Nou die eigenschap om mensen te verbeteren heb ik mezelf maar snel afgeleerd. Op het forum echter, denk ik dat mensen het niet erg vinden om verbeterd te worden. Mocht dat wel het geval zijn, dan horen ze hier sowieso niet thuis vind ik.
Nu in elk geval ik ben er zelf voor om verbeterd te worden. Is het jullie niet opgevallen dat oudere mensen zoveel meer op school hebben geleerd? Het 'moderne' onderwijs is geen goed idee, en de resultaten zijn overigens al bekend. Ik heb het gevoel dat ik nu een hoop informatie mis. Ik heb geen idee hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt, ik heb nooit iets over sterrenkunde geleerd, mijn niveau in vreemde talen was ontzettend laag, toch zevens op mijn eindlijst, etc. Ik kan me niet voorstellen dat het niveau altijd zo laag is geweest, en grammaticale regels zijn één van de aspecten die dit publiekelijk weer kunnen geven. In tegenstelling tot kennis m.b.t. de menselijke bloedomloop, ik noem maar iets dergelijks.
Dat vind ik interessant dat je dat zegt. Ik ben niet veel jonger dan jou (21), en ik vind wel dat blijkbaar de 'jeugd van tegenwoordig', dus vijf jaar jonger dan me, al veel minder zich van spelling of het Frans of zo aantrekt. Ik denk dat het vooral met gezag te maken heeft, men er niet meer op durft hameren?
En ik denk dat dat ook het voornaamste verschil is met vroeger? De scholen waren veel strenger (en ook wel bekrompen, het was niet allemaal beter). Maar wat bedoel jij precies met :oudere mensen weten veel meer? Mijn moeder bijvoorbeeld zei me dat zij absoluut niet leerden wat de hoofdsteden zijn van de Sovjetlanden, dat was allemaal USSR. Dat is nu niet een ideaal voorbeeld, maar ik denk dat wat jij zegt maar gedeeltelijk waar is. Mijn grootmoeder kent bijvoorbeeld geen woord Engels (wel Duits, maar dat is haar niet echt aangeleerd, meer erin geschreeuwd
)
Ik ben dus ervan overtuigd dat het gehele niveau van het leerproces omlaag is gegaan in de loop der jaren, en dat voornamelijk sinds de komst van internet we iedereen zien schrijven. We lezen minder boeken, maar meer blogs en MSN gesprekken. Vaak familiaal gezever, geschreven door iemand die de Nederlandse taal niet even machtig is als literatuurschrijvers uiteraard.
Daar denk ik dat interesse dan een enorme rol speelt. Internet, zoals Wikipedia, en forums als deze, zijn voor mij een enorme revelatie. Als ik vroeger me iets afvroeg was het moeilijk om een antwoord te vinden(bijvoorbeeld : in welk jaar zijn er allemaal maanlandingen geweest, wat was zwarte september precies, waarom pleegden Zuid-Molukkers aanslagen in Nederland, dan wisten ze het vaak niet precies) Nu ga ik direkt naar Wikipedia, en ook een onafhankelijke bron, en heb ik onmiddellijk een min of meer duidelijk antwoord.
Internet heeft me een enorme interesse gegeven in geschiedenis : ik leer voortdurend bij over onderwerpen als de Sino-Soviet split, Idi Amin, Libanese burgeroorlog, Armeense genocide en ASALA, zaken die gewoon niet vermeld worden op mijn school, we hadden het te druk met hopen opsommigen uit het hoofd leren.
Mijn punt is : internet vormt een interessante alternatieve bron voor het onderwijs, maar de kans wordt niet gegrepen.
Trouwens ik kom uit België, dat kan relevant zijn.