Vinnie Terranova schreef:
Hoe kun je bewijzen dat het product van twee negatieve getallen altijd positief is?
..
..
Is er een andere manier om duidelijker te laten zien ...
Een andere manier om het over te brengen op je leerlingen is om gewoon te stellen dat het zo is: "wanneer je een even aantal negatieve factoren hebt, is de uitkomst positief" of iets dergelijks stellen. Daar kunnen ze mee aan de slag, en steeds ervaren dat het klopt.
Wanneer ze in hogere klassen zitten, kun je het nog eens proberen het samen te bewijzen.
Je vraagt een context:
Ik heb gewerkt met een toverketel met toverdrank. De drank had een bepaalde temperatuur. De bijpassende heks gooide negatieve blokjes ( blokjes met een negatieve temperatuur, a.k.a. ijsblokjes) in de ketel. De leerlingen konden dan wel bedenken dat het kouder wordt. Wanneer die heks
uit de ketel haalde, drie maal twee negatieve blokjes, dus verwijderde, dan werd de ketelinhoud warmer.. -2 x -3 =6