2 van 10

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: do 27 apr 2006, 11:26
door JoolzZ
JoolzZ schreef:
Leerlingen klagen nu over de werkdruk
Als dit op het Nederlandse VWO-onderwijs slaat (weet niet uit welk land JoolzZ afkomstig is):Ik heb mijn dochter nooit horen klagen over gewoon huiswerk. Wél over de enorme hoeveelheid werkstukken en praktische opdrachten met bijbehorende verslagen die er aan vasthangen. Als je dat allemaal een beetje fatsoenlijk wil doen zijn dat echte tijdvreters. In mijn tijd (grijs verleden) bleef dat beperkt tot een scriptie Engels en een scriptie Nederlands.
Ik was even het effect van de tweede fase vergeten. De werkdruk blijkt inderdaad te zijn verschoven naar werkstukken e.d. En zelfs al verlaag je de werkdruk met 50%, leerlingen zullen waarschijnlijk blijven klagen :roll:
(...) En ook, als ik de huidige taalboeken vergelijk met die van vroeger, worden er niet veel balpennen meer versleten aan het schrijven van hele zinnen: veel invuloefeningen.
Als dat waar is, lijkt me dat inderdaad geen overwinning voor correcte spelling! Hoe vaak keek je bij het overschrijven van een zin niet even naar het origineel om bij twijfel je eigen spelling te bevestigen?

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: do 27 apr 2006, 12:52
door Brihaspati
Volgens mij hoeven leerlingen in de tweede fase ook veel minder aantekeningen te maken. Verslagen worden van het internet gehaald, zo leer je er ook weinig van.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: do 27 apr 2006, 13:27
door Veertje
Jan van de Velde schreef: (...) En ook, als ik de huidige taalboeken vergelijk met die van vroeger, worden er niet veel balpennen meer versleten aan het schrijven van hele zinnen: veel invuloefeningen.


Als dat waar is, lijkt me dat inderdaad geen overwinning voor correcte spelling! Hoe vaak keek je bij het overschrijven van een zin niet even naar het origineel om bij twijfel je eigen spelling te bevestigen?
Ja, dat is wel zo, maar je wordt er wel mee geconfronteerd. Zo denk ik ook dat het lezen van (lees)boeken niet meer genoeg aandacht krijgt. Boeken zijn toch in ieder geval bronnen van correcte spelling. Is het niet zo dat kinderen die veel lezen, de juiste spelling op den duur in zich opnemen? Of is dat onzin?

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: do 27 apr 2006, 14:06
door robindr
Boeken zijn toch in ieder geval bronnen van correcte spelling. Is het niet zo dat kinderen die veel lezen, de juiste spelling op den duur in zich opnemen? Of is dat onzin?


Ik denk dat in ieder geval kinderen/mensen die graag lezen, sowieso meer aandacht aan correcte schrijfwijze zullen besteden.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: do 27 apr 2006, 15:46
door Jan van de Velde
Veertje schreef:  

Is het niet zo dat kinderen die veel lezen, de juiste spelling op den duur in zich opnemen? Of is dat onzin
Woordbeeldherkenning is een moeilijk woord daarvoor. En dus geen onzin.

Ik heb heel veel gelezen van mijn leven, ook veel Engels. En als ik een spelfout maak is het meestal omdat ik erover na ga denken.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 14:37
door J.E.T
Ik zit op 4VWO en ik moet bijvoorbeeld in deze periode alleen al ( 8 weken ) 4 verslagen maken, die samen goed zijn voor 18 pagina's. En dan heb ik het niet over bijlage's. Ik heb ook maar 24 weken van de 40 weken school Nederlands.

En ja ik deel ook de mening dat er minder aandacht aan wordt besteedt zelfs in de tekst die ik nu typ zitten verscheidene fouten. Ik vind dit persoonlijk niet storend.

Maar wat ik wel storend vind is dat ik 3 talen leer naast mijn moedertaal, ook dan verslap je aandacht voor de correcte spelling etc. van een taal. Dat ik engels moet leren snap ik nog enigzins maar Duits en Frans hoeft voor mij niet. Als elk land gewoon engels leert dan praten we engels met elkaar.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 15:16
door Jan van de Velde
AAN ALLE J.E.T 's EN GELIJKGEZINDEN,
Maar wat ik wel storend vind is dat ik 3 talen leer naast mijn moedertaal, ook dan verslapt je aandacht voor de correcte spelling etc. van een taal. Dat ik Engels moet leren snap ik nog enigszins maar Duits en Frans hoeft voor mij niet. Als elk land gewoon Engels leert dan praten we Engels met elkaar.
Willen jullie één ding aannemen van een ouwe als ik?

Tot in VWO 4 ga je niet dood aan meertaligheid. Ikzelf heb na VWO 4 Frans laten vallen (bloedhekel eraan). Eénmaal raden in welk land ik 6 jaar later een schitterende job kreeg aangeboden........ Een paar maanden ter plaatse, een schriftelijke cursus ernaast 's avonds, en hoewel mijn schoolfrans was weggezakt tot niveau nulkommaweinig was dat binnen een paar weken terug, en een paar maanden later sprak ik het zo goed als vloeiend. Zonder die schoolbasis was me dat nooit gelukt.

Het punt met voorbereidend onderwijs is dat je nooit van tevoren weet waarvoor je voorbereidt. Daarom legt het ook een brede basis, om zo min mogelijk wegen op voorhand af te sluiten.

En ik weet niet hoe letterlijk dit bedoeld is:
Dat ik Engels moet leren snap ik nog enigszins
maar op jullie niveau kun je ABSOLUUT NIET ZONDER en hoe vloeiender hoe beter. Als je eens serieuze info zoekt op bijvoorbeeld internet (technisch of wat dan ook) zul je de komende jaren ondervinden dat je in het Nederlands minder en minder nuttigs gaat vinden op jullie (stijgende) niveau. Zorg maar voor achten voor Engels 1-2, en het vak dat je wilt gaan leren zal je tweemaal makkelijker afgaan. En denk je dat je de kans loopt ooit nog eens manager van een of ander te worden, aan een Fransman verkoopt iets beter in het goedwillend schoolfrans dan in het "ze leren het zelf ook maar-" Engels.
En ja, ik deel ook de mening dat er minder aandacht aan wordt besteedt .Zelfs in de tekst die ik nu typ zitten verscheidene fouten. Ik vind dit persoonlijk niet storend.
Ik ken nog iemand met een groot ingenieursbureau die leuke banen voor goed geld te vergeven heeft, maar zodra hij dit leest in geen geval meer aan jullie. Hij kan jullie geen rapporten aan een opdrachtgever laten schrijven met die slordige instelling. En die opmerking is niet van mij, (hoewel ik er ook zo over denk) maar van hem (en zijn collega's/concurrenten overigens). Dus jullie hoeven hem zeker niet persoonlijk op te vatten, maar wees gewaarschuwd.

Nederland is een verrekte klein rotlandje.

Tot zover Opa Jan [wortel]

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 15:28
door Brihaspati
Waarom zou je nog spelling leren, het verandert toch om de zoveel tijd.
Als dat een serieuze mening is, en er meer zo over denken, dan zijn al die spellingswijzigingen dus erger contra-productief dan ik al dacht...... [wortel]
Het was eigenlijk een grapje. Een taal is aan verandering onderhevig en het is soms vervelend om dit bij te houden.
En ik weet niet hoe letterlijk dit bedoeld is:
Dat ik Engels moet leren snap ik nog enigszins
maar op jullie niveau kun je ABSOLUUT NIET ZONDER en hoe vloeiender hoe beter.
Helemaal mee eens. Ik stoor me aan medeleerlingen die geen Engelse teksten kunnen begrijpen. Daar moet je dan een werkstuk mee maken. Het lijkt me een goed plan om kinderen vanaf groep drie al Engels te laten leren. Frans en Duits mag van mij ook in de laatste jaren van de basisschool.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 16:13
door J.E.T
Zo letterlijk hoef je dat "enigzins" van mij niet op te vatten. Dit benoemde ik zo ten opzichte van Frans en Duits. Engels sta ik 7.5 voor, ik ben beter in lees en luistervaardigheid dan grammatica.

Een brede basis is ook nodig daar ben ik het ook mee eens, ik heb niet gezegd dat het niet nodig was maar dat het wel een rede kan zijn waarom leerlingen spelling etc. minder interresant vinden.

Het klopt ook dat voor solicitaties het heel belangrijk is om een goedlopende brief te hebben. En preciesi bij veel beroepen een vereiste is.

Maar ik vind Duits en Frans nog steeds rot talen [wortel]

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 18:04
door evilbu
Maar wat ik wel storend vind is dat ik 3 talen leer naast mijn moedertaal, ook dan verslap je aandacht voor de correcte spelling etc. van een taal. Dat ik engels moet leren snap ik nog enigzins maar Duits en Frans hoeft voor mij niet. Als elk land gewoon engels leert dan praten we engels met elkaar.
Tja, als je in een land zou leven waar bijna de helft alleen Frans spreekt en dat zonder schaamte verwacht van de andere helft zou je snappen waarom Frans leren moet.

Net in de krant gelezen : twintigjarig meisje uit Gent gegijzeld in Henegouwen, ontsnapte maar werd aangehouden omdat men meende dat ze ook een kidnapper was.... tot er een tolk kwam...waarna men haar DE TREIN liet nemen naar huis. (Mijn sentiment over onze federale staat doen hier niet terzake wel...)

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 22:31
door PeterPan
Ik denk dat jongeren meer schrijven dan "vroeger", maar dan via chats of msn.

Daar is geen controle op spelfouten en het staat nogal stom om elkaar te corrigeren. En als niemand je corrigeert, wordt het ook minder belangrijk.

Een ander probleem is, en daar heb ik zelf last van, dat je het woordbeeld in een getypte tekst minder goed verwerkt of aanvoelt dan in een geschreven tekst.

En als je niet zo'n snelle typer bent heb je ook niet zo veel zin om het getypte nog eens over te lezen.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: za 29 apr 2006, 23:26
door klazon
...... En als niemand je corrigeert, wordt het ook minder belangrijk.
Het wordt niet minder belangrijk, maar er speelt een ander probleem. Als je iemand corrigeert wordt de fout gebagatelliseerd of je wordt belachelijk gemaakt als betweter. En dan pas je er de volgende keer wel voor om het weer te doen.
...... heb je ook niet zo veel zin om het getypte nog eens over te lezen.
En daar zit nou juist de crux van het hele verhaal. Je hebt geen zin, dat is voor mij hetzelfde als: het kan je niet schelen of er fouten in zitten. En dan zijn we weer terug bij de topictitel: desinteresse.

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: ma 01 mei 2006, 13:25
door JoolzZ
En ja ik deel ook de mening dat er minder aandacht aan wordt besteedt zelfs in de tekst die ik nu typ zitten verscheidene fouten. Ik vind dit persoonlijk niet storend..
Ik moest deze paragraaf toch 2 keer lezen om te begrijpen wat je bedoelde. Om het een beetje dramatisch uit te drukken verspil je mijn tijd door de foutieve interpunctie en spellingsfouten. Ik vind dat dus wel storend. Bijvoorbeeld, als ik een -dt zie waar eigenlijk een -d hoorde te staan denk ik misschien het onderwerp fout te hebben beoordeeld. Hoe dan ook, ik moet teruglezen om te kijken of ik geen leesfout maak, terwijl het helaas vaak om schrijffouten gaat.

Een andere consequentie; ik ontvang regelmatig sollicitatiebrieven, stel je voor dat ik jouw brief zou ontvangen. Ik weet niet wat voor carriëre je op het oog hebt, maar als dit om een secuur baantje gaat en je maakt dezelfde fouten als in deze post op het forum, zou ik je brief zo de prullenbak inmikken. Fouten maak je per ongeluk uiteraard, maar veel ongelukjes dat wordt een zooi. Het ernstige is, dat als je mensen erover na laat denken, dat ze altijd op het goede antwoord komen. Iedereen is de regels dus wel machtig. Het probleem ligt bij gebrek aan interesse lijkt me, gecombineerd met de huidige zelfstandige leermethodes.

Nou goed, laat ik wel het juiste perspectief omarmen. Er zijn ergere dingen in de wereld :roll:

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 19:35
door evilbu
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/...ers/index.shtml

Bovenaan is er een foto, rechts ervan staat er 1/3 en knopjes 'vorige' en 'volgende'. Ga naar foto 2/3. Er staat in het onderschrift : 'ondertekent' !!

Komaan!

Re: Spelling bij de jeugd : geen interesse meer?

Geplaatst: di 16 mei 2006, 00:50
door Bas
Blijkbaar hadden ze het zelf ook al door, want de fout is inmiddels herstelt.. eh, hersteld.. :wink: