Moderator: Rhiannon
Het gezichtspunt is hier inderdaad cruciaal. En unidisciplinair denken is hier nutteloos, dat leidt tot drogredenaties die per wetenschapsgebied verschillen, al naar gelang de achtergrond van die betreffende wetenschap.Volgens mij is het afhankelijk van welke positie je inneemt.
Volgens mij maak je de denkfout: natuurlijk hebben we de chemie in ons brein nodig om te kunnen denken (onze hersensen zijn het substraat van ons denken), maar dat wil niet automatisch zeggen dat ons denken vervolgens door die chemische processen gedetermineerd wordt.Rogier schreef:Wat is "je" en "ik"?
Versta je daaronder ook de chemische reacties en electrische signalen onder verstaan die zich in jouw hoofd afspelen? Want daar komen die "keuzes" vandaan.
Vrije wil = 1 zijn met je geweten en verbonden met de omgeving zijn. Dan handel je naar je ware natuur en ben je dus in balans met de natuur en alles om je heen.
Voor mij wel. Maar je kunt pas van een vrije wil spreken, wanneer je ook daadwerkelijk vrij bent in het proces van keuzes maken (Steiner zegt dit ook, maar ik heb het aan den lijve ondervonden).Dit is geen antwoord op de vraag of er uberhaupt een vrije wil is...PNCO schreef:Vrije wil = 1 zijn met je geweten en verbonden met de omgeving zijn. Dan handel je naar je ware natuur en ben je dus in balans met de natuur en alles om je heen.