Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: maximale belasting plug fisher berekenen

boertje125 schreef: ma 17 nov 2025, 20:27 De diepte van de schroef in de plug is een gegeven als je daar niet aan voldoet kan je geen uitspraak doen over de capaciteit.
geen uitspraak op basis van specificatie van de plug+ schroef dan denk ik.
Maar op basis van je eigen metingen kun je natuurlijk wel een uitspraak doen, bv er 2x het te belasten gewicht eraan hangen en als het dan goed gaat weet je dat 1x het gewicht voldoende veiligheidsmarge geeft. er is vast zo'n factor die praktisch toepasbaar is als vuistregel.

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Gast

byte schreef: wo 12 nov 2025, 00:08 Hallo iedereen,

Ik heb de volgende situatie...
Hallo byte,

Nee, dat is niet ideaal.

Een Ducopower-plug 10×80 werkt alleen goed als de expansie in de volle steen plaatsvindt. Multipor (6 cm) is poreus en bros (en is zachter) en verpulvert als de plug daarin uitzet, het draagt dan nul belasting.

In jouw geval steekt een 80 mm plug door 60 mm Multipor en houdt dan nog maar ±20 mm over in de steen. Dat is te weinig om betrouwbaar uit te zetten.

De belasting van de klok (±50 N, moment ≈ 3 Nm door de 6 cm afstand) is op zich klein, maar dat doet er niet toe: de plug verliest z’n capaciteit volledig als hij in de Multipor klemt.

Dus pas bij echte verankering in de volle steen is veilig, maar daarvoor heb je een langere plug/anker nodig (totaal ±140–160 mm).

Of gebruik een chemisch anker, afhankelijk van hoe belangrijk de klok voor je is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

20 mm in de steen is inderdaad wel te weinig, temeer omdat je bij het boren vaak in de eerste cm muur stukken ziet afbreken rondom het gat (afhankelijk van de steensoort) dus is je passing in het boorgat daar totaal weg. dus ik zou zowizo een langere bout kiezen die verder de plug in kan.
zelf zou ik het denk ik zo doen;
plug
-draadeind kopen met dikte van de huidige schroef
-stukje pvc buis 40 mm met afsluit dopje wat het stuk tussen steen en klok overbrugt
-gat boren van 40 mm in de zwakke laag tot op de steen waar dan het pvc busje in past
-draadeind helemaal in de plug draaien en door gat in de dop licht voorspannen met het moertje
-de voorspanning zorgt dat de vertikale kracht van de klok voorkomt dat het draadeind kan buigen en zit dan ook nog eens ingesloten en ingeklemd dus kan niet bewegen. evt nog een 2e moertje erop waar tussen je dan de klok kunt hangen
boertje125

5 kg kan je ook gewoon aan een isolatieplug hangen.
die zijn speciaal ontwikkeld om zaken als buitenlampen en dergelijke aan geisoleerde muren op te hangen

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

HansH

boertje125 schreef: za 22 nov 2025, 22:50 5 kg kan je ook gewoon aan een isolatieplug hangen.
die zijn speciaal ontwikkeld om zaken als buitenlampen en dergelijke aan geisoleerde muren op te hangen
mooi spul inderdaad. maar ls ik er bv een willekeurige aanklik bv https://www.hornbach.nl/p/gb-uni-flexpl ... ?store=729 dan ik zie nergens een specificatie hoe zwaar je het mag belasten. Dat lijkt me toch een van de hoofd specificaties, maar zie in bij al die dingen nergens terug.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!