Komt wel meer voor, hier zie je ook uitschieters, dit is een stationaire plot van enkele uren met de hoogte gefixeerd,
satellieten, staan niet stil, en varieren in aantal.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
Het kan inderdaad verkeren. Gisteren vloog ik van boekarest naar amsterdam, en rond kruishoogte eens geprobeerd wat de gps van mn telefoon er van maakte vergeleken met het systeem dat de schermpjes met vluchtdata vult.
Tot mn verbazing klopte de hoogte over het algemeen binnen 100-200 ft van wat het display aangaf, al weet ik niet waarop die displays gebaseerd zijn. Toestel was een tamelijk oude A318 van Tarom, met een airshow systeem op kleine lcd schermpjes die boven de stoelrijen hangen (geen AVOD). Ik weet niet of dat systeem zelf ook op GPS werkt of zn hoogteinformatie haalt uit barometrische bron.
Ik vermoed dat het een systeem wel sensordata gebruikt gezien het ook de buitentemperatuur laat zien, maar voor locatie waarschijnlijk wel van gps afhankelijk is (positie leek te nauwkeurig om op inertial guidance te werken oid).
Het plotten in bovenstaande figuur, was 1 per sec.
Waar ik het meeste last van heb zijn reflecties in de bebouwde kom,
in deze GPS module kan ik opgeven onder welke horizon hoek, satellieten nog valide zijn.
meestal zet ik deze op 15 graden, zodat de meeste bebouwings reflectie afvalt.
Dat is goed te zien als de antenne bijv. naast het huis wordt gezet, daardoor zijn er satellieten aan de andere
kant van het huis die dan nog net niet zichtbaar zijn voor de GPS. Maar door reflectie worden
satellieten, die nog net niet zichtbaar zijn toch door de bebouwings reflectie toch waargenomen met een behoorlijke sterkte.
Vaak ziet de software het ook dat het niet klopt, omdat de berekeningen in de knoop komen, en wordt de des betreffende
satelliet alsnog gedisabled door de GPS module. Maar als er te weinig satellieten totaal in zicht zijn wordt dat niet opgemerkt,
door de software en ontstaan er uitschieters, afhankelijk van de extra reflectie weg.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
Daar komt inderdaad wel wat bij kijken. Multipath-problemen krijg je vooral in situaties waarbij het zicht op de hemel beperkt is, bijvoorbeeld in een gebouw voor een raam. GPS ontvangers registreren dit probleem over het algemeen wel (als dilution of precision), maar moeten toch het beste maken van wat ze wel ontvangen.
Helaas zie je nog weinig ontvangers die in staat zijn -tegelijk- meerdere systemen te gebruiken, bijvoorbeeld gps, glonass en in de toekomst galileo. Ik vermoed echter dat die er meer gaan komen naarmate de techniek vordert. Galileo zal hier waarshijnlijk aan bijdragen door haar grotere precisie (1 meter resolutie voor het 'gratis' signaal). Als je data uit meerdere systemen combineert kun je ook beter vaststellen dat een signaal waarschijnlijk een reflectie is en genegeerd kan worden tot het directe signaal zichtbaar wordt.