Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: voortplantingssnelheid van geluid in wolke

shimmy schreef: ma 13 jan 2025, 10:57 Het is die inversielaag die de het meeste invloed zal hebben op de geluidsnelheid en niet de aanwezigheid van vloeibare druppels.
Ik vind dat heel plausibel.

maar we mogen dus hier dan ook gerust stellen dat een geluidssnelheid significant hoger dan de "gewone" 330-340 m/s wel uitgesloten is. Het begon hierom:
Jan van de Velde schreef: Iemand beweert dat de geluidssnelheid in wolken groter is dan in lucht, ik meen juist kleiner.
Dus ik had hier wel gelijk, en heb nu ook genoeg argumenten.
Dank iedereen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
HansH

Re: voortplantingssnelheid van geluid in wolken

irArjan schreef: ma 13 jan 2025, 11:20 Ik denk inderdaad dat het niet de mist zelf is die de geluidssnelheid veranderd. Het is zoals @shimmy zei: de temperatuur is lager in een laag dicht boven het water (als het heel vochtig is kan dat mist veroorzaken, dus er is wel een correlatie). Dat wordt een temperatuurs-inversie genoemd en het fungeert als soort deksel die de geluidsgolven naar beneden toe terug weerkaatsen (iig deels).
maar koudere lucht is toch dichter dus lagere geluidssnelheid. lagere geluidssnelheid betekent dat de golven afbuigen richting lagere geluidssnelheid. lijkt mij dat de redenatie van shimmy dan de verkeerde kant op werkt dus het geluid juist afbuigt weg van de ontvanger aan de andere kant.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: vr 17 jan 2025, 23:10 maar koudere lucht is toch dichter dus lagere geluidssnelheid.
Bij een gegeven gas neemt de geluidssnelheid toe met de temperatuur. De dichtheid speelt geen rol.
HansH

Xilvo schreef: za 18 jan 2025, 09:57
HansH schreef: vr 17 jan 2025, 23:10 maar koudere lucht is toch dichter dus lagere geluidssnelheid.
Bij een gegeven gas neemt de geluidssnelheid toe met de temperatuur. De dichtheid speelt geen rol.
is de wikipedia dan fout?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid
geluid
geluid 410 keer bekeken
daarin is gamma de specifieke-warmteverhouding (voor lucht 1,41)
rho is de dichtheid en die is een functie van de temperatuur toch?

maar mijn opmerking ging eigenlijk over de vraag of de redenatie niet het tegenovergestelde resultaat oplevert.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: za 18 jan 2025, 11:24 daarin is gamma de specifieke-warmteverhouding (voor lucht 1,41)
rho is de dichtheid en die is een functie van de temperatuur toch?
Als, bij een gegeven gas, bij zekere temperatuur de dichtheid toeneemt, dan neem ook de druk toe.
HansH schreef: za 18 jan 2025, 11:24 maar mijn opmerking ging eigenlijk over de vraag of de redenatie niet het tegenovergestelde resultaat oplevert.
Nee, omdat bij een inversie de temperatuur eerst daalt met de hoogte. Dan is de geluidssnelheid aan het oppervlak lager dan wat hoger en wordt het geluid naar beneden afgebogen.
HansH

Xilvo schreef: za 18 jan 2025, 11:48 Als, bij een gegeven gas, bij zekere temperatuur de dichtheid toeneemt, dan neem ook de druk toe.
Maar we hebben het hier over mist en lucht in gelijke atmosfeer, dus beide hebben dezelfde druk. dus dan lijkt mij dat de rho wel dominant is hier.
HansH

Xilvo schreef: za 18 jan 2025, 11:48 Nee, omdat bij een inversie de temperatuur eerst daalt met de hoogte. Dan is de geluidssnelheid aan het oppervlak lager dan wat hoger en wordt het geluid naar beneden afgebogen.
je zegt: temperatuur daalt met de hoogte, dus heb je aan de grond de hoogste temperatuur dan toch dus de hoogste snelheid aan de grond? dus wat hoger is de snelheid dan lager dus buigt het geluid naar boven.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: za 18 jan 2025, 12:01
je zegt: temperatuur daalt met de hoogte, dus heb je aan de grond de hoogste temperatuur dan toch dus de hoogste snelheid aan de grond?
Leg maar uit waarom. Het klopt namelijk niet, zoals ik al eerder uit heb gelegd.
HansH

Xilvo schreef: za 18 jan 2025, 12:03
HansH schreef: za 18 jan 2025, 12:01
je zegt: temperatuur daalt met de hoogte, dus heb je aan de grond de hoogste temperatuur dan toch dus de hoogste snelheid aan de grond?
Leg maar uit waarom. Het klopt namelijk niet, zoals ik al eerder uit heb gelegd.
Zo kunnen we niet met elkaar discussieren. Ik probeer een redenatie te volgen, geef mijn input en verwacht dan netjes een opbouwende manier van antwoorden. dat is dit niet.
ik denk dat je inversie verkeerd combineert met 'temperatuur daalt met de hoogte' want bij inverisie stijgt de temperatuur met de hoogte. en dan klopt het verhaal weer wel. Dus ik denk dat we een communicatieprobleem hebben ipv een natuurkundig begripsprobleem.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: za 18 jan 2025, 12:27 Zo kunnen we niet met elkaar discussieren. Ik probeer een redenatie te volgen, geef mijn input en verwacht dan netjes een opbouwende manier van antwoorden. dat is dit niet.
Ik heb een redenatie gegeven. Je kunt niet redeneren op basis van alleen de variabele "dichtheid" in de formule als je niet nagaat hoe andere variabelen in de formule samenhangen met de dichtheid.
HansH schreef: za 18 jan 2025, 12:27
ik denk dat je inversie verkeerd combineert met 'temperatuur daalt met de hoogte' want bij inverisie stijgt de temperatuur met de hoogte. en dan klopt het verhaal weer wel. Dus ik denk dat we een communicatieprobleem hebben ipv een natuurkundig begripsprobleem.
Dat klopte inderdaad niet wat ik schreef, de temperatuur stijgt eerst met de hoogte. Dat betekent dat de geluidssnelheid eerst toeneemt met de hoogte en geluid naar beneden wordt afgebogen.
HansH

ok dan zijn we weer gesynchroniseerd qua verklaring waarom het naar beneden afbuigt. dat komt dus door de inversie.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: za 18 jan 2025, 12:38 ok dan zijn we weer gesynchroniseerd qua verklaring waarom het naar beneden afbuigt. dat komt dus door de inversie.
Inderdaad, en dat door de temperatuurverschillen in die inversie.
HansH

Xilvo schreef: za 18 jan 2025, 12:36 Ik heb een redenatie gegeven. Je kunt niet redeneren op basis van alleen de variabele "dichtheid" in de formule als je niet nagaat hoe andere variabelen in de formule samenhangen met de dichtheid.
[
ik heb even teruggekeken, maar kan geen redenatie van jou vinden als antwoord op mijn vraag. volgens wikipedia gaat het om de dichtheid rho, een druk p en een gamma (specifieke warmte verhouding), omdat de druk een gegeven is in de atmosfeer is dat gemeenschappelijk dus kan geen verklaring zijn. het zou nog de gamma kunnen zijn, maar daar zie ik verder geen gegevens over. dus blijft de dichtheid over en die neemt af met de temperatuur, dus verklaart dat de snelheid dan toeneemt met de temperatuur. Al je het daar niet mee eens bent dan verwacht ik van jou een verdere onderbouwing op basis van gamma waarom die dan dominant zou zijn in de conclusie. maar ik verwacht eigenlijk dat die gamma hooguit een 2e orde effect is.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: za 18 jan 2025, 12:47 ik heb even teruggekeken, maar kan geen redenatie van jou vinden als antwoord op mijn vraag. volgens wikipedia gaat het om de dichtheid rho, een druk p en een gamma (specifieke warmte verhouding), omdat de druk een gegeven is in de atmosfeer is dat gemeenschappelijk dus kan geen verklaring zijn. het zou nog de gamma kunnen zijn, maar daar zie ik verder geen gegevens over. dus blijft de dichtheid over en die neemt af met de temperatuur, dus verklaart dat de snelheid dan toeneemt met de temperatuur. Al je het daar niet mee eens bent dan verwacht ik van jou een verdere onderbouwing op basis van gamma waarom die dan dominant zou zijn in de conclusie. maar ik verwacht eigenlijk dat die gamma hooguit een 2e orde effect is.
Als je \(\kappa=V \frac{\Delta p }{\Delta v}\) uitwerkt met de ideale gaswet ontdek je dat de dichtheid eruit valt, bij gegeven molmassa \(M\).

Je kunt ook even zoeken naar een formule met variabelen waarvan je weet dat ze niet van elkaar afhankelijk zijn.
Bijvoorbeeld \(v=\sqrt{\gamma \frac{R T}{M}}\)
HansH

maar dat zou betekenen dat de snelheid temperatuuronafhankelijk is omdat dan gamma en rho elkaar compenseren in de formule en dat is niet de praktijk van lucht. dus moet rho wel dominant zijn.

Terug naar “Optica en Akoestiek”