HansH schreef: ↑za 05 jul 2025, 12:01
maar dat is dan toch eigenlijk hetzelfde? als je iets transporteert dan zit het 'iets' dus tijdens het transport daarin opgeslagen. althans dat is in ieder geval wat ik ermee bedoelde.
Straling draagt impuls dan inderdaad.
Bij sferisch symmetrische processen (zoals een ster die rustig opbrandt) verandert het veld geleidelijk, en verafgelegen waarnemers merken op termijn dat die massa is afgenomen.
Daarom vind ik het voorbeeld van de Zon die ineens verdwijnt versus langzaam opbrandt hier best zinvol:
Bij plots verdwijnen krijg je gravitatiegolven, en dus transport van energie en impuls via de ruimtetijd. Een flux van gravitationele straling.
Bij langzaam opbranden krijg je straling (licht, deeltjes), en wordt ADM-energie geleidelijk omgezet in Bondi-energie die het systeem verlaat. De ruimtetijd wordt anders, en de uitgaande flux is voornamelijk elektromagnetische straling.
In beide gevallen geldt: het subsystem Zon+Aarde behoudt geen impuls of energie, omdat er ‘iets weglekt’. Maar het totale systeem, inclusief dat wat naar oneindig gaat, energie en impuls, behoudt dat wel.
Dát is waar ADM- en Bondi-concepten voor bedoeld zijn, het klinkt misschien heel wat, maar dat valt wel wat mee.
Ik kan wel ingaan met 'wiskundetaal', niet wiskunde, dat haalt men heel vaak door mekaar en wordt helaas nooit uitgelegd in het onderwijs, maar is niet nodig.
ADM-energie beschrijft de toestand op ruimtelijk oneindig (met ruimte-achtige hyperoppervlakken, "now-slices"), voor statische of stationaire systemen.
Bondi-energie doet dat op lichtachtig oneindig. Voor systemen met uitgaande straling, de situatie zoals ‘gezien’ door waarnemers op grote afstand, op latere tijden.
Ze vormen samen een consistent beeld van behoudswetten in een dynamisch, gekromd universum.
Het voorstel om de Zon in twee helften te splitsen (materie/antimaterie) en die langzaam te laten annihileren, vind ik te kunstmatig in deze context. Het dwaalt af van de kern van dit topic, impulsverhaal in de ART, of maakt het iig nodeloos ingewikkeld.