zoiets als dit denk ik:HansH schreef: ↑di 04 mar 2025, 00:18 maar nu is er nog een ander principe van een camping koelkastje op gas. die werken met een gasvlammetje wat met een gesloten circuit met ammoniak in staat is om warmte te verpompen van koelkastje naar buiten. dus als je de warmte van het vlammetje plus de verpompte warmte van de ammoniakcycles nu eens gebruikt om je huis mee te verwarmen (natuurlijk dan met een grotere variant van dat camping koelkastje) dan kun je uit 100% aargas energie meer dan 100% warmte maken. zou dan dan niet nog beter zijn dan zo'n turbineketel? met nog een voordeel dat er geen draaiende delen zijn die slijten, dus zeer lange levensduur.
Van de elektrische energie...enige manier om daar uitsluitsel over te krijgen is door voor de hele lus het carnot diagram door te rekenen.'dat bij een compressor ongeveer 90% in warmte gaat zitten en 10% in samengeperste lucht.' is al vaag, immers je kunt lucht adiabatisch samen persen dus zonder warmteuitwisseling met de omgeving en je kunt de lucht samenpersen weaarbij je de temoperatuur gelijk houdt aan de omgevingstemperatuur. dus welke van de 2 heb je het dan over?
die vraag had ik al beantwoord volgens mij:InHogereSferen schreef: ↑di 04 mar 2025, 10:07
Mijn vraag die ik al 2x eerder gesteld heb is dus of er tijdens het comprimeren méér dan 9kW aan warmtevermogen uit de gecomprimeerde lucht gehaald kan worden wanneer je er 9kW aan elektrische energie in stopt om de lucht samen te persen?
klopt. maar hoe dan ook: er wordt energie aan het systeem toegevoegd via het opwarmen dan de ge-expandeerde lucht van de turbine. die energie krijg je er dus bij tov de situatie dat je de ge-expandeerde lucht niet zou opwarmen. en in die 2 situatie zou alle elektrische energie omgezet worden in warmte naar je huis. Dus wat is er dan wat het voor jou onlogisch maakt dat de extra opgenomen warmte daaraan toegevoegd wordt?InHogereSferen schreef: ↑di 04 mar 2025, 16:02 Maar het expanderen en het in beweging zetten van de turbine zit hem toch in de lucht die eerst samengeperst was, hier is toch ook elektrische energie voor nodig geweest? Dus 10% van de elektrische energie ongeveer bij een normale compressor.
Nee, het is koeler dan 30° C in huis. Je verwarmt het huis door de lucht die na compressie 80° C is, af te koelen tot 30° C.InHogereSferen schreef: ↑wo 05 mar 2025, 06:15 Dit volg ik niet helemaal? In jouw voorbeeld is het zo te zien 30°C in huis. Dan begin je met het opwarmen van de buitenlucht met de binnenlucht? Dus deze koel je juist af terwijl je deze wil verwarmen?
Ook is mij niet duidelijk hoe het aantal joule berekend is?
het essentiele punt is dat je in het druk-volume (PV) diagram op de heenweg een andere weg neemt dan op de terugweg. daardoor kun je op de terugweg meer energie terugkrijgen dan je er op de heenweg hebt ingestopt.InHogereSferen schreef: ↑do 06 mar 2025, 07:40 Oke dus jij zegt:
1. Je warmt lucht van 0°C op tot 80°C.
2. Je koelt het af met de binnenlucht tot 30°C.
3. Nu warm je de inkomende lucht op van 0°C tot 30°C. Hierdoor koelt de lucht voor de expansie af tot bijna 0°C.
M.a.w. je hebt de volledige warmte benut (80 kelvin).
Maar die 80K heb je er toch elektrisch ingestopt?
Zoals eerder opgemerkt is de COP in dit geval maximaal ca 2. waarom ze dan geen vloeibaar koelmiddel gebruiken met COP=4 is me dan nog niet duidelijk. (afgezien van milieu redenen)InHogereSferen schreef: ↑do 06 mar 2025, 07:45 Bij een 'normale' warmtepomp is de energie die opgenomen wordt tijdens het verdampen en afgegeven wordt tijdens het condenseren gemiddeld 4x zo hoog dan de elektrische energie die nodig is om de compressor te laten werken.
COP
Is dit bij een luchtwarmtepomp dan ook het geval? Dus wordt er tijdens het comprimeren meer warmte overgedragen dan dat er elektrisch ingestopt wordt om de compressor te laten werken?