik hoef te onderbouwen dat het zinloos is om te beginnen aan een exercitie waarvan je bij voorbaat al weet dat die gaat mislukken. Dat is zo'n beetje de definitie van zinloos.
Marko schreef:
Niet negatief: kritisch is het juiste woord.
Math-E-Mad-X schreef:
Jawel, want in het ene experiment ga je dood
Nou, zo onbegrijpelijk is dat niet. De meeste mensen begrijpen wel dat je dood bent als je van 100 meter naar beneden springt.Marko schreef:
Het is dan ook onbegrijpelijk waarom men in het geval van de thermodynamische hoofdwetten een dergelijke keuze niet maakt.
Opmerking moderator