Moderators: jkien, Michel Uphoff
Zelfcorrectie: ik ging er nog van uit dat tijdsdilatatie en snelheid t.o.v. het licht een lineair verband waren, maar las zonet dat dit een hyperbolisch verband is. Dat maakt het nog wat erger voor een ruimtereiziger, want dan spreken we in tijdsbeleving niet over half jaar per versnelling / vertraging maar waarschijnlijk meer iets in de richting van 10 à 11 maanden. (voelt een wiskunde-knobbel zich geroepen om de exacte waarde te berekenen? Ik ben er geen krak in)TomVanAntwerpen schreef: ↑ma 29 jul 2019, 14:20 Nog even op aanmerken dat je tegen een normale (dragelijke) versnelling van 1G nog steeds een jaartje tijd nodig hebt om de lichtsnelheid te bereiken, en ook nog eens een jaar om weer af te remmen tegen 1G.
Naar tijdsbeleving zou dat dan respectievelijk een half jaar versnellen en een half jaar vertragen zijn, dus zit je je nog steeds een jaar lang te vervelen in zo'n metalen doosje tussen de sterretjes
Leuke spreadsheet, waarvoor dank, maar er is toch iets dat ik niet snap aan uw berekening hierboven. Als je versnelling constant is met 9,81m/s2 en je moet uitkomen op een snelheid van 299.972.458 m/s, dan heb je volgens mijn berekening 30.578.232 seconden nodig, wat overeenkomt met zo'n 354 dagen (oftewel ongeveer 1 jaar), dus zou het ruimteschip toch na een jaar verstreken op aarde aan 1c moeten zitten? Hoe komt u aan 0,72c ?Michel Uphoff schreef: ↑ma 29 jul 2019, 16:08 Een versnelling met g levert na een jaar verstreken op Aarde een snelheid van 0,72c op bij een afstand groot 0,424 lichtjaar. De reisduur gemeten op aarde is vanzelfsprekend een jaar, in het ruimteschip verstrijkt 0,906 jaar.
Er zit een addertje onder het gras, waardoor jouw calculatie misloopt. De angel zit hem in jouw eigen (terechte) vooronderstelling dat er een aangename 1 g versnelling moet blijven heersen. M.a.w. weeg je bijvoorbeeld 75 kg hier op Aarde, dan wil je dat ook in het ruimteschip blijven wegen. Daar is initieel een versnelling van ruwweg 10m/s2 voor nodig, maar dat wordt allengs minder naarmate de relativistische massa toeneemt.Als je versnelling constant is met 9,81m/s2 en je moet uitkomen op een snelheid van 299.972.458 m/s, dan heb je volgens mijn berekening 30.578.232 seconden nodig
Volgens niemands waarneming.en volgens zijn waarneming zal het schip zelfs nooit de lichtsnelheid halen