Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

Benm schreef: Ik had altijd het idee dat die lussen in het wegdek onderdeel van een LC circuit vormen, en de resonantiefrequentie daarvan veranderd als je bijvoorbeeld een auto op de lus zet - de waarde van de spoel wordt dan hoger en de frequentie lager. Dat lijkt me vrij gevoelig te maken. De auto zou dan fungeren als kern van een spoel, en iets als een motorfiets zal ook wel genoeg ferromagnetisch materiaal bevatten om een verschil te maken. 
Gedeeltelijk juist. De lus vormt inderdaad samen met een condensator de resonantiekring van een oscillator. 
Maar het is niet zo dat het ijzer van een auto de kern vormt. Een geleidend voorwerp dat in het magneetveld komt vormt een (kortgesloten) secundaire wikkeling die de zelfinductie van de lus verlaagt waardoor de frequentie hoger wordt.
 
Het metaal hoeft dus geen ijzer te zijn. Het werkt op alle metalen. Dus inderdaad een stuk alu folie, maar ook een tot een kring rondgeknoopt stuk koperdraad werkt. 
Lees ook mijn eerdere bijdragen in dit topic voordat je onjuiste veronderstellingen doet.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: detectielus bij stopstreep

klazon schreef: Maar fietsen staan vertikaal en om zo veel mogelijk magnetische krachtlijnen door de wielen en het frame te krijgen ligt de lus scheef. 
 
Ik begreep twee dingen van die stelling niet:
 
1) impliceert jouw stelling niet dat de detectielus ongevoelig is voor fietsen die midden boven de lus staan? Volgens mij is de horizontale component van het magnetische veld midden boven de lus nul. Een tekening in HowStuffWorks suggereert net als jouw stelling dat een voertuig over de rand van de lus moet rijden, maar dat lijkt mij niet in overeenstemming met de praktijk: dan zou de lus niet centraal in het fietspad geplaatst moeten worden. 
 
2) Ik zie niet op welke manier een parallellogram een 'betere' horizontale component van het magnetische veld zou opleveren dan mogelijk is met een rechthoek.
 
detectielus
detectielus 1348 keer bekeken
Fragment van figuur uit HowStuffWorks 

 
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

Is toch een kwestie van wat ruimtelijk voorstellingsvermogen. Als de lus recht ligt, en de fiets staat op het midden van de lus, dan lopen de cirkels van de magnetische krachtlijnen evenwijdig aan de wielen en doorsnijden de wielen dus niet. Als de draad scheef ligt dan lopen de magnetische krachtlijnen door het wiel heen en kan de velg een secundaire wikkeling vormen.
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: detectielus bij stopstreep

Ok. Dus een fiets die op de diagonaal van het parallellogram staat kan niet gedetecteerd worden, omdat de flux van het magneetveld door dat verticale vlak nul is (vanwege de symmetrie)
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

Het komt niet erg over. Een fiets wordt juist wel op de diagonale draad gedetecteerd omdat daar de fluxlijnen door het wiel heen lopen.
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: detectielus bij stopstreep

Zo vreemd was mijn symmetriegedachte ook weer niet. De flux door het verticale vlak boven diagonaal BD is nul, en de flux door voorwiel P en achterwiel  Q is opgeteld ook nul, als je voor beide wielen dezelfde normaalrichting zou gebruiken.
 
Maar ik zie nu wel in dat beide wielen een wervelstroom ontwikkelen en dat de detectielus voelt dat hij de energie daarvoor levert.
 
detectielus1
detectielus1 1362 keer bekeken
Blauwe pijlen: horizontale component van de magneetveldrichting, boven het wegdek
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

Hoe kom je aan de positie van het voertuig op de diagonaal van de lus? Dat is niet de normale rijroute.
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: detectielus bij stopstreep

klazon schreef:Hoe kom je aan de positie van het voertuig op de diagonaal van de lus? Dat is niet de normale rijroute.
 

Vanwege de nieuwsgierigheid die bij wetenschapsforum past, naar de normale route kun je later kijken. Langs route DAB gaat de flux overal naar rechts, langs route DCB overal naar links, dus ergens daartussen bestaat een route waarlangs de flux overal nul is. Die route is bij benadering diagonaal, want de hoekpunten en het middelpunt behoren er toe. Iets krommer dan de diagonaal, omdat hij in de hoeken aan de bissectrice raakt:
 
detectielus1a
detectielus1a 1349 keer bekeken
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

jkien schreef:  

.....naar de normale route kun je later kijken. 
Daar kijk ik altijd eerst naar, want dat is de route waarop het moet werken. ;)
Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: detectielus bij stopstreep

Ik heb nog nooit meegemaakt dat detectielussen een effect hebben, net als knopjes bij de stoplichten. Vandaar mijn focus op de diagonalen. :)
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: detectielus bij stopstreep

Ik heb het idee dat ze voor auto's goed werken, vaak moet ik vanaf een relatief kleine straat rechtsaf een drukke doorgaande weg op, en dan merk je wel dat het effect heeft als je met je auto voor dat stoplicht gaat staan - staat er niemand dan gaan het nooit op groen (tenzij iemand vanaf de andere kant linksaf de straat in gaat). 
 
Ook de knopjes (voor voetgangers en/of detectielussen voor fietsers) werken op dit kruispunt echt - als je rechtsaf wilt en er zijn fietsers of voetgangers blijft het licht voor auto's langer rood. Let wel wat dit verkeerslicht voor auto's een pijl is (je kunt hier alleen rechts of links af, niet rechtdoor). De pijl wil zeggen dat je door kunt rijden en in principe geen last zult hebben van rechtdoorgaande fietsers of voetgangers naast je (die zijn er uiteraard wel eens maar die gaan door rood licht). 
 
Overigens zou het best kunnen dat op bepaalde momenten van de dag op een aantal kruispunten de detectielussen en knopjes geen enkel effect hebben, op dat moment draait het kruispunt gewoon een vaste sequentie. Dat kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld overdag niet eerder groen krijgt dankzij het knopje, maar snachts wel omdat het kruispunt dan de meestgebruikte richting groen geeft tenzij er iemand kruislinks wil passeren - denk bijvoorbeeld aan provinciale wegen met fietspaden waar zelden gebruik van gemaakt wordt in de nachtelijke uren. 
Victory through technology
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

Dat lussen en drukknoppen op sommige momenten buiten bedrijf zijn heb ik nog nooit meegemaakt. Dat is alleen als de installatie geel staat te knipperen. Als een lus of drukknop het niet doet dan is hij stuk of ontregeld.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: detectielus bij stopstreep

Ik denk dat het meer het gevoel is 'ik druk op knop maar er gebeurt niets' - wat niet wil zeggen dat die knop (of een lus) niet het correcte signaal aan de regeling doorgeeft, maar dat daar, op dat moment, niets of nauwelijks iets mee gedaan wordt. Een kruispunt kan bijv tijdens de spitsuren een vaste routine draaien, maar als het heel rustig is in late avond oid wel snel reageren op knoppen en lussen. 
Victory through technology
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: detectielus bij stopstreep

Daarom zie je steeds meer drukknoppen waar een lampje of tekst bij staat die aangeeft dat je aanvraag in behandeling is. Dat voorkomt dat mensen overbodig op de knop blijven rammen omdat ze denken dat er niets gebeurt.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: detectielus bij stopstreep

Klopt, dat zie je wel vaker, maar het zegt an sich natuurlijk niets over de werken, dan kan gewoon een knop zijn die een lampje inschakelt en weer uitschakelt bij groen ;)
 
Overigens is dat normaliter niet het geval: als iemand aan de overkant van een oversteekplaats op de knop drukt dan gaat het lampje aan de jouw kant ook aan - in ieder geval een teken dat de installatie -iets- met het drukknop signaal doet. 
 
Wat ik wel erg jammer vindt is dat we in nederland nog steeds geen aftellende verkeerslichten hebben, terwijl die in de EU best mogelijk zijn. Ik zag ze laatst in spanje: bij voetgangsoversteekplaatsen zie je een teller teruglopen met de tijd tot groen, en als het groen is een teller die aangeeft hoe lang je nog de tijd hebt om over te steken. 
 
In zuidoost azie zie je veel van dergelijke systemen, wat mij betreft ideaal, ook in de auto: als je weet dat het stoplicht nog een minuut oid op rood zal blijven trek je de handrem aan en zet je hem in zn vrij. Doordat iedereen die teller ziet komt het verkeer sneller op gang als hij bijna bij nul is - iedereen kan dan zn auto vast in de versnelling zetten. Zelfs de amber+rood combinatie net voordat het licht op groen gaat zoals in duitsland gebruikelijk is al handig. 
 
Uiteraard moet je wel een beetje oppassen met tijden vermelden, als er staat dat het nog 5 minuten gaat duren zullen mensen door rood gaan rijden. De oplossing daarvoor zag ik in veel displays hebben wel 3 cijfers waardoor bijv 1:05 kan worden weergegeven zonder '65' te hoeven zeggen, maar bij lange wachttijden (meer dan pakweg 2 minuten) schakelt het display naar -:-- en weet je het gewoon niet, afgezien dat je er voorlopig nog wel even even staat. 
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!