Puzzel Puzzels
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: ST stilaan overbodig gezien AI blijkbaar stilaan de norm wordt voor kennis verwerving ?

Regor schreef: wo 18 feb 2026, 17:42 Ik zie maar 1 redmiddel ...... subsidie van de overheid, departement wetenschap - beleid als dat bestaat in Belgie.
Gaat gebruikers en bezoekers niet laten toenemen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Professor Puntje

Re: ST stilaan overbodig gezien AI blijkbaar stilaan de norm wordt voor kennis verwerving ?

GertSmit schreef: wo 18 feb 2026, 17:59
Regor schreef: wo 18 feb 2026, 17:42 Ik zie maar 1 redmiddel ...... subsidie van de overheid, departement wetenschap - beleid als dat bestaat in Belgie.
Of een betaalde abonnementsvorm facultatief. Als er voldoende mensen meedoen is het misschien genoeg om de kosten eruit te halen?
Op het synthforum.nl heeft men pas de mogelijkheid van een vrijwillige jaarlijkse donatie geopend, en daar hebben een aantal leden geld op gestort (hoeveel precies weet ik niet). Ik zou er wel een tientje per jaar voor over hebben, maar niet meer want ik ben niet rijk. Misschien een idee om eens te informeren hoeveel leden hier dat zien zitten en ook zelf een bijdrage zouden willen leveren. En ook belangrijk: of dat dan meer dan een druppel op de gloeiende plaat oplevert...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Sorry, ik bedoel .... als dat bestaat in Nederland.
..................................
@GertSmit,

U schreef:
"Of een betaalde abonnementsvorm facultatief. Als er voldoende mensen meedoen is het misschien genoeg om de kosten eruit te halen?"

Betwijfel ik heel erg ....ik denk dat de instandshouding - kosten en vaste - kosten hoger zijn dan menigeen vermoed.

Kom op met uw "theorie" whatever ..... nu het nog kan, en nu er zeker nog belangstelling is.
"Nooit geschoten .... is altijd mis !"
GertSmit

Regor schreef: wo 18 feb 2026, 18:12 Sorry, ik bedoel .... als dat bestaat in Nederland.
..................................
@GertSmit,

U schreef:
"Of een betaalde abonnementsvorm facultatief. Als er voldoende mensen meedoen is het misschien genoeg om de kosten eruit te halen?"

Betwijfel ik heel erg ....ik denk dat de instandshouding - kosten en vaste - kosten hoger zijn dan menigeen vermoed.

Kom op met uw "theorie" whatever ..... nu het nog kan, en nu er zeker nog belangstelling is.
"Nooit geschoten .... is altijd mis !"
:) Heb er al vaker een topic over geopend, denk niet dat de forumleden zitten te wachten op meer. Zal het beschrijvende artikel als bijlage nogmaals bij deze post voegen.
Bijlagen
Metric Science
(1.44 MiB) 20 keer gedownload
Regor

@Bena,

U schreef:
"Gaat gebruikers en bezoekers niet laten toenemen."

Ok, neen, niet rechtstreeks.
Maar een "oldtimer" in stand houden door de bijdrage van een mecenas / overheid ...... ook al wordt er weinig mee gereden ... is ook zinvol .. denk ik.... alhoewel zwak argument van mij.

Wat mij nog steeds niet duidelijk is is de relatie tussen het aantal geregistreerden, het aantal gebruikers . en de financiele leefbaarheid van het forum.
R_Bena
Beheer

Professor Puntje schreef: wo 18 feb 2026, 18:11
GertSmit schreef: wo 18 feb 2026, 17:59
Of een betaalde abonnementsvorm facultatief. Als er voldoende mensen meedoen is het misschien genoeg om de kosten eruit te halen?
Op het synthforum.nl heeft men pas de mogelijkheid van een vrijwillige jaarlijkse donatie geopend, en daar hebben een aantal leden geld op gestort (hoeveel precies weet ik niet). Ik zou er wel een tientje per jaar voor over hebben, maar niet meer want ik ben niet rijk. Misschien een idee om eens te informeren hoeveel leden hier dat zien zitten en ook zelf een bijdrage zouden willen leveren. En ook belangrijk: of dat dan meer dan een druppel op de gloeiende plaat oplevert...
Doneren kan al lang via deze link:

https://sciencetalk.nl/doneren/

Een aantal leden hebben dat ook gedaan (waarvoor dank). Maar eenmalige storting is onvoldoende. Als er voldoende leden jaarlijks betalen wel.

De kosten zijn 325 euro per maand momenteel (275 vaste en 50 variabele). De investeringen zijn veel hoger geweest (daar ga ik het niet eens over hebben).

Als er geen ai overviews van google waren geweest hadden we een deel van die kosten eruit kunnen krijgen via ads. Maar ai overviews hebben de bezoekersaantallen met 80% doen dalen. Dus ads hebben nauwelijks nog zin meer.

Abonnement invoeren kan. Echter is het de vraag of dat minimaal de kosten van 325 per maand kan dekken. Don't know.
Regor

@Bena,

Maak mij niet wijs aub dat U die werkingskosten niet kan bekomen via de overheid, kom nou !
Ik twijfel sterk als U die piste al bewandeld heeft...... zo niet, waarom niet ?
Zijn in principe peanuts !
R_Bena
Beheer

Wat mij nog steeds niet duidelijk is is de relatie tussen het aantal geregistreerden, het aantal gebruikers . en de financiele leefbaarheid van het forum.
Bij hoog bezoekersaantal kun je verdienen aan ads. Nu heeft dat dus geen zin meer omdat google zowat alle bezoekers heeft weggezogen.
R_Bena
Beheer

Regor schreef: wo 18 feb 2026, 18:33 @Bena,

Maak mij niet wijs aub dat U die werkingskosten niet kan bekomen via de overheid, kom nou !
Ik twijfel sterk als U die piste al bewandeld heeft...... zo niet, waarom niet ?
Lokale overheden in Nederland subsidiëren niet zomaar projecten zolang die onvoldoende baat hebben voor de gemeente zelf of provincie.
GertSmit

R_Bena schreef: wo 18 feb 2026, 18:37
Regor schreef: wo 18 feb 2026, 18:33 @Bena,

Lokale overheden in Nederland subsidiëren niet zomaar projecten zolang die onvoldoende baat hebben voor de gemeente zelf of provincie.
Misschien samenwerking met wetenschappelijk instituut/universiteit?
R_Bena
Beheer

Het is niet alleen een geldkwestie. Het gaat ook om aanwas, om mensen met expertise en kennis die iets te zeggen hebben, die frisse ideeën inbrengen; om discussies met voldoende participanten.

Zelfs een deel van de oude garde haakt steeds meer af.

Het sociale aspect hebben social media overgenomen (die op de verslavingsnechanismen van mensen inwerken). Het inhoudelijke deel heeft ai overgenomen. Voor het grote publiek voegt een forum als dit dus niks meer toe. Er is geen urgentie meer om er aan mee te doen en aan bij te dragen.
GertSmit

R_Bena schreef: wo 18 feb 2026, 18:52 Het is niet alleen een geldkwestie. Het gaat ook om aanwas, om mensen met expertise en kennis die iets te zeggen hebben, die frisse ideeën inbrengen; om discussies met voldoende participanten.

Zelfs een deel van de oude garde haakt steeds meer af.

Het sociale aspect hebben social media overgenomen (die op de verslavingsnechanismen van mensen inwerken). Het inhoudelijke deel heeft ai overgenomen. Voor het grote publiek voegt een forum als dit dus niks meer toe. Er is geen urgentie meer om er aan mee te doen en aan bij te dragen.
En dan is het wat @pp zei, iets wat nu doodverklaard kan lijken kan over een jaar bijvoorbeeld weer heel interessant zijn.
R_Bena
Beheer

Dat kan. Maar is niet iets wat je kunt voorzien of waar je op kunt inspelen. Heeft vooral met toeval te maken. Dit forum heeft twee jaar een lichte revival gekend gedurende corona. Maar de overall trend is al 20 jaar down.

De revival van verloren gewaande markten en producten heeft vaak de vorm van een hype, het is veelal niet bestendig en structureel.
GertSmit

Tja, jammer als sciencetalk ermee ophoudt.

In elk geval dan heel veel dank aan sciencetalk/wetenschapsforum, dat ik er gebruik van heb mogen maken in het hoofdstuk theorieontwikkeling, een podium voor mijn persoonlijke theorie, pittige discussies en een eindconclusie heb ik er zelf nooit helemaal aan kunnen verbinden, wel mijn inzichten bijgestuurd op basis van de feedback hier.

En dank aan jou R_Bena, dat je zoveel in sciencetalk geïnvesteerd hebt, highly appreciated!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

R_Bena
Beheer

GertSmit schreef: wo 18 feb 2026, 19:43 Tja, jammer als sciencetalk ermee ophoudt.

In elk geval dan heel veel dank aan sciencetalk/wetenschapsforum, dat ik er gebruik van heb mogen maken in het hoofdstuk theorieontwikkeling, een podium voor mijn persoonlijke theorie, pittige discussies en een eindconclusie heb ik er zelf nooit helemaal aan kunnen verbinden, wel mijn inzichten bijgestuurd op basis van de feedback hier.

En dank aan jou R_Bena, dat je zoveel in sciencetalk geïnvesteerd hebt, highly appreciated!
Geen dank kerel. Jullie als bezoekers maken het forum, niet ik.

Het is ook nog niet opgeheven hè.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!