@jkien,
Dank U,
Zonder aan uw kennis te twijfelen vraag ik mij (toch) af waar de cijfers 10%........ en 0,7 % .......... vandaan komen!
Als donkere materie puur en alleen via de zwaartekracht koppelt , dan kunnen we de aanwezigheid ervan meten via de kromming van de ruimtetijd, maar we zullen nooit een deeltje in een detector kunnen isoleren. Dan is het einde verhaal voor ons als mens en stopt het hier. Dan kunnen we gewoon niet verder geraken dan we nu zijn.HansH schreef: ↑vr 26 jun 2026, 09:39 Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat we iets essentieels in de begripvorming missen, maardoor we moeten grijpen naar onverklaarbare zaken als donkere materie. (wat nog nooit iemand heeft gezien en niemand snapt wat hjet is)
Het zou een verklaring moeten geven waarom de buitenkant van melkwegstyelsels veel sbneller draait dan je op grond van de aanwezige massa kunt verklaren.
Dat is dan gebaseerd op zoals we denken dat de zwaartekracht werkt via ruimtetijd. Een van de complicaties die ik zie is de vraag wat de nul referentie voor rotatie van de ryuimtetijd bepaalt. Dus ten opzichte waarvan roteert de ruimtetijd niet? is dat tov het heelal als geheel of is dat tov een gewogen gemiddelde van massa in de buurt of wat?
Die zin klopt niet. Zo is mij niet duidelijk wat je bedoelt.
zonder kromming volgen massa's die bewegen rechte lijnen zoals je hiervoor ook laat zien. als ik in een niet roterende satelliet zit en daar naar kijk dan zie ik ook die massa's in rechte lijnen bewegen. maar als mijn ruimte schip wel roteert dan zie ik geen rechte lijnen meer maar kromme banen. Dus wat ik dan bedoel met natuurlijke orientatie voor rotatie is dat ik zodanig roteer dat ik recht banen zie en geen kromme. Dus dan roteer ik niet tov de niet roterende ruimtetijd, dus roteer zowel ik als de ruimtetijd niet. dat noem ik dan even 0-rotatie. Maar vraag blijft dan wat die de 0-rotatie bepaalt.