Moderator: physicalattraction
Daniel schreef:Wie kan mij uit de droom helpen, tegenwoordig met alle kennis die we hebben, is het dan niet mogelijk om op bepaalde voertuigen ect ect een anti geluid te monteren, een of ander kasje wat precies een tegen gestelde golf lengte uitzend??? het is maar een idee, maar is dit uberhaupt mogelijk?????
dergelijke apparatuur is al uitgevonden, dat weet ik zeker; ik kan me alleen niet meer herinneren op welk gebied dat wordt toegepast.....
Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.
De "electronica" die er achter steekt is echt niet zo moeilijk.Het bestaat over het algemeen uit enkele frequentie analyserende komponenten en wat "voorspel"componenten. Ofwel, het analyseert het geluid, bekijkt welke frequenties er in zitten, en zaten, en bekijkt welke frequenties waarschijnlijk zullen volgen. Dan dupliceert het de frequenties met de desbetreffende fase verschuiving.Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.
Van de speaker neem ik aan, maar hoe dan ook, het werkt ook vooral goed bij omsloten ruimtes met een vrij monogame geluidsbron (vlietuigen) en 'punt' bronnen waar je het antigeluid op kunt richten. Want geluid kan wel erg goed gericht worden. Daarnaast is de werking van anitgeluid optimaal als de bron van geluid en antigeluid zich zo dicht mogelijk bij elkaar bevinden. Dat zal dan ook altijd het doel zijn.Een probleem met antigeluid is dat het net zo als geluid zich in bolschillen van de microfoon vandaan beweegt.
Ik heb er een heel (profiel)werkstuk over geschreven, je krijgt dan te maken met interferrentie tussen twee tonen, wil je volledige uitdoving hebben op een heel gebied, dan zou je het antigeluid op precies dezelfde plaats moeten creeren, dat geluid moet in tegen-fase zijn en moet dezelfde frequentie hebben. is dit niet het geval (lokatie van anti-geluid) dan krijg je op bepaalde punten uitdoving en op bepaalde punten versterking groeten andre
Je antigeluid is ook weer geluid. Je zult dus ook een anti-echo moeten zien op te wekken, door je anti-geluid dezelfde wegen te laten volgen - maar in tegengestelde richting- als je geluid. Dat betekent dat ook je antigeluiddoor heel de ruimte zal moeten stuiteren, wat het probleem op de meeste plaatsen in de ruimte alleen maar erger zal maken.