he hallo ; ik heb op national geographic, een programma gezien van het evangelie van judas.het ging over een gevonden evangelie in de jaren tachtig.
Heb ik ook gezien.
Weinig nieuws gehoord. Ik hoop dat er in de NG wat meer "nieuws' geschreven staat.
uit dit programma kwam naar voren dat judas niet de ''verrader '' was, maar juist degene die het dichts bij jezus stond. hij kende als enige apostel de ''geheimen''van de hemel. door jezus hem gegeven.
Dat zegt dat document idd. Past wel in de gnostische traditie, vind ik.
maar men heeft vroeger bewust een hoop evangelien buiten de boeken gehouden, waarionder deze van judas ook.
men heeft bewust maar 4 evangelien aangenomen, en over de rest deed de kerk het zwijgen.
Klopt. Als je alles er in zou hebben, dan zou waarschijnelijk het nieuwe testament dikker geworden zijn dan het oude testament.
Daarbij zou het boek dan wel een zeer gespeten boek worden. Waar het één Judas een held is, de ander de zielepoot die Jezus heeft lopen veraden.
Er kan er maar maximaal 1 gelijk hebben, toch?
ben toch benieuwd hoe de Roomse kerk er nu mee overweg gaat/ over gaat praten. het kan voor hun geen verrassing zijn , dus wat zullen de gedachten van het Vaticaan hierover zijn?
groeten pangeaman.
Nee, er is idd helemaal niks nieuws aan. Er zijn hele boeken te koop die vol zitten met apocrieve boeken. Dit is gewoon weer eentje van de velen. Niks nieuws aan dus. De RKK ligt er echt niet wakker van hoor.
En de gedachten zijn heel éénvoudig: Dit boek maakt niet deel uit van de Traditie, is er zelfs tegenstrijdig met de traditie, dus is het "vals". Maar even goed zullen velen het zeer intresant vinden omdat dit boek wat vertelt over stromingen in het vroege christendom en over de gnostiek.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer