Puzzel Puzzels
tempelier
Artikelen: 0

Re: Een eenvoudige logische redenering waarom tijd niet kan bestaan 'daarbuiten'

Gast schreef: zo 27 apr 2025, 15:35
tempelier schreef: zo 27 apr 2025, 15:24
Gast schreef: zo 27 apr 2025, 15:16 “Tijd is dat wat tussen twee gebeurtenissen zit.”
Dat is een tijdslengte, dat is iets anders als een tijdstip.
Hoe dichter twee gebeurtenissen bij elkaar liggen hoe dichter we bij een tijdstip komen!
Een lengte is iets anders dan een coördinaat.

Meestal wordt daar slordig mee omgesprongen omdat het toch geen problemen oplevert.
Een enkele keer gaat het wel fout: Een moment 3Nm is iets anders als 3Nm aan energie.
Zo uitgedrukt lijkt het echter wel het zelfde.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

tempelier

Re: Een eenvoudige logische redenering waarom tijd niet kan bestaan 'daarbuiten'

Gast schreef: zo 27 apr 2025, 15:37 En mijn simpele zin — “Tijd is dat wat tussen twee gebeurtenissen zit” — vangt al deze lagen in één keer.
Best indrukwekkend eigenlijk.
Ik zou het liever zo formuleren:
Tijd is de afstand tussen twee toestanden.
Dat geeft het iets metrisch, ook hoeft er dan niet perse iets tussen te zitten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gast

Professor Puntje schreef: zo 27 apr 2025, 15:41 Zeer indrukwekkend inderdaad... :mrgreen:

Of is dit weer met AI gegenereerd?
Deze definitie is enkel en alleen van mijzelf.
De literatuur geeft aan dat dit beeld wat ik heb van tijd aardig klopt.
Professor Puntje

Dat wat (volgens de SRT) tussen twee gebeurtenissen ligt is soms ook waarnemer-afhankelijk. Soms zal het een tijdsduur zijn, soms een afstand, en soms een combinatie van die twee.

Het gebruik van AI is alleen zinvol wanneer de gebruiker voldoende kennis van zaken heeft om de gegenereerde tekst te kunnen beoordelen.
tempelier

Professor Puntje schreef: zo 27 apr 2025, 15:58 Dat wat (volgens de SRT) tussen twee gebeurtenissen ligt is soms ook waarnemer-afhankelijk. Soms zal het een tijdsduur zijn, soms een afstand, en soms een combinatie van die twee.

Het gebruik van AI is alleen zinvol wanneer de gebruiker voldoende kennis van zaken heeft om de gegenereerde tekst te kunnen beoordelen.
Ik beschouw tijd ook als een afstand.
WillemB

Tijd heeft een gedefinieerde waarde in het SI stelsel , aantal trillingen van een bepaald atoom.

Tijd kan ook niet gemeten worden, de tijd stations over de wereld geven een verwachting af !
Immers een verstreken seconde kan nooit meer opnieuw gemeten worden.

Zwaartekracht golven beïnvloeden de tijd, er worden wel pogingen gedaan om dit te meten.
Xilvo

Gast schreef: zo 27 apr 2025, 15:37
• In de kwantummechanica ontstaat tijd uit veranderingen.
Hoe kunnen er veranderingen plaatsvinden zonder tijd? Helaas, dit klopt dus niet.
Gast schreef: zo 27 apr 2025, 15:37 En mijn simpele zin — “Tijd is dat wat tussen twee gebeurtenissen zit” — vangt al deze lagen in één keer.
Best indrukwekkend eigenlijk.
Mooi dat tenminste iemand er van onder de indruk is.
Ook ruimte zit tussen twee gebeurtenissen.
Regor

Hoe ik het zie.

Tijd, en ook afstand / lengte "bestaan " niet, want ze hebben geen eigenschappen. (Weinige dingen "bestaan" hoor.)
Het zijn begrippen, men noemt ze "grootheden" waarvan hun "waarde" uitgedrukt wordt in "eenheden" !
Meer niet... denk ik.

De verwarring bij tijd komt er omdat men ze door elkaar gebruikt voor "tijd moment" of voor "tijd duur".
Tijd moment is een tijd referentie punt ...... tijd duur is de "waarde" in eenheden..... denk ik.
Xilvo

Regor schreef: zo 27 apr 2025, 21:43 Tijd, en ook afstand / lengte "bestaan " niet, want ze hebben geen eigenschappen. (Weinige dingen "bestaan" hoor.)
Jij hebt geen lengte? Geen gewicht? Geen leeftijd? Dat bestaat allemaal niet?
Bladerunner

@regor
Hoewel het idee van tijd door ons in het leven is geroepen om tijdstippen of hoe lang iets duurt te kunnen benoemen hebben meerdere experimenten met behulp van atoomklokken aangetoond dat tijd dilatatie echt bestaat. Dus hoe kan het dan, dat iets dat 'niet bestaat' gemeten kan worden? En wat b.v. lengte betreft: De lengte van een object is een eigenschap van dat object.
Laatst gewijzigd door Bladerunner op zo 27 apr 2025, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Xilvo

Bladerunner schreef: zo 27 apr 2025, 22:08 Hoewel het idee van tijd door ons in het leven is geroepen om tijdstippen of hoe lang iets duurt te kunnen benoemen hebben meerdere experimenten met behulp van atoomklokken aangetoond dat tijd dilatatie echt bestaat. Dus hoe kan het dan, dat iets dat 'niet bestaat' gemeten kan worden? En wat b.v. lengte betreft: De lengte van een object is een eigenschap van dat object.
Inderdaad. Hetzelfde geldt voor lengte of afstand. Je hoeft iets niet in je handen te kunnen houden om het te laten bestaan.
HansH

tijd blijft toch wel iets vreemds, dus ik kan me de discussie wel voorstellen. de tijd op dit moment bestaat, maar bestaat bijvoorbeeld dit moment - 1seconde nog? en zo niet welke tijd voor het huidige moment bestaat dan nog wel ? Volgens de ruimtetijd kun je tijd zien als een 4e dimensie. dus dan is ruimtetijd als geheel 1 ding, dus zou je zeggen dat alles daarin zit vanaf het ontstaan van het universum tot op het huidige moment en misschien ook wel de toekomst (als die deterministisch is bestaat die al, alleen weten wij niet hoe dat eruit ziet) dus dan is het samen met de ruimte 1 ding wat altijd al bestaan heeft en wat we nu aan het afspelen zijn en we zitten dan precies op het punt nu.
HansH

je zou je kunnen afvragen waarom het dan afgespeeld wordt op een speler die alleen maar vooruit kan en niet kan terugspoelen. immers de natuurwetten kun je prima omkeren en bv 10 jaar teruggaan in de tijd. enige probleem is dat je niet bij dat knopje kunt om het terug te spoelen. (mits de natuur deterministisch is tot op het diepste nivo want anders kom je 10 jaar verder niet meer op hetzelfde punt uit)
Bladerunner

Ik sta in een tunnel. Ik klap in mijn handen. Gedurende 2 of 3 seconden hoor je de echo. Je hoort dus het gevolg van iets uit een heel kort verleden want die oorspronkelijke handklap is er niet meer. Maar je weet donders goed waarom die echo er is. En anders wordt het verklaard in een film die ik toevallig gisteren weer eens bekeken heb, namelijk The Langoliers. :D

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Regor

Aan Xilvo,

1. Neen, uw opgesomde begrijpen "bestaat" niet, ze zijn een "grootheid" , een begrip.
2. inderdaad, wat je in je handen hebt "bestaat" , je handen ook.

Aan HansH,

1 seconde is geen "moment" ... maar een "waarde" / maatgetal .. een "tijdsduur".
Seconde zelf is de "eenheid" van tijd.

Aan Bladerunner:

De lengte van een object is een eigenschap van .... het object.
Het object bestaat.
De lengte ervan is een "waarde"/ maatgetal
Lengte op zichzelf zelf is een begrip een grootheid, en bestaat niet.

Men moet wel "in de diepte" gaan in het redeneren en denken om voeling te krijgen / te begrijpen voor de verschillende betekenissen.
Materie en straling bestaat, alles anders zijn begrippen / grootheden die door het "denken" gecreëerd werden

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!