De grijze lijn is de ruimtecoördinaat van stelsel van B.
Fijn!Xilvo schreef: ↑di 25 feb 2020, 21:20De teken klopt in principe.Professor Puntje schreef: ↑di 25 feb 2020, 21:03 Als ik het goed heb volgt hier direct uit dat A en B' (dus ook B) na de boost's dezelfde verhouding tussen auto-lengte en tussenafstand meten. Maar ik gebruik dergelijke diagrammen zelden, dus kijk a.u.b. even mee of dit klopt.
Maar dat zie ik u weer niet. De contractie vindt volgens mij plaats in en door de boost's die op de x-as getekend zijn, en daarbij groeit nu juist de tussenruimte tussen de auto's. Hoe zie jij dat dat dan?Laat ook zien dat auto's en ruimte ertussen dezelfde lengtecontractie ondervinden.
De contractie is wat je ziet als je naar een ander stelsel dan het stelsel dat met de auto's meebeweegt gaat.Professor Puntje schreef: ↑di 25 feb 2020, 21:25Maar dat zie ik u weer niet. De contractie vindt volgens mij plaats in en door de boost's die op de x-as getekend zijn, en daarbij groeit nu juist de tussenruimte tussen de auto's. Hoe zie jij dat dat dan?Laat ook zien dat auto's en ruimte ertussen dezelfde lengtecontractie ondervinden.
Het gaat niet om de boost. Het gaat om wat waarnemers in verschillende stelsels zien als die auto's met gelijke constante snelheid dezelfde kant op bewegen.Professor Puntje schreef: ↑di 25 feb 2020, 21:34 De x-as hoort bij het stelsel van waarnemer A (dat niet met de auto's meebeweegt) en die waarnemer A ziet de auto bij de boost's instantaan krimpen waarbij er meer tussenruimte tussen die auto's ontstaat. Dat geeft de tekening ook aan.
Akkoord.Professor Puntje schreef: ↑di 25 feb 2020, 21:34 De x-as hoort bij het stelsel van waarnemer A (dat niet met de auto's meebeweegt) en die waarnemer A ziet de auto bij de boost's instantaan krimpen waarbij er meer tussenruimte tussen die auto's ontstaat. Dat geeft de tekening ook aan.
Heb je wel eens in de zon gezeten? Dat is precies wat er dan gebeurt.
Natuurlijk kan het. Maar het is een goed hulpmiddel dat inzichtelijk maakt wat gebeurt, een hulpmiddel dat iedereen leert als-ie met de SRT begint.Professor Puntje schreef: ↑di 25 feb 2020, 21:59 Het kan wel, Einstein was al flink op dreef voordat Minkowski zich ermee ging bemoeien.