Puzzel Puzzels
jdr
Artikelen: 0

Re: Vrije Wil Sequel

Ik heb dan zelf ook al eens voorgesteld dat er naast deterministisch en willekeurig gedrag nog een derde categorie ingevoerd moet worden; intelligent gedrag.
Jij maakt dezelfde fout als HeavenOnEarth door te stellen dat er naast determinisme en indeterminisme een derde catogorie mogelijk is.

Voor intelligent gedrag geld net zoals voor de wil dat het niet een catogorie naast het determinisme of indeterminisme is maar onder te verdelen valt binnen één van de twee of beiden.

Iets heeft een oorzaak of iets heeft geen oorzaak, je kunt niet stellen dat intelligent gedrag niet een oorzaak heeft en niet géén oorzaak.

Daar iets tussen proberen te proppen is vaag New-Age gewauwel, het raakt kant noch wal.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Hyro

Mijn beste jdr

Hang jij het natuurkundig determinisme aan? That is; alle sheeft een natuurkundige oorzaak, of vindt je gewoon dat allle gedragingen een oorzaak hebben?

De 1e optie lijkt me vrij onmogelijk aangezien er onder relatief gelijk omsatndigheden verschillende keuzes gemaakt kunnen worden.

Bij de 2e is de vrije wil niet uitgesloten, en bestaat die 3e categorie zeker wel, ook al zou je dan alles terug kunnen leiden naar niet-natuurkundige (psychologische) oorzaken dan nog is het de vrije wil die deze oorzaken afweegt.

Immers hoe denken wij? Is het dan niet zo dat de input bij ons komt en wij er over na denken? Of is het soms zo dat wij invloeden krijgen die direct tot reactie leiden?

Natuurlijk niet; mijn vingers bewegen niet uit zichzelf om deze post te typen; daar gaat gedachte aan vooraf.

En dit denken is de vrije wil; het maakt keuzes.

Maargoed ik heb wel eens eerder het argument gehoord dat wanneer je de geschiedenis terug zou draaien dat dan alle keuzes hetzelfde gemaakt zouden worden; en dus niet vrij zijn. Sluit dit de vrije wil uit? Neen, de vrij wil gedraagt zich slechts volgens de richtlijnen van het verleden wardoor voorspelbare keuzes ontstaan, dit betekend nog niet dat de vrije wil niet bestaat.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jdr

Hang jij het natuurkundig determinisme aan? That is; alle sheeft een natuurkundige oorzaak, of vindt je gewoon dat allle gedragingen een oorzaak hebben?
De QM stelt dat er op quantumniveau zoiets bestaat als willekeur; indeterminisme.

Daarbuitenom is werkt de natuur deterministisch.

De werkelijkheid als geheel is dus indeterministisch.
De 1e optie lijkt me vrij onmogelijk aangezien er onder relatief gelijk omsatndigheden verschillende keuzes gemaakt kunnen worden.
Het gaat nu net niet om relatief gelijke omstandigheden, het gaat om exact dezelfde omstandigheden.

Als bij exact dezelfde omstandigheden toch een oorzaak ligt die binnen het systeem (ons brein) leidt tot een verschillende keuze dan was het systeem blijkbaar toch niet exact hetzelfde; er lag een oorzaak die niet in het andere systeem aanwezig was.

Als zo'n oorzaak niet bestaat dan is er niks dat je tot die verschillende keuze bewoog, het was volstrekt willekeurig.
Bij de 2e is de vrije wil niet uitgesloten, en bestaat die 3e categorie zeker wel, ook al zou je dan alles terug kunnen leiden naar niet-natuurkundige (psychologische) oorzaken dan nog is het de vrije wil die deze oorzaken afweegt.
Het is grote onzin om te beweren dat psychologische oorzaken niet natuurkundig zijn.

Waarom worden er in vredesnaam medicijnen uitgeschreven om psychologische 'verstoringen' tegen te gaan als psychologisch niet fysiek is? Waarom staat een hersenbeschadiging gelijk aan een psychologische verandering?

Ik vind het zo raar dat mensen anno 2006 nog steeds dat onderscheid maken.

Als je in therapie bent en de psycholoog brengt psychologische veranderingen aan door met je in gesprek te gaan dan brengt hij letterlijk fysische veranderingen aan in je brein.

Er is geen verschil.
Natuurlijk niet; mijn vingers bewegen niet uit zichzelf om deze post te typen; daar gaat gedachte aan vooraf.  

En dit denken is de vrije wil; het maakt keuzes.
En als je bedenkt dat je niet bedenkt wat je bedenkt, hoe vrij is die wil dan nog?
Maargoed ik heb wel eens eerder het argument gehoord dat wanneer je de geschiedenis terug zou draaien dat dan alle keuzes hetzelfde gemaakt zouden worden; en dus niet vrij zijn. Sluit dit de vrije wil uit? Neen, de vrij wil gedraagt zich slechts volgens de richtlijnen van het verleden wardoor voorspelbare keuzes ontstaan, dit betekend nog niet dat de vrije wil niet bestaat.
Laten we voor het gemak eens aannemen dat God bestaat en deze wereld geschapen heeft. God is alwetend en weet wat hij maakt, ook weet hij hoe zijn creatie zich gaandeweg aan zijn pad zal aanpassen, hij heeft het immers zo gemaakt.

Daarnaast heeft hij bij het creeeren van de wereld en exact kloppend beeld van de toekomst van het jaar 2006.

Hij weet dat jij een zonde zal begaan 20 Juli 2006 en kan als hij dit wil vermijden zijn schepping van de wereld aanpassen om dit te voorkomen zodat jij geen zonde zal begaan. Hij determineerd je huidige bestaan al bij het begin van de schepping, je hele leven staat op dat moment al zo vast als een huis.

Hij maakt de aanpassing niet, hij kiest ervoor om jou die zonde te laten begaan, jouw zonde is zijn bewuste schepping.

Afbeelding

20 Juli 2006, 20.34 uur

Hyro ligt in bed met zijn nieuwe vriendinnetje en heeft geslachtsgemeenschap en dat terwijl Hyro niet getrouwd is.

God ziet Hyro deze zonde begaan en word razend. "Wat, hoe durft hij!!!!" schreeuwt God zwaaiend met zijn vuist in de lucht en stampt Hyro met zijn gigantische houten klomp hartstikke plat.

God loopt voldaan naar zijn troon.
HeavenOnEarth

jdr schreef:Beste HeavenOnEarth, wat mij betreft is deze discussie leuk geweest.

Ik heb geen zin (meer) om in te gaan op rare uitvluchten zoals 'determinisme vs heden/verleden' of een aanhoudende bewering dat binnen een volledig determinisme het keuzeproces an sich onzinnig is.

Ik geef het op het begrip determinisme aan je duidelijk te maken, het is onbegonnen werk..
Je moet imo bereid zijn om de fundamenten van je visie te onderzoeken. Je hebt er weinig aan om geringschattend weg te lopen, zeker wanneer een visie zo zwak onderbouwd is als de jouwe.
Wel bedankt voor het me laten zweten, iets dat ik oprecht meen btw, ik vond je een interessante discussiepartner.
Ook bedankt voor de discussie tot zover. Het is voor mij ook allerminst een uitgemaakte zaak. Ik zit nog steeds met de vraag hoe de vrije wil onstaat in/uit een materialistische omgeving.

Nog even een opmerking over de visie dat het 'gereitschaftspotentiaal' een indicatie zou zijn voor de onmogelijkheid van een vrije wil. Libet, de ontdekker van dit fenomeen, gelooft bijvoorbeeld al helemaal niet dat dit de vrije wil uitsluit.
Libet schreef:The role of conscious free will would be, then, not to initiate a voluntary act, but rather to control whether the act takes place. We may view the unconscious initiatives for voluntary actions as 'bubbling up' in the brain. The conscious-will then selects which of these initiatives may go forward to an action or which ones to veto and abort, with no act appearing.

En ten aanzien van volledig determinisme:

There is an unexplained gap between the category of physical phenomena and the category of subjective phenomena. As far back as Leibniz it was pointed out that if one looked into the brain with a full knowledge of its physical makeup and nerve cell activities, one would see nothing that describes subjective experience. The whole foundation of our own experimental studies of the physiology of conscious experience (beginning in the late 1950s) was that externally observable and manipulable brain processes and the related reportable subjective introspective experiences must be studied simultaneously, as independent categories, to understand their relationship. The assumption that a deterministic nature of the physically observable world (to the extent that may be true) can account for subjective conscious functions and events is a speculative belief, not a scientifically proven proposition.

http://m0134.fmg.uva.nl/publications_other.../BLfreewill.pdf
jdr

Je moet imo bereid zijn om de fundamenten van je visie te onderzoeken. Je hebt er weinig aan om geringschattend weg te lopen, zeker wanneer een visie zo zwak onderbouwd is als de jouwe.
Mijn visie is waterdicht, er valt geen speld tussen te krijgen.

Iets heeft een oorzaak of iets heeft geen oorzaak, zo simpel is het.

Dit hoef ik niet verder te onderzoeken, het is een fundament die je met geen breekijzer uit elkaar trekt.
The role of conscious free will would be, then, not to initiate a voluntary act, but rather to control whether the act takes place. We may view the unconscious initiatives for voluntary actions as 'bubbling up' in the brain. The conscious-will then selects which of these initiatives may go forward to an action or which ones to veto and abort, with no act appearing.
Het doet er niet toe wat Libet hier zelf over te zeggen heeft, het gaat om het resultaat van zijn onderzoek. Libet beweert dat de wil nog vrij is om een veto op te roepen voor een vooraf bepaalde gedachte. Onderzoekgegevens heeft hij hier verder niet voor. Het lijkt me vrij duidelijk dat als voor een gedachte/keuze een onbewust hersenproces voorafgaat dit natuurlijk ook voor een 'veto' geldt.

Libet probeert het laatste restje 'vrije wil' nog te redden, voor mensen (en ook Libet) is het namelijk erg moeilijk om de vrije wil op te geven.
En ten aanzien van volledig determinisme:
There is an unexplained gap between the category of physical phenomena and the category of subjective phenomena. As far back as Leibniz it was pointed out that if one looked into the brain with a full knowledge of its physical makeup and nerve cell activities, one would see nothing that describes subjective experience. The whole foundation of our own experimental studies of the physiology of conscious experience (beginning in the late 1950s) was that externally observable and manipulable brain processes and the related reportable subjective introspective experiences must be studied simultaneously, as independent categories, to understand their relationship. The assumption that a deterministic nature of the physically observable world (to the extent that may be true) can account for subjective conscious functions and events is a speculative belief, not a scientifically proven proposition.
Valt me van je tegen dat je het dualisme induikt, die discussie heb ik al uitgebreid gevoerd met P__ en ik heb zeker geen behoefte om de vrije wil nog eens vanuit die invalshoek te benaderen. Ik ben vrij bewust hier op het wetenschapsforum aan het discussieren over filosofie, juist om dit soort onzinnige argumenten/geleuter te vermijden.

Ook zoiets als een immateriele ziel/bewustzijn sluit de vrije wil uit.
p__

Valt me van je tegen dat je het dualisme induikt, die discussie heb ik al uitgebreid gevoerd met P__ en ik heb zeker geen behoefte om de vrije wil nog eens vanuit die invalshoek te benaderen. Ik ben vrij bewust hier op het wetenschapsforum aan het discussieren over filosofie, juist om dit soort onzinnige argumenten/geleuter te vermijden.
Dat is natuurlijk geen argumentatie jdr. Je kunt zovaak onzin roepen als je wilt, maar daarmee wordt het dat nog niet. De reden dat jij schijnaar gelooft dat 'bewustzijn gewoon materieel is', is omdat er bij jou de misvatting heerst dat de wetenschap een standpunt is, ipv. een methode.

Om een vergelijking te geven:

Het is als een schilder die denkt dat zijn kwastbewegingen (de methode) de enige manier zijn om zaken te verklaren, en vervolgens aanneemt (het standpunt) dat standbeelden dus door kwasten gemaakt zijn - of dat ze zelfs helemaal niet bestaan omdat kwasten ze niet kunnen maken.

Hopelijk zie je wel in hoe absurd een dergelijk geloof is.

Als we aannemen dat bewustzijn een causale invloed heeft op ons lichaam, en dat dit bewustzijn de kern van je 'ik' vormt, dan is het m.b.t. het thema vrije wil zinloos om te blijven steken in een 18e eeuws beeld van causaliteit waarin het universum een mechanische klok met biljartballetjes is...
Ook zoiets als een immateriele ziel/bewustzijn sluit de vrije wil uit.
De meest onzinnige uitspraak van de week :roll:
jdr

Als we aannemen dat bewustzijn een causale invloed heeft op ons lichaam, en dat dit bewustzijn de kern van je 'ik' vormt, dan is het m.b.t. het thema vrije wil zinloos om te blijven steken in een 18e eeuws beeld van causaliteit waarin het universum een mechanische klok met biljartballetjes is...
Gadverdamme P__, deze discussie hebben we al tot op het bot uitgekauwd.

Moet ik nu nog een keer moeite doen om dat verdomde rotspook de machine uit te schoppen?
p__

jdr schreef:
p__ schreef:
Gadverdverdamme P__, deze discussie hebben we al tot op het bot uitgekauwd.

Moet ik nu nog een keer moeite doen om dat verdomde rotspook de machine uit te schoppen?

Als je gefrustreerd over dit onderwerp bent, dan zit je helaas op de verkeerde plek. Als ik een hekel aan de natuurlijke selectie had, dan ga ik ook niet 'gadverdamme' roepen elke keer als in een topic over de evolutietheorie iemand over de natuurlijke selectie praat... en vervolgens doen alsof de natuurlijke selectie 'gewoon new age onzin' is.
jdr

Als je gefrustreerd over dit onderwerp bent, dan zit je helaas op de verkeerde plek. Als ik een hekel aan de natuurlijke selectie had, dan ga ik ook niet 'gadverdamme' roepen elke keer als in een topic over de evolutietheorie iemand over de natuurlijke selectie praat... en vervolgens doen alsof de natuurlijke selectie 'gewoon new age onzin' is.
Als iemand een hekel heeft aan de evolutieleer dan heeft hij op dit forum niks te zoeken, hier hoeft het 'bestaan' niet uitgelegd te worden in termen van 'Schepping' en 'God'.

Net zoals ik ook zoiets als de vrije wil niet uitgelegd wil zien worden hier in termen van 'ziel' en 'universeel bewustzijn' voordat dit wetenschappelijk is erkend.

Het zijn non-argumenten, zeker op een wetenschapsforum, ik zou dan ook de mods willen vragen -in lijn van het strenger optreden- hier een stop op te zetten.
p__

Als iemand een hekel heeft aan de evolutieleer dan heeft hij op dit forum niks te zoeken, hier hoeft het 'bestaan' niet uitgelegd te worden in termen van 'Schepping' en 'God'.
Precies mijn punt. Als jij een hekel hebt of niets wenst te discussieren over bewustzijn, dan heb je niets te zoeken in een topic over vrije wil.
Net zoals ik ook zoiets als de vrije wil niet uitgelegd wil zien worden hier in termen van 'ziel' en 'universeel bewustzijn' voordat dit wetenschappelijk is erkend. Het zijn non-argumenten, zeker op een wetenschapsforum, ik zou dan ook de mods willen vragen -in lijn van het strenger optreden- hier een stop op te zetten.
Enorm grappig dat je dit zegt, je bent immers zelf degene die in dit topic als enige constant over een ziel en universeel bewustzijn loopt te leuteren :roll:
jdr

Precies mijn punt. Als jij een hekel hebt of niets wenst te discussieren over bewustzijn, dan heb je niets te zoeken in een topic over vrije wil.
Ik heb en geen hekel aan het bewustzijn en ik ben van mening dat iets als het bewustzijn een essentiele factor is in deze discussie.

Ik wens alleen niet deze discussie te voeren vanuit het argument dat het bewustzijn een aparte immateriele ontologische status heeft, dit is ZEER onwetenschappelijk.
Enorm grappig dat je dit zegt, je bent immers zelf degene die in dit topic als enige constant over een ziel en universeel bewustzijn loopt te leuteren   :roll:
Exact, want dat is precies waar jij naar toe wil.

Jouw stokpaardje waar je elke discussie, keer op keer, mee weet te saboteren.
p__

Ik wens alleen niet deze discussie te voeren vanuit het argument dat het bewustzijn een aparte immateriele ontologische status heeft, dit is ZEER onwetenschappelijk.
Lariekoek, daar is niets onwetenschappelijks aan. Sterker nog, de houding die je nu vertoont is niet wetenschappelijk, maar religieus (zie mijn schilder en kwast verhaaltje hierboven).
Exact, want dat is precies waar jij naar toe wil.

Jouw stokpaardje waar je elke discussie, keer op keer, mee weet te saboteren.
Ben je nu ook al telepathisch dat je weet waar ik naar toe wil?
jdr

Ben je nu ook al telepathisch dat je weet waar ik naar toe wil?
Typerend dat je de verklaring hiervoor meteen in de telepathie zoekt.

Waar jij naar toe wil ligt zo hardnekkig in jouw systeem gedetermineerd dat het vrij makkelijk te voorspellen is.

Heb ik geen telepathie voor nodig....
The assumption that a deterministic nature of the physically observable world (to the extent that may be true) can account for subjective conscious functions and events is a speculative belief, not a scientifically proven proposition.
Om deze dan toch maar direct met de grond gelijk te maken.

Drink eens een fysisch biertje of twaalf en kijk eens hoe dit je subjectieve beleving determineert.

Dronken worden een speculatief geloof?

Knip je hersenbalk eens door tweeen, word dement, slik lsd, zuurstofgebrek, chromosoompje teveel, etc, etc, etc, etc......

Er word alleen maar aangetoond hoe ons bewustzijn fysisch gedetermineerd wordt, nog nooit is aangetoond dat ons bewustzijn niet gedetermineerd wordt door het fysieke.

Verder is het absurd te beweren dat een fysiek proces als de evolutie iets kan genereren als een onfysiek bewustzijn, een erg ingewikkeld sysyteem -zeker als het ook nog eens autonoom moet zijn- dat door zijn ontologische status los staat van de natuurwetten en daarnaast ook nog eens interactie heeft met ons fysieke lichaam.

Afgezien van de onmogelijkheid van het uitwisselen van informatie van natuurwettengestuurd naar non-natuurwettengestuurd is er nog nooit iets in ons brein gevonden dat ons het idee geeft dat informatie oplost in iets non-fysieks en op een andere plek in ons brein vanuit het niets weer informatie binnenkomt.

Voor mensen die daar wel in geloven:

http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl/
p__

jdr schreef:Om deze dan toch maar direct met de grond gelijk te maken.

Drink eens een fysisch biertje of twaalf en kijk eens hoe dit je subjectieve beleving determineert.
Oja? Leg maar uit hoe elk kenmerk van het biertje deterministisch omgezet wordt in een subjectief totaalbeeld van dit biertje gecombineerd met de gehele omgeving en vele andere ervaringen die elkaar beinvloeden binnen dit subjectieve totaalbeeld. Leg maar eens uit hoe dit causaal precies in elkaar steekt, en hoe het subjectieve het subjectieve beinvloedt (of is dit onmogelijk volgens jou?).

Waarschijnlijk kom je dan niet verder dan een verhaaltje dat neuron A neuron B activeert (neuronale activatie is trouwens niet deterministisch, maar een kwestie van waarschijnlijkheden), en laat je dit subjectieve totaalbeeld voor het gemak maar volledig buiten beschouwing alsof het niet bestaat.
Er word alleen maar aangetoond hoe ons bewustzijn fysisch gedetermineerd wordt, nog nooit is aangetoond dat ons bewustzijn niet gedetermineerd wordt door het fysieke.
Het grappige blijft dat je niet eens kunt uitleggen wat 'fysiek' nou is. En zodra je dit wel doet, moet je toegeven dat bewustzijn niet onder die definitie valt, omdat het geen enkele overeenkomst ermee vertoont. Als je echter zelf geen definitie van fysiek kunt of durft te geven, dan mag je je afvragen of je 'fysiek' niet verheven hebt tot een ongrijpbare god ("ik weet niet wat fysiek is, maar alles is het").

En dat "A beinvloedt B" niet inhoudt "A = B" heb je hopelijk nog wel onthouden uit het grote fabelachtige bewustzijntopic 1 en 2.
Verder is het absurd te beweren dat een fysiek proces als de evolutie iets kan genereren als een onfysiek bewustzijn, een erg ingewikkeld sysyteem -zeker als het ook nog eens autonoom moet zijn- dat door zijn ontologische status los staat van de natuurwetten en daarnaast ook nog eens interactie heeft met ons fysieke lichaam.
Het ontstaan van bewustzijn is dan ook momenteel een wonder uitgaande van de evolutietheorie. Niemand weet hoe (en zelfs of) dit kon, maar toch geloven velen het rotsvast. Een op water lopende jezus verbleekt bij hierbij.
Afgezien van de onmogelijkheid van het uitwisselen van informatie van natuurwettengestuurd naar non-natuurwettengestuurd is er nog nooit iets in ons brein gevonden dat ons het idee geeft dat informatie oplost in iets non-fysieks en op een andere plek in ons brein vanuit het niets weer informatie binnenkomt.

Voor mensen die daar wel in geloven:
Kan een computer ook geen informatie uitwisselen met een USB stick? Een USB stick is immers geen computer...

Zo, daar gaat je argument alweer kopje onder 8)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

jdr

:roll:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!