Re: Project idee verbeteren educatie: Feedback (kritiek) nodig
Geplaatst: wo 15 mar 2017, 16:29
ESa schreef: Hoe zou ik dit kunnen testen? Denk je dat het nuttig zou zijn om de normaal verdeling van de beoordelingen te testen en de outliers (bijv. 50% beoordeeld 1/5, 50% beoordeeld 5/5, niks ertussen in) te laten bekijken door de docent?
Ik zou per student de correlatie tussen zijn/haar beoordelingen en de andere beoordelingen van die opgave testen. Hoe je dat statistisch verantwoord doet weet ik overigens niet. Maar mijn idee is: bij een student die alleen maar 5, alleen maar 3, of alleen maar 1, of steeds willekeurige scores geeft, zal er geen correlatie zijn. Bij een student die op een serieuze manier beoordeelt, zal er altijd enige mate van correlatie zijn.
Een lage correlatie zal niet automatisch betekenen dat de student maar wat klikt, maar kan wel reden zijn om er eens naar te kijken. En omgekeerd hoeft een goede correlatie niet automatisch te betekenen dat een student alles netjes heeft beoordeeld, maar goed, je kunt niet alles uitsluiten. Sowieso bereik je al veel door aan te geven dát je controleert of beoordelingen realistisch zijn ingevuld. En hoe dan ook moet je de eerlijkheid van mensen niet onderschatten. Niemand vindt het prettig als een ander onterecht een hoog cijfer haalt, dus automatisch allemaal hoge scores geven gebeurt echt niet zomaar. En iedereen herkent het belang van realistische beoordelingen, omdat mede daarmee een kwalitatief goede verzameling oefenopgaven tot stand komt.
Een andere manier van beoordelen (die het misschien zelfs makkelijker maakt om eerlijke beoordelingen te krijgen en om "fraude" op te sporen) is om de studenten gewoon een rangschikking te laten maken van de opgaven die zij beoordelen. De beste krijgt plaats 1, de slechtste plaats 5, enzovoort.
Maar goed, zoals ik al zei, ga uit van de bereidheid en oprechtheid van de deelnemers. Als die er niet is, strandt sowieso dit hele project. Daar helpt geen enkel systeem tegen. Ik vraag me zelfs af of mensen met een dergelijke mentaliteit wel thuishoren op een opleiding geneeskunde. Wat moet je nou met iemand die, als hij niet door een ander wordt gecontroleerd, maar willekeurig wat doet, zonder zich druk te maken over de gevolgen daarvan voor een ander? Die zou ik niet graag in me laten snijden of een behandelplan laten opstellen...