Puzzel Puzzels
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0

Re: Stabiliteit van een proton

Wat betreft je bericht van 9 September 14:04 (ik denk dat je deze bedoelt, ik zie andere tijden omdat ik in een andere tijdzone zit)

Bladerunner schreef: Dus het proton is 100% stabiel of het heeft een dusdanig grote halfwaardetijd dat het heelal eerst extreem oud moet worden wil er genoeg tijd zijn verstreken om een proton te doen vervallen.

Klopt, maar mijn punt is dat 10^29 jaar bij lange na niet extreem groot genoeg is.
@moderatoren: ik denk dat onze discussie omtrent protonen beter afgesplitst kan worden, want het heeft inderdaad niets meer met het originele topic te maken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

DParlevliet

Bladerunner schreef: In deze link
Hier staat het toch? Het volgt uit een theorie, is meetbaar maar heel moellijk en is geprobeerd. Die mogelijke halfwaardetijd is gewoon de meetgrens tot op heden. Jullie hebben allebei gelijk.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

shimmy

Nee, als daar staat dat uit een theorie volgt dat het proton een halfwaardetijd moet hebben en er worden ook pogingen gedaan die experimenteel vast te stellen kan je niet tegelijk aanhangen dat het proton geen verval kent.
DParlevliet

Dat kan omdat die theorie nog niet bewezen is. De theorie voorspelt iets dat niet uitkomt.
Math-E-Mad-X

Die link zegt (als je klikt op "Modeling the probabiltiy of detection"):

The number of protons in the detector volume is reported by Ed Kearns of Boston University to be 7.5 x 1033 protons. For one year of observation, the number of expected proton decays is then
Afbeelding
About 40% of the area around the detector tank is covered by photodetector tubes, and if we take that to be the nominal efficiency of detection, we expect about three observations of proton decay events per year based on a 1033year lifetime.

Dat is dus heel wat anders dan wat Bladerunner zegt. Bladerunner zegt dat er in de hele geschiedenis van het hele heelal nog nooit een proton vervallen is, zelfs bij een halfwaardetijd van 10^29 jaar.

Hier nemen ze een nog langere halfwaardetijd, en rekenen voor dat in slechts 1 jaar tijd ze 7.5 vervallen protonen verwachten in 1 enkele detector op aarde.
DParlevliet

Wil je beslist ergens gelijk hebben? Dat resulteert in een eindeloze discussie die wetenschappelijk niets oplevert. Bladerunner heeft de link geplaatst en dat is wat hij bedoelde en daarmee is voor dit forum duidelijk hoe de zaak in elkaar zit.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Math-E-Mad-X

DParlevliet schreef: Wil je beslist ergens gelijk hebben?

Ja, dat vind ik leuk  :)

en verder denk ik dat een heleboel mensen dit forum lezen om iets te leren, en ik wil voorkomen dat ze dingen leren die niet kloppen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!