Gedeeltelijk juist. De lus vormt inderdaad samen met een condensator de resonantiekring van een oscillator.Benm schreef: Ik had altijd het idee dat die lussen in het wegdek onderdeel van een LC circuit vormen, en de resonantiefrequentie daarvan veranderd als je bijvoorbeeld een auto op de lus zet - de waarde van de spoel wordt dan hoger en de frequentie lager. Dat lijkt me vrij gevoelig te maken. De auto zou dan fungeren als kern van een spoel, en iets als een motorfiets zal ook wel genoeg ferromagnetisch materiaal bevatten om een verschil te maken.
Maar het is niet zo dat het ijzer van een auto de kern vormt. Een geleidend voorwerp dat in het magneetveld komt vormt een (kortgesloten) secundaire wikkeling die de zelfinductie van de lus verlaagt waardoor de frequentie hoger wordt.
Het metaal hoeft dus geen ijzer te zijn. Het werkt op alle metalen. Dus inderdaad een stuk alu folie, maar ook een tot een kring rondgeknoopt stuk koperdraad werkt.
Lees ook mijn eerdere bijdragen in dit topic voordat je onjuiste veronderstellingen doet.
Puzzels