Puzzel Puzzels
smikky
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

[quote="Joël"]Zou je Gods Geest ook kunnen oproepen?

Oei, nou dat we het over god hebben, god bestaat niet als wezen, maar is bedoeld verzameling van de totale groep gelovigen, pas hier alle bijbel teksten maar eens op toe, dan zie je dat het klopt. Het woord is gewoon verkeerd vertaald of begrepen "god". Alles wat je doet voor je groep, doe je uiteindelijk voor jezelf, en met een groep werk je nu eenmaal efficienter. Dan bereik je de hemel

Sorry wil jullie niet vervelen, maar het moest even van mn hart. :shock:
niets in het bijzonders

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Anonymous

De bijbel is geen goede bron voor informatie..en ook niet voor geschiedenis
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Knownothing

Ik zeg dus dat als er geesten zijn, dat dat dan een natuurlijk verschijnsel is. Dat ik kan denken is niet bovennatuurlijk, wat boedistische monniken presteren met suggestie/harmonie/controle is ook natuurlijk. Dus als een geest vrij kan komen van een lichaam, dan is ook dat een natuurlijk principe. Ik zie niet in waarom dat specifiek opeens bovennatuurlijk zou moeten zijn.
Je hebt gelijk, Boaz ik drukte me door het woord bovennatuurlijk onzorgvuldig uit. Maar de natuur is voor mij materieel, dus daarin is geen plaats voor geesten. Vandaar dat ik ze "bovennatuurlijk" noemde ("buitennatuurlijk" had ik ook kunnen zeggen).

Uiteraard zouden we als we er achter komen dat er geesten zijn, ons natuurbeeld gewoon weer dualistisch maken en dan zijn ze niet buitennatuurlijk.

Oja, dat van dat potje is natuurlijk geen onzin. Als je een potje vanzelf ziet bewegen, dan ga je er toch in de eerste plaats vanuit dat er trucage/begrog in het spel is? Bij mediums is, in tegenstelling tot in bij wichelroedelaars, bedrog schering en inslag.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Boaz

Maar de natuur is voor mij materieel, dus daarin is geen plaats voor geesten. Vandaar dat ik ze "bovennatuurlijk" noemde ("buitennatuurlijk" had ik ook kunnen zeggen).
Ok, dat is een opvatting. Voor mij is de natuur niet alleen maar materieel. Ik reken straling, elektromagnetische velden, magnetische velden, etc ook tot de natuur(wetten). Alles gedraagt zich volgens bepaalde wetten. De vraag die voor mij blijft staan is of die wetten eenduidig zijn of dat er een bepaalde onzekerheid is. Dus toekomst en voorspelbaarheid etc. Quantummechanica.

Ik zie dus ook geen dingen als buiten/boven natuurlijk, en daarmee geen dualisme is in de natuur.
Oja, dat van dat potje is natuurlijk geen onzin.
Het potje(=glaasje) is ook geen onzin, dat de voorwerpen uitgekozen moeten worden door een bepaald persoon is onzin. Ik heb het ook nooit over mediums gehad. Die heb je ook niet nodig. Je bent zelf het medium.
doemdenker

volgens mij zijn geesten personen, al dan niet "in" een lichaam.

Is een geest zonder lichaaam niet zoiets als windows-98 zonder computer?
How will it end?
Xardas

Geesten oproepen werkt, het is logisch wetenschappelijk te verklaren en bovendien leuk om te doen. Natuurlijk vinden sommige mensen het heel cool om er een beetje 'eng' over te doen en een hele hoop lulpraatjes erbij te verkopen.

Als je een projectiel snel op je af ziet komen dan kan je niet helder nadenken, maar laat je je reflexen/kleine hersenen het werk doen.

Nu heb je een beetje krampachtig je vinger op een glaasje waarvan de weerstand met de ondergrond niet erg hoog is. Op het moment dat de vraag gesteld wordt 'Geest, ben je daar?', treed er automatisch een placebo effect op. Vooral omdat de vraag nogal vreemd is, ontstaat er ook een beetje stress bij de deelnemers. Een vinger begint te trillen en zo ook begint het glaasje langzaam te schuiven en onderbewust naar het JA gestuurd. Zo komen er soms antwoorden uit die niemand verwacht, maar ook wel eens 'aeojgrjoe' of iets dergelijks.
Knownothing

Ok, dat is een opvatting. Voor mij is de natuur niet alleen maar materieel. Ik reken straling, elektromagnetische velden, magnetische velden, etc ook tot de natuur(wetten). Alles gedraagt zich volgens bepaalde wetten. De vraag die voor mij blijft staan is of die wetten eenduidig zijn of dat er een bepaalde onzekerheid is. Dus toekomst en voorspelbaarheid etc. Quantummechanica.
Uiteraard reken ik alle natuurkundige fenomen die je opnoemt onder de materiele/materialistische wereld, of ze nu uit deeltjes bestaan of niet. Materialistisch monisme (de term) wordt gebruikt als onderscheid met idealistisch monisme of dualisme. Aangezien straling e.d. niet als "geestelijk" kunnen beschouwd worden (tenzij door sommige new age weirdo's misschien, je kan daar alles van verwachten) vallen zij onder het materialisme.

Ik snap niet wat quantummechinica en onzekerheid met het bestaan van geesten te maken hebben.
Ik zie dus ook geen dingen als buiten/boven natuurlijk, en daarmee geen dualisme is in de natuur.
Als we zouden ontdekken dat geesten bestaan kan je niet anders dan dualiteit aannemen, tenzij je van mening bent dat er alleen geest bestaat (geen materie) en je een soort idealistisch monisme gaat aanhangen.
Het potje(=glaasje) is ook geen onzin, dat de voorwerpen uitgekozen moeten worden door een bepaald persoon is onzin. Ik heb het ook nooit over mediums gehad. Die heb je ook niet nodig. Je bent zelf het medium.
Wanneer skeptici tests organiseren gebeurt dat meestal met mensen die "professioneel" bezig zijn met het in contact komen met geesten: vaak gewoon schofterige bedriegers, die profiteren van andermans leed (onverwerkt overlijden e.d.) Er zijn er natuurlijk ook die er zelf wel in geloven. Om de bedriegers uit te schakelen is het noodzakelijk dat je hun werkinstrumenten controleert en indien nodig vervangt door andere, niet getricheerde instrumenten.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Boaz

Aangezien straling e.d. niet als "geestelijk" kunnen beschouwd worden (tenzij door sommige new age weirdo's misschien, je kan daar alles van verwachten) vallen zij onder het materialisme.
Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat er niet materiele zaken zijn die ook gewoon natuurlijk zijn. Onder straling dus niet alleen deeltjesstraling maar ook elektromanetische velden en dat soort zaken. Het gaat mij erom dat een geest een vorm moet hebben die voor ons niet vreemd is. Dat zou een e.m. veld kunnen zijn hoewel ik niet zou weten hoe dat moet bestaan en waarom, maar dat is een ander verhaal.
Ik snap niet wat quantummechinica en onzekerheid met het bestaan van geesten te maken hebben.
Teruglezend weet ik ook niet meer wat voor gedachtesprong ik daar gemaakt heb. Het klonk toen nog logisch maar ik ben mezelf een beetje kwijt geloof ik... :shock: Vergeet maar wat ik daar gezegd heb.
Als we zouden ontdekken dat geesten bestaan kan je niet anders dan dualiteit aannemen, tenzij je van mening bent dat er alleen geest bestaat (geen materie) en je een soort idealistisch monisme gaat aanhangen.
Deze stap volg ik niet helemaal. Voor jou ontstaat er dualiteit op het moment dat niet alles materieel is. Dus materieel en geestelijk. Ik probeerde hiervoor juist aan te geven dat dat geestelijke uiteindelijk iets bekends (materialistisch) moet zijn. Iets energetisch waar we nog geen vat op hebben. Overigens wil ik in het extreme denk ik nog wel stellen dat materie niet bestaat, maar slechts energie. En uiteindelijk is dat ook zo (e=mc2?).
Wanneer skeptici tests organiseren gebeurt dat meestal met mensen die "professioneel" bezig zijn met het in contact komen met geesten: vaak gewoon schofterige bedriegers, die profiteren van andermans leed (onverwerkt overlijden e.d.)
Mee eens, is ook erg lastig om iemand te vinden die oprecht wil bekijken/onderzoeken of er iets gaan de is en wat er dan wel gaande is en tegelijkertijd wel wat ervaringen heeft met dit soort dingen.

Binnen mijn ervaringen hoef je er geen 'professional' bij te hebben en hoef je ook geen ingewikkelde instrumenten te hebben. Met basic spullen zonder high tech werkt geesten oproepen ook. Wat ik wel graag zou willen is op de een of andere manier meten dat er een entiteit is. De ghost busters in Engeland (ja, die bestaan) maken gebruik van apparatuur gebruikt door electriciens. Een electricien gebruikt een apparaatje dat em-velden meet om leidingen in muren te traceren. Tijdens een docu van deze busters onderzochten zij verschillende gebouwen die ervan verdacht werden geesten te hebben. In zeker 99% van de gevallen gaat het om slechte bedrading/apparatuur waardoor geconcentreerde energievelden ontstaan op bepaalde plaatsen. Dit zorgt voor vreemde dingen als knipperende lampen, gevoel van een aanwezigheid, e.d. Het omzetten van de aardlekschakelaar loste het probleem dan in een keer op. Deze apparatuur werkt overigens ook als er wel (bewegende) activiteit is. In de overige 99% gaat het om statische activiteit. Het is toch wel indrukwekkend om bepaalde metingen in de andere 1% te zien en de documentatie daaromheen eens aan te horen. Voor mij geloofwaardig genoeg om het niet meteen als onzin af te doen.
Tool

Xardas schreef:Geesten oproepen werkt, het is logisch wetenschappelijk te verklaren en bovendien leuk om te doen. Natuurlijk vinden sommige mensen het heel cool om er een beetje 'eng' over te doen en een hele hoop lulpraatjes erbij te verkopen.

Als je een projectiel snel op je af ziet komen dan kan je niet helder nadenken, maar laat je je reflexen/kleine hersenen het werk doen.

Nu heb je een beetje krampachtig je vinger op een glaasje waarvan de weerstand met de ondergrond niet erg hoog is. Op het moment dat de vraag gesteld wordt 'Geest, ben je daar?', treed er automatisch een placebo effect op. Vooral omdat de vraag nogal vreemd is, ontstaat er ook een beetje stress bij de deelnemers. Een vinger begint te trillen en zo ook begint het glaasje langzaam te schuiven en onderbewust naar het JA gestuurd. Zo komen er soms antwoorden uit die niemand verwacht, maar ook wel eens 'aeojgrjoe' of iets dergelijks.
Ik ben het met je eens.

Ik heb ook ervaring met geesten oproepen, en mijn ervaring is dat er altijd dingen uitkomen die een combinatie zijn van de gedachten van de deelnemers. Je duwt gewoon onbewust tegen het glaasje, dus beter kun je het geen geesten oproepen noemen...

Overigens is hier ook een onderzoek naar gedaan waaruit bleek dat de kracht die het glaasje liet bewegen de resultante is van de krachten uit de armspieren van de deelnemers.

Ach ja, sommige mensen worden helemaal gestoord van dit genomeen en er zouden allerlei vreselijke dingen kunnen gebeuren die vreemd genoeg nog nooit op film zijn vast gelegd. Ik wil alleen maar zeggen: als je erin gelooft of waarde hecht aan de antwoorden van de "geest" ben je mentaal nog niet nuchter genoeg om het spelletje te spelen, begin er dan ook niet aan.
Xardas

Zoals eerder vernoemd is dit: http://www.skepdic.com/ouija.html natuurlijk een veel betere uitleg.
zeveraar

Ik heb een maat en die heeft een broer ergens opgesloten in een van de zwaarste instellingen van Frankrijk. Die gast eet met de duivel elke dag, gie ziet em, hij ruikt hem, hij hoort hem. Das een van de miljoenen voorbeelden op deze wereld van mensen die iets raars hebben gezien. Het is namelijk bewezen dat mensen die beweren ontvoerd zijn geweest door aliens dat ze echt een trauma hebben opgelopen.

Er is maar een feit, de wereld wat wij zien wordt bewerkt door onze hersenen, want doen zij dit niet zien we niets. Horen we niets. Het enige wat we waarnemen zijn stralen en golven en dat zetten onze hersenen om.

Einstein zei ooit "Is er eigenlijk wel een maan als je er niet naar toe kijkt?"

Waarom kan iemand met een buitenlichamelijke ervaring kijken om de hoek?

Waarom worden mensen die gehypnotiseerd worden kijken door materie?

Eens we de menselijke hersenen snappen, snappen we alles.

Ik geloof niet in geesten, maar ik geloof wel dat er iets serieus aan de hand is met de natuurkunde wat we niet weten en waar we steeds over kijken. De oplossing ligt namelijk veel dichter, de wetenschap zoekt veel te ver.

En met veel dichter bedoel ik onszelf.
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
Xardas

Ik heb een maat en die heeft een broer ergens opgesloten in een van de zwaarste instellingen van Frankrijk. Die gast eet met de duivel elke dag, gie ziet em, hij ruikt hem, hij hoort hem. Das een van de miljoenen voorbeelden op deze wereld van mensen die iets raars hebben gezien. Het is namelijk bewezen dat mensen die beweren ontvoerd zijn geweest door aliens dat ze echt een trauma hebben opgelopen.
Ooit gehoord van schizofrenie?
Laten we niet afdwalen naar episthemologisch solipsisme.
Hier wil ik ook nog iets over kwijt. Ik heb namelijk ook buitenlichamelijke ervaringen gehad. Ik had een opstelling gemaakt met een globe en 2 meter ernaast een rood lichtje. (dit is 1 van de vele mogelijkheden om een OBE te stimuleren) Hoe meer je tijdens je waak-slaap fase, naar je slaap fase gaat, hoe meer het zichtbare kleurenspectrum ook gaat veranderen. Na een tijdje is het rode lichtje niet meer zichtbaar. Dan staat de globe onderhand op je hersenvlies gebrand (waar ik inmiddels al 1,5 uur op aan het concentreren was) en ineens voel je je heel erg licht en voel je dat je kan gaan opstijgen. Dat voelt heel raar en het is heel erg eng een eerste keer. Je gevoel voor plaats verdwijnd gewoon en je hersens gaan allerlei beeldmateriaal aanmaken dat er niet is. Zodat je het gevoel krijgt dat je zweeft. Het is best mogelijk om 'om de hoek' te kijken, maar dat is slechts een illusie en je kan NIET zien wat er werkelijk staat. Er zijn verscheidende wetenschappelijke expirimenten uitgevoerd, waar mensen moesten uittreden en kijken wat er in de kamer naast hen stond, maar hetgeen ze zagen (als ze al iets zagen) was iets heel anders.
Ik begrijp je vraag niet, misschien is het handig een nieuw topic aan te maken waar de mogelijkheden/onmogelijkheden van hypnose besproken worden.
Vergeet de overige levensvormen a.u.b. niet.
de wetenschap zoekt veel te ver
Wat doe je hier dan nog?

Verder heb ik nog een kritiek voorstel, als je hier iets post, probeer dan zoveel mogelijk ontopic te blijven. Probeer ook geen 13 dingen tegelijk aan de kaak te stellen en vooral als je kennis met betrekking daartoe vrijwel nihil is. (Ps. mocht een moderator dit commentaar vervelend vinden dan houd ik hier direct mee op)
zeveraar

zeveraar schreef:Eens we de menselijke hersenen snappen, snappen we alles.
Vergeet de overige levensvormen a.u.b. niet.
de wetenschap zoekt veel te ver
Wat doe je hier dan nog?
Dat is mijn kijk en mening op de wetenschap. Neem nu bijvoorbeeld kwantum meganica, Ik vindt dit een zeer intressant onderwerp waar ik uren kan over filosoferen tot mijn hoofd er van pijn doet. Maar wat ik niet snap is, waarom zo ver zoeken? We zullen waarschijnlijk nooit begrijpen laat staan voorspellen hoe atomen bewegen. Ik kan hier volledig mis zijn natuurlijk. Wat we wel kunnen doen is zeggen, oke we kunnen het niet echt voorspellen, we weten wat er gebeurd. Laten we het nu niet zo ver gaan zoeken of we blijven in een cirkeltje draaien.

En natuurlijk is een dierlijke hersenen nog veel interssanter dan de onze, want zo kunnen we kijken wat zij niet hebben en wij wel. Wat ik alleen wil zeggen is, er zijn zoveel dingen dat we niet kunnen zien of horen (zie mijn andere topic) Wat is de 4e dimensie? Een koe weet ook niet dat hij leeft, hij herkent gras en hij eet het, dat is zijn instinkt. Hij ziet vuur en loopt weg. Een koe kan niet denken, morgen doen we dit en dat, en gisteren heb ik dit en dat gedaan. De mens kan dat wel, en toch hebben we onze beperkingen dat we zelf niet beseffen, zoals de koe.

Wij staan op een punt van een evolutie, het is bewezen in onze DNA. In Amerika worden er kinderen geboren met AIDS door hun ouders en ze zijn er bestand tegen en ook zijn er met een IQ van 130 en toch zijn ze oerdom op school, het is het onderwijs dat moet verranderen. Ze vervelen zich dood op school en besluiten dat ze dom zijn en gaan met hun handen werken. Het heeft naar het schijnt ook veel te maken met het internet. Deze bron van informatie bestaat nog niet zo lang.

Ik raad u aan het boek "The Indigo Children" eens te lezen.
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
Tool

zeveraar schreef:Ik heb een maat en die heeft een broer ergens opgesloten in een van de zwaarste instellingen van Frankrijk. Die gast eet met de duivel elke dag, gie ziet em, hij ruikt hem, hij hoort hem. Das een van de miljoenen voorbeelden op deze wereld van mensen die iets raars hebben gezien. Het is namelijk bewezen dat mensen die beweren ontvoerd zijn geweest door aliens dat ze echt een trauma hebben opgelopen.

Er is maar een feit, de wereld wat wij zien wordt bewerkt door onze hersenen, want doen zij dit niet zien we niets. Horen we niets. Het enige wat we waarnemen zijn stralen en golven en dat zetten onze hersenen om.

Ik geloof niet in geesten, maar ik geloof wel dat er iets serieus aan de hand is met de natuurkunde wat we niet weten en waar we steeds over kijken. De oplossing ligt namelijk veel dichter, de wetenschap zoekt veel te ver.

En met veel dichter bedoel ik onszelf.
Precies wat ik zeg, als je in die onzin gelooft moet je er niet aan beginnen want dan kun je dus helemaal gek worden... 8)

Er zijn genoeg mensen die denken dat ze gedachten kunnen lezen en dat ze de toekomst voorspellen. Als de wetenschap daar een keer een beetje kritisch naar kijkt blijkt er niks van te kloppen, dus het lijkt me vrij logisch dat de wetenschap zich niet met die onzin bezig houd.

Wel zouden ze kunnen kijken wat er gebeurd in de hersens van mensen als ze zich met dergelijke dingen bezig houden enzovoorts.

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

zeveraar

Wel zouden ze kunnen kijken wat er gebeurd in de hersens van mensen als ze zich met dergelijke dingen bezig houden enzovoorts.
Thats my whole point!

De dag dat we de werking van onze hersenen maar al te goed snappen, snappen we alles. Want het ligt namelijk veel dichter. In onszelf en meer bepaald in onze bovenkamer. Onze hersenen filteren en verranderen alle informatie die binnenkomt om het ons duidelijker te maken en die mensen hebben dat misschien kunnen uitzetten waardoor ze compleet gek geworden zijn.

Ik ben zelf al eens gehypnotiseerd geweest en die vent legde een 5cent op mijn hand, hij zei tegen me dat het wel eens heel warm zou kunnen worden. Dan heb ik het op de grond gesmeten omdat mijn hand aan het verbranden was, ik raapte de 5cent weer op en het was weer normaal. Verder heeft hij mij vriend gehypnotiseerd, hij zei, als je wakker komt zal u iedereen zien als vierkantjes en driehoeken. Hij lag prolly een halfuur op de grond van te lachen. Een andere vriend was even een aap die vlooien kwam zoeken in iedereen zijn haar.

Verder ken ik iemand met een raar famillie verleden over heksen en gave's en op een of andere manier wist ze altijd wat jij aan het denken was.

Een oude vriend van me is vandaag satanist, hij snijd zijn arm open en drinkt zijn eigen bloed omdat satan hem dat vertelt, hij is geen shizofreen, hij was een van de normaalste mensen da ik ken. Op een dag kwam hij wakker en was zo.

Ik geloof niet in diene bullshit, dus ik ga niet afkomen dat je jezelf moet leren kennen en de waarheid van het leven moet zoeken en andere spirituele ****. maar ik geloof wel dat er dingen zijn dat onze hersenen ons bewust niet laten zien omdat het ons gek maakt.

En fotos, cameras, boxen en bandopnemers zijn op ratsdezlfde manier gemaakt zoals onze oog, oren en stembanden werken. Dus die zullen ons niet helpen.

Er is ook geen wetenschappelijk bewijs of verklaring voor homepatie, maar het werkt wel en zeer goed zelfst. Een placebo is uitgesloten door het feit dat het bij dieren ook werkt. -> mss heeft water toch een geheugen? Tzou wel kloppen want waar zou alle informatie van het verleden dan naartoe gaan? Ik had wel eens gehoort dat niets zomaar kan ontstaan en verdwijnen. En tijd is relatief.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!