Ik ontken de biologische rol van het slaap/waaktritme ook niet. Ik beweer alleen dat deze aanpasbaar is door externe invloeden en niet een statisch geheel is dat z'n eigen ding maar doet. Gelukkig niet, want daar zijn hormonen niet voor bedoeld.
Je vergat te reageren op mijn laatste punt van daarnet: melatonine is minder regelbaar in de pubertijd. Het neemt ook sterk af net
voor de pubertijd, wat over het algemeen geassocieerd is met slechte slaap.
Als jij denkt dat dat het kip of het ei verhaal is, en mogelijk allemaal komt omdat jongeren niet willen slapen (wat mij heel vreemd lijkt aangezien ze toch meestal best slaafs reageren op lichaamsimpulsen) dan mag je verklaren hoe het komt dat melatonine ook afneemt in andere culturen, inclusief minder geïndustrialiseerde samenlevingen. Waarom zouden al die jongeren daar zo laat gaan slapen als het niet genetisch is bepaald? Waarom zou iemand zonder kunstmatig licht nog laat willen opblijven?
Last but not least, onderzoek bij permanente nachtwerkers, mensen die hun slaap ritme al jaren aangepast beleven, toont aan dat ze zich niet volledig aanpassen en problemen blijven houden.
Phillips B, Magan L, Gerhardstein C, Cecil B (1991) Shift work, sleep quality, and worker health: A study of police officers. South Med J 84, 1176–96.
Takahashi M et al (1999) Shift work-relatedproblems in 16-h night shift nurses (2): Effects on subjective symptoms, physical activity, heart rate, and sleep. Ind Health 37, 228–36.
Åkerstedt T (1990) Psychological and psychophysiological effects of shift work. Scand J Work, Environ Health 16 (suppl 1), 624–41.
Dat schopt jouw bewering je je zomaar kunt aanpassen toch onderuit. Natuurlijk is nachtwerk een grote aanpassing te noemen, en zegt het niets over subtielere shifts van een uurtje vroeger of later, maar het bewijst wel je je niet los kunt maken van licht als regulering van slaap. Als je vervolgens weet dat dit wordt gereguleerd door melatonine, wat minder reageert op licht in de puberteit, is het toch voor de hand liggend dat de slaap ritme zich in de puberteit verschuift.