Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
OneStepForward
Artikelen: 0

Re: Judasevangelie

Dorus schreef:Wat dan met de Index librorum prohibitorum? Die is wel geen bron meer van straffen, maar er zijn toch nog altijd +/- 6.500 boeken 'verboden'.

Wat verbergt het Vaticaan dan 'niet'?
Ja? Ik begreep dat die lijst verleden tijd is...
Voor informatie over de uitzending en de 'gospel of Judas':  http://www.ngc.tv/explore/judas/index.aspx
Heb ik lopen kijken. Wel 'aardig', maar vond er verder niet veel aan.

Heb practisch niets nieuws gehoord.

Vond het verder erg sensatie gericht.

En verder een tikje subjectief soms.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

OneStepForward

ja ik hoorde het net en hoorde ook dat er nog 110 geschiften zijn die aanverwant zijn aan die geschiften die in de bijbel staan.
Joh, dat weten we al zolang. Er zijn hele boeken te koop, vol met apocriefe boeken.
ongelovelijk denk ik dan dat mensen heilig geloven dat de bijbel op de waarheid berust is en hun hele leven daarop aanpassen terwijl er nog zoveel andere geschriften zijn die als het allemaal net iets anders gelopen was ook in de bijbel hadden kunnen staan.
Ja, maar hé! Ze staan er niet in en het liep niet iets anders.
elke keer weer als er nieuwe geschriften opduiken komen er weer tegenstrijdigheden in voor met de huidige bijbel en toch zijn de christenen er dan van overtuigd dat de huidige geschriften door de heilige geest in de bijbel gekomen zijn en alle andere geschriften misleidend en vals zijn en gemaakt door de duivel om zielen te winnen.
Wat een wonder hé. Zijn er -tig apocriefe geschriften waar niemand wakker van ligt, en komt er een ééntje bij en warempel: men blijft nog steeds geloven.
dit verbaast me elke keer weer als ik een christen zie.
Mja, de wereld zit vol verbazingen.

Zo verbaas is me soms over het beeld wat sommige mensen over christenen en geloof hebben. Helaas dat er dan ook altijd weer een paar christenen zijn die dat beeld nog eens gaan lopen bevestigen wat weer een hoop generalisatie teweeg brengt. Maar dat heb je met alles denk ik.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

pangeaman

he hallo ; ik heb op national geographic, een programma gezien van het evangelie van judas.het ging over een gevonden evangelie in de jaren tachtig.

uit dit programma kwam naar voren dat judas niet de ''verrader '' was, maar juist degene die het dichts bij jezus stond. hij kende als enige apostel de ''geheimen''van de hemel. door jezus hem gegeven.

maar men heeft vroeger bewust een hoop evangelien buiten de boeken gehouden, waarionder deze van judas ook.

men heeft bewust maar 4 evangelien aangenomen, en over de rest deed de kerk het zwijgen.

ben toch benieuwd hoe de Roomse kerk er nu mee overweg gaat/ over gaat praten. het kan voor hun geen verrassing zijn , dus wat zullen de gedachten van het Vaticaan hierover zijn?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.
Johan2

Dit onderwerp staat al onder geschiedenis, Pangeaman, en beide topics zullen dan ook wel worden samengevoegd. Hoewel het theologische en het historische aspect moeilijk los van elkaar kunnen worden gezien, lijkt mij geschiedenis voorlopig de beste plaats. Laat eerst maar eens duidelijk zijn dat het hier om een stuk gaat dat geen verslag is van de historische gebeurtenissen, maar - net als de gecanoniseerde evangelies, en zeker dat van Johannes, overigens - een theologisch manifest. Die kern van het programma schijn je, gezien de teneur van je bijdrage, gemist te hebben:
uit dit programma kwam naar voren dat judas niet de ''verrader '' was, maar juist degene die het dichts bij jezus stond
Je bedoelt dat men Judas niet voorstelde als de verrader, maar als degene die het dichtst bij Jezus stond.
ben toch benieuwd  hoe de Roomse kerk er nu mee overweg gaat
Als met ieder ander interessant vroeg christelijk historisch document, niks meer en niks minder.

Als dat hier duidelijk is, kan er wellicht nog eens een topic over gnostisch Christendom worden gestart, maar ik denk niet dat dat besteed is aan degenen die nu sensatie ruiken.

edit mod (Lala): Idd, ze zijn dan ook samengevoegd :roll:
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
OneStepForward

he hallo ; ik heb op national geographic, een programma gezien van het evangelie van judas.het ging over een gevonden evangelie in de jaren tachtig.
Heb ik ook gezien.

Weinig nieuws gehoord. Ik hoop dat er in de NG wat meer "nieuws' geschreven staat.
uit dit programma kwam naar voren dat judas niet de ''verrader '' was, maar juist degene die het dichts bij jezus stond. hij kende als enige apostel de ''geheimen''van de hemel. door jezus hem gegeven.
Dat zegt dat document idd. Past wel in de gnostische traditie, vind ik.
maar men heeft vroeger bewust een hoop evangelien buiten de boeken gehouden, waarionder deze van judas ook.

men heeft bewust maar 4 evangelien  aangenomen, en over de rest deed de kerk het zwijgen.
Klopt. Als je alles er in zou hebben, dan zou waarschijnelijk het nieuwe testament dikker geworden zijn dan het oude testament.

Daarbij zou het boek dan wel een zeer gespeten boek worden. Waar het één Judas een held is, de ander de zielepoot die Jezus heeft lopen veraden.

Er kan er maar maximaal 1 gelijk hebben, toch?
ben toch benieuwd  hoe de Roomse kerk er nu mee overweg gaat/ over gaat praten. het kan voor hun geen verrassing zijn , dus wat zullen  de gedachten van het Vaticaan hierover zijn?  

groeten pangeaman.
Nee, er is idd helemaal niks nieuws aan. Er zijn hele boeken te koop die vol zitten met apocrieve boeken. Dit is gewoon weer eentje van de velen. Niks nieuws aan dus. De RKK ligt er echt niet wakker van hoor.

En de gedachten zijn heel éénvoudig: Dit boek maakt niet deel uit van de Traditie, is er zelfs tegenstrijdig met de traditie, dus is het "vals". Maar even goed zullen velen het zeer intresant vinden omdat dit boek wat vertelt over stromingen in het vroege christendom en over de gnostiek.
janos

Ik heb het programma gezien. Het was met veel bombarie aangekondigd en het gaf de indruk dat het opzienbarend zou zijn. Maar het belangrijkste was toch wel dat naar voren is gekomen dat er een stuk of dertig evangeliën geweest moeten zijn. Maar dat de toenmalige kerkvaders bewust al die andere geschriften als schadelijk bestempelden voor hun machtsinvloed en dus verwierpen .... ik meen een viertal heeft men goed bevonden en waarschijnlijk ook nog wel aangepast.

Aangaande Judas, ik denk dat Judas veel verwachtigen en vertrouwen in zijn Meester had ... en om die reden probeerde Jezus tot aktie te dwingen .... zodat de mensheid zou kunnen ervaren wie zijn Meester is. Maar Jezus liet zich niet provoceren en liet zich gewillig mee voeren. Afloop bekend ... is gewoon vermoord mijn inziens.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Dorus

Mag ik enkele posters hier de lectuur aanbevelen van bv. 'De Dode Zeerollen en de verzwegen waarheid' van Baigent en Leigh (ISBN 90-5121-298-4). Misschien zullen ze dan zien tot wat het Vaticaan in staat is en wat het tracht te verhelen.

Met dank bijvoorbaat.

Dorus
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach
OneStepForward

Maar dat de toenmalige kerkvaders bewust al die andere geschriften als schadelijk bestempelden voor hun machtsinvloed en dus verwierpen .... ik meen een viertal heeft men goed bevonden en waarschijnlijk ook nog wel aangepast.
Dat weten ze dus helemaal niet. Dat werd ook aan het begin gezegd. Vervolgens gingen er een aantal er op los speculeren hoe het dan wel en niet zat.

Maar waarom die 4 uitgekozen zijn en de rest niet, dat staat nergens genoteerd. En die aanpassingen? Waar fundeer je dat op?

De redenatie achter de datering van die evangeliën slaat ook nergens op. Ze hebben immers niet het orgineel in handen. Dus vind het maar wat weg hebben van gokken. Een gok die trouwens wel in de loop der jaren verandert (evangelie van Johannes was een paar tien tallen jaren ook een stuk jonger...tot men opeens een stukje vonden wat ouder was dan hun datering)
OneStepForward

Boek zegt me niks. De Qumran rollen/dode zee rollen zeggen me wel wat.

Die zijn gewoon openbaar en in te zien.

Niks schokkends aan trouwens. De WBV (katholieke bijbelvertaling) maakt er zelfs van gebruik voor de vertaling uit de grondtekst.

Maar heeft weinig met het Judas evangelie te maken lijkt me. Immers dat soort documenten zaten daar niet tussen.

Dus ik vraag me af over welke "verzwegen waarheid" je het hebt.
Johan2

Mag ik enkele posters hier de lectuur aanbevelen van bv. 'De Dode Zeerollen en de verzwegen waarheid' van Baigent en Leigh (ISBN 90-5121-298-4)
Baigent en Leigh! Dezelfde jongens van The holy blood and the holy grail!

Zo wordt het natuurlijk wel erg moeilijk om je nog serieus te nemen, Dorus.
OneStepForward

Lijkt me om pseudo-wetenschap te gaan dus...

Bij de Stichting Skepsis komen die schrijvers ook al een paar keer langs huppelen bij de artikelen over pseudo-wetenschap.
EelcoStorm

Zodra een boektitel of achterflap de woorden 'de verzwegen waarheid' vermeldt, dienen er inderdaad al enorme alarmbellen te gaan rinkelen.. :roll:

Is er al iets bekend over een eventuele verschijningsdatum in Nederland van het Judas-evangelie?

Eelco
Johan2

Zodra een boektitel of achterflap de woorden 'de verzwegen waarheid' vermeldt, dienen er inderdaad al enorme alarmbellen te gaan rinkelen..   :roll:
Dat wordt inderdaad een tweede zintuig. Maar om te voorkomen dat ons niet inhoudelijk reageren wordt verweten, bijgaand een aardige link over de waarde van de HH B&L's boekje: http://www.skepsis.nl/dodezee.html.

Daaruit de volgende citaten:

In 1991 opperden Michael Baigent en Richard Leigh in hun boek The Dead Sea Scrolls Deception dat de schandalig trage publicatie van de Dode-Zeerollen veroorzaakt werd door een Vaticaans complot. De rollen zouden explosieve informatie bevatten over de oorsprong van het christendom. Deze verdachtmakingen zijn inmiddels alweer achterhaald. De teksten - inmiddels vrijwel allemaal openbaar - bevatten geen enkele duidelijke verwijzing naar het vroege christendom. De enige onderzoeker die nu nog gelooft in een verband tussen de rollen en het christendom is de Californische historicus Robert Eisenman, auteur (samen met Michael Wise) van The Dead Sea Scrolls Uncovered (1992).... En wat betreft de 'deception' (misleiding) ten aanzien van de teksten: dat de vertalingen uitzonderlijk traag loskwamen was het gevolg van academische jaloezie en ambitie..

Goed, dat was dus inhoudelijk, maar nog steeds off topic. Heus, dat is een ander onderwerp, Dorus. Maak er een apart topic van, of probeer het eens bij de VUB, ULB, of de site van BigTwinkie.
Is er al iets bekend over een eventuele verschijningsdatum in Nederland van het Judas-evangelie?
De uitzending viel toch samen met de uitgave? Dan moet het er toch snel zijn. Een Nederlandse vertaling is voorlopig niet gepland. Zie de artikelen in Trouw.
Dorus

Het is altijd leuk goede raad te krijgen van jongelingen. Het doet deugd!

Skepsis is dus wél betrouwbaar, Baigent en Leigh niet. Het zij zo. Johannes locutus!

Het geciteerde boek stelt de vraag waarom de rollen, die in het bezit van de staat Israël zijn, bewaard worden in een geclimatiseerde zaal onder speciaal licht, om de perenniteit te verzekeren. Deze rollen zijn ook vrijwel onmiddellijk vertaald en gepubliceerd zelfs met facsimile.

De rollen die in het bezit van de roomse kerk zijn gekomen, met name in de handen van paters Milik, Starcky e.a., zijn bijna in openlucht blootgesteld aan alle invloeden van temperatuur en weer. Veel is er reeds in de eerste jaren van verloren gegaan en de zogezegde uiteindelijke publicatie is slechts enkele jaren geleden gebeurd. Meer dan 50 jaar na de vondst dus. De waarde van deze publicatie wordt overigens sterk in twijfel getrokken door ernstige historici. De originelen zijn nog altijd niet vrijgegeven en niemand weet nog waar en hoe zij bewaard worden.

Het contrast met de rollen in staatsbezit is te opvallend.

Als de heer Johan2 mij aanraadt mij tot de Vrije Universiteit Brussel te wenden, dan kan ik hem aanraden zich als correspondent voor de L' Osservatore Romano op te geven. Maar misschien is hij dat al! :wink:
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Lala

Leuk en aardig, maar zullen we het weer over het Judasevangelie hebben? Ik vond het wel boeiend wat erover gezegd werd namelijk!

@OSF: je laatste bericht heb ik verwijderd, het heeft niks met het topic van doen, ook al ben ik het hartgrondig met je eens. Je mag de opmerking wel opnieuw plaatsen, maar dan als "zijsprong" in een bericht wat wel hout snijdt.

bvd, uw moderator:)
Appareo decet nihil munditia?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!