Re: Geinverteerde slinger
Geplaatst: ma 26 dec 2016, 14:29
Ik heb ook mijn bedenkingen bij de oorspronkelijke vraagstelling waarbij niet een kracht op het karretje wordt toegepast maar een versnelling en waarbij de massa van het karretje = 0 (!). Het zal wellicht duidelijker zijn (ivm followup discussies) om de volledige bewegingsvergelijkingen op te zetten en dan vervolgens eea te vereenvoudigen.
Indien het karretje via een kracht wordt aangedreven dan krijg je de volgende beweginsgvergelijkingen:
Indien M=0 en F=0 dan gaat vergelijking 1) over in
Uit 2) en 3) kan
Bovenstaande is ter aanvulling van de lopende discussies. Is het echter de bedoeling om een "aardig dynamisch systeem" te genereren om de hoekverdraaing te regelen met de versnelling dan kan je uitgaan van het eerder gevonden resultaat in vergelijking 2) met toevoeging van een verstoring,
Indien het karretje via een kracht wordt aangedreven dan krijg je de volgende beweginsgvergelijkingen:
\(1) (M+m)\ddot{x}+mL\ddot{\theta}cos\theta-mL\dot{\theta}^{2}sin\theta=F\)
\(2) L\ddot{\theta}-gsin\theta +\ddot{x}cos\theta =0\)
Indien M=0 en F=0 dan gaat vergelijking 1) over in
\(3) \ddot{x}+L\ddot{\theta}cos\theta-L\dot{\theta}^{2}sin\theta=0\)
Uit 2) en 3) kan
\( L\ddot{\theta} \)
geelimineerd worden, hetgeen tot een niet-lineaire 1ste orde DV leidt. Dit resultaat is echter niet realistisch vanwege de aanname dat M=0. Bovenstaande is ter aanvulling van de lopende discussies. Is het echter de bedoeling om een "aardig dynamisch systeem" te genereren om de hoekverdraaing te regelen met de versnelling dan kan je uitgaan van het eerder gevonden resultaat in vergelijking 2) met toevoeging van een verstoring,
\(\alpha\)