Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

Re: Cmax en Cmin

HansH schreef: vr 16 jan 2026, 16:02 Dat zal wel kloppen. Enige is dat de gemiddelde concentratie niet precies tussen Cmin en Cmax in ligt vanwege dat het geen echte driehoeken zijn maar e machten.
Dank, maar dat stel ik ook nergens ;-)

Mijn stelling is dat het gemiddelde gelijk is aan (Cmax - Cmin)/ln(Cmax/Cmin). Op zich een relatie met nuttige klinische implicaties (klaring van geneesmiddelen, metabolisme van hormonen, etc., die in veel gevallen eersteordekinetiek kennen). Deze vergelijking kon ik in ieder geval in geen enkel Farmacologie-tekstboek terugvinden.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

PhilipVoets

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door PhilipVoets op vr 16 jan 2026, 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PhilipVoets

HansH schreef: vr 16 jan 2026, 16:02 Dat zal wel kloppen. Enige is dat de gemiddelde concentratie niet precies tussen Cmin en Cmax in ligt vanwege dat het geen echte driehoeken zijn maar e machten.
Dank, maar ik stel ook nergens dat het gelijk is aan het gemiddelde van die twee ;-)

Mijn stelling is dat de gemiddelde concentratie gelijk is aan (Cmax - Cmin)/ln(Cmax/Cmin). Op zich een relatie met nuttige klinische implicaties (klaring van geneesmiddelen, metabolisme van hormonen, etc., die in veel gevallen eersteordekinetiek kennen). Deze vergelijking kon ik in ieder geval in geen enkel Farmacologie-tekstboek terugvinden.
PhilipVoets

Dank, maar ik stel ook nergens dat het gelijk is aan het gemiddelde van die twee ;-)

Mijn stelling is dat de gemiddelde concentratie gelijk is aan (Cmax - Cmin)/ln(Cmax/Cmin). Op zich een relatie met nuttige klinische implicaties (klaring van geneesmiddelen, metabolisme van hormonen, etc., die in veel gevallen eersteordekinetiek kennen). Deze vergelijking kon ik in ieder geval in geen enkel Farmacologie-tekstboek terugvinden.
HansH

Ik vroeg me alleen nog af hoe je een concentratie kunt aanbrengen. Ga je die dan meten en bijregelen? voor zover ik het begrijp zou ik denken dat je bij het toedoenen van een bepaalde hoeveelheid medicijn een gedefinierde concentratie verhoging krijgt tov de laatst aanwezige concentratie.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

PhilipVoets

Je ziet dat soms met negatieve feedback-pompen, maar in de praktijk is dat natuurlijk nooit 100% kloppend. Veel verloopt in het lichaam wel via negatieve terugkoppeling en pulsatiele afgifte. Voor geneesmiddelen geldt bij herhaaldelijke toediening dat na >5x T1/2 meestal plateau/steady state wordt bereikt. De concentratie die je per toediening toedient is simpelweg gelijk aan biologische beschikbaarheid x dosis/verdelingsvolume.
IMG_0919

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!