Het is gewoon een andere kijk op de zaken. Als we inderdaad merken dat de natuurwetten zodanig in elkaar steken dat overal in het universum leven ontstaat, dan is het natuurlijk de vraag waarom en hoe dit zo kan zijn.
Waarom de
waarom vraag? Waaruit komt de gedicteerde opvatting van 'universeel nut'?
Waarom de
hoe vraag? Zit er dan een onmogelijkheid in hoe de natuurwetten in elkaar steken? Is misschien niet gewoon het antwoord;
omdat het zo is. Waarbij aan ons de vraag: wat
het, wat
zo en wat
is, en niet wat
omdat?
Je kunt hierbij blijven stellen dat dit toeval moet zijn, waarbij je dan als argument gebruikt dat er dan maar oneindig veel andere universums bestaan waarin geen leven ontstaat - (iets waarvoor ook geen enkel bewijs is). Leven is in dat geval nog steeds een zeldzaam toeval, in tegenstelling tot hoe het lijkt te zijn in het waarneembare universum waarin het overal aanwezig is.
De nadruk op 'toeval' komt niet uit de wetenschap maar uit de pseudowetenschap. Wetenschap krijgt het verwijt 'onwaarschijnlijk toevalligheden' als normaal te zien (ontstaan leven, evolutie etc.) Dit terwijl je het uit een heel andere hoek moet bekijken; eingelijk twee hoeken. Allereerst een redelijk simpele; als 'onwaarschijnlijke toevalligheid' een tegenargument is hoe kan het dan dat ik met één dobbelsteen honderdduizend keer kan gooien maar de gekregen reeks nooit met toeval kan herhalen? Is dan het 'scheppen' van mijn reeks met honderduizend 'aantal' ogen onwaarschijnlijk? Tuurlijk niet, dat heb ik toch net gedaan... Het grote onwaarschijnlijke is het compleet random nog een keer doen. Wie stelt dat het universum compleet random is? Niemand, daar we genoeg natuurwetten kennen om een nuacne in random kunnen aanwijzen.
Als tweede; Wilson (waarnaar overigen foutief wordt verwezen in een OP-quote) stelde een wedervraag. Waarom zou de kans op leven zoals we het kennen op een planeet zoals we die kennen in een universum zoals we het kennen 'kansloos' zijn? Het is toch logisch dat onze planeet bestaat in het universum, waar anders? Onze planeet is niet tegenstrijdig met welke van de natuurwetten. Het is toch ook logisch dat leven, precies geijkt op de omstandigheden op onze aarde inclusief de universele natuurweten, ontstaat op onze aarde? Wat had er anders moeten ontstaan? Waar had het anders moeten ontstaan? Van alle miljoenen planeten zit
het leven zoals
wij het kennen op een planeet waarvan
wij weten dat het precies geschikt is om
onze vorm van leven te ondersteunen. Dit heeft niks met aliens of god te maken, dit is gewoon logica. (Wilson heeft dus geen **** te maken met de gedachtengang van de 'topic-theorie'.)
(Ik ben een groot aanhanger van Wilson, hij veegt de vloer met zowel Dawkins als Gould aan. Das deels persoonlijk overigens. Bij de andere pro-namen in de OP komt niks bovendrijven, ik nog ff in mijn boekenkast kijken.)
Maar je kunt ook stellen dat het géén toeval is, en dat het universum dus om de 1 of andere reden zodanig in elkaar steekt dat het zichzelf tot leven wekt. En als je hiervoor dan redenen gaat zoeken, dan kom je bij speculatieve theoriën van andere wetenschappers over het scheppen van 'baby universums' door extreem geavanceerde beschavingen. Je zou echter ook als reden kunnen nemen dat bijv. god het universum geschapen heeft met als doel leven erin te laten ontstaan.
Dat is toch alleen het verleggen van de vraag? (
Hoeveel is 1+9? Das 2+8.) Hoe en waarom is die alien/god ontstaan?