(1) Als ik in uw plaatje een aantal regelmatige 6-hoeken inkleur zoals hieronder,
ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoelt.RedCat schreef: ↑vr 03 apr 2026, 17:22(1) Als ik in uw plaatje een aantal regelmatige 6-hoeken inkleur zoals hieronder,
- zit er boven de rode hexagon in de paarse noord-zuid-band geen enkele andere hexagon,
- boven de rode hexagon in de blauwe noord-zuid-band 1 blauwe hexagon,
- boven de rode hexagon in de gele noord-zuid-band 2 gele hexagons.
(2) Als ik de interactieve figuur naar rechts draai, gaan wel alle rode hexagons steeds in elkaar over.
Dus de vraag is: waar komen die extra blauwe en 2 extra gele hexagons vandaan?
(dit kan ik niet zuiver vanuit vervorming verklaren)
hexasphere.png
Je kan ze niet door zeshoeken vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde hoek hebben, en soms vijfhoeken vormen. Kijk maar naar deze ingekleurde screenshot. En als je verder naar links intekent zie je dat er zelfs losse driehoekjes overblijven, die niet in een 5- of 6hoek passen.Regor schreef: ↑vr 03 apr 2026, 20:37 @HansH,
Als ik het "gif" beeld bekijk vraag ik mij af waarom de zes driehoekjes niet telkens kunnen vervangen worden door één zeshoek.
Ik neem aan dat de driehoekjes gelijkzijdig zijn.
Bij de driehoekjes neem ik aan dat de hoekpunten op het bol oppervlak liggen ..... of zouden het de zwaartepunten van de driehoeken zijn ?
Er heerst nog onduidelijkheid ... ook bij mij.
De blauwe zeshoek zou dan moeten aansluiten op de lichtgroene en gele,
De linkse noord-zuid band met 11 paarse en 2 rode regelmatige zeshoeken gaat bij (interactieve) rotatie naar rechts eerst over in de middelste noord-zuid band, en daar verschijnt zowel er onder als er boven een extra zeshoek (blauw),
Parallelle noord-zuid banden is zowizo al een probleem, dus lijkt me niet de oplossingsrichting.RedCat schreef: ↑za 04 apr 2026, 00:00hexasphere2.png
De linkse noord-zuid band met 11 paarse en 2 rode regelmatige zeshoeken gaat bij (interactieve) rotatie naar rechts eerst over in de middelste noord-zuid band, en daar verschijnt zowel er onder als er boven een extra zeshoek (blauw),
daarna draait deze verder naar de rechtse (=centrale) paarse noord-zuidband, en daar verschijnen onder en boven twee extra zeshoeken (geel).
Als dit allemaal regelmatige zeshoeken zouden zijn, lijkt mij dat niet mogelijk.