Puzzel Puzzels
Veertje
Artikelen: 0

Re: Einstein en autisme

Veertje schreef:In zoverre dat het bewezen is dat als mensen buitengewoon logisch kunnen redeneren dat het dan aannemelijk geacht kan worden dat zij AS hebben?
Je maakt een klassiek omdraaifout :wink:

Elke kat heeft snorharen en klauuwen, niet elk dier met snorharen en klauwen is een kat.

Zo ook met logica en AS. AS hebben normaal gesroken een opvallend sterke logica, niet ierdereen met een sterke logica heef AS.
Dat wist ik wel. :wink: Grappig dat je zegt dat ik die omdraaifout maak terwijl ik nu juist deze vraag stelde om jou op jouw omdraaifout te wijzen.

De vraag die ik stelde bestond uit twee zinnen die bij elkaar hoorden:
Wat betreft het verband logica en het Asperger Syndroom. Is dat inderdaad aangetoond? In zoverre dat het bewezen is dat als mensen buitengewoon logisch kunnen redeneren dat het dan aannemelijk geacht kan worden dat zij AS hebben?
Je hebt de vraag in twee stukken gesplitst, het is echter maar 1 vraag.

De reden dat ik deze vraag stelde is nu juist om je erop te wijzen dat de aanname dat Einstein AS zou hebben gehad op basis van onder andere het gegeven dat hij erg logisch kon denken (waarvan jij expliciet zei dat dat nu juist één van de kenmerken is van mensen met AS) precies die denkfout behelst. Je zegt nu dus zelf dat je niet kunt aannemen dat iemand die erg logisch nadenkt dan ook wel AS zal hebben. Dat geldt dus ook voor Einstein. Toch?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

1207

De opmerking dat autisme een variant van het normale is in plaats van een afwijking vind ik een vreemde uitspraak. .

dit is vooral psychologisch belangrijk (verwerkingsproces bvb).

je bent dan toch nog een stuk normaal en geen gehandicapte.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Windsurfer

1207 schreef:
Windsurfer schreef:
De opmerking dat autisme een variant van het normale is in plaats van een afwijking vind ik een vreemde uitspraak. .
dit is vooral psychologisch belangrijk (verwerkingsproces bvb).

je bent dan toch nog een stuk normaal en geen gehandicapte.
Je bent ook voor een deel afwijkend. En dat deel noemen we autisme.

Eigenlijk is het voor autisme juist onlogischer om het als een variant van het normale te zien dan voor veel andere stoornissen. Dit omdat autisme een pervarsieve stoornis is, dus doorwerkt in alle terreinen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Henriette

albert davinci schreef:
Henriette schreef:
Veertje schreef:Ik vind dus dat we Einstein's wel of niet autistisch zijn buiten de discussies over autisme moeten houden.  

Wat denken jullie?

Ik ben het met je eens Veertje. Het is heel interessant iemands levensgeschiedenis te bestuderen... vooral wanneer hij/zij grootse dingen heeft gedaan. Maar psychologische of psychiatrische diagnose kan men naar mijn idee alleen bij leven doen. Zo gaan over Hitler ook allerlei fantastische diagnoses de rondte.

Ik heb hierboven inmiddels al argumenten aangedragen waarom ik vind dat deze stelling niet klopt. Ik lees nog geen argumenten van jou waarom jouw stelling waar zou zijn?

Mijn argument is: omdat de beste diagnosen toch volgen uit observeerbaar gedrag en diagnostisch gesprek.

En dat is na overlijden niet meer mogelijk.
Henriette

Henriette schreef:Willen begrijpen of een pleister?
Ik vind dit een behoorlijk denigrerende opmerking tov iedereen die AS heeft

Je suggereert hiermee, gewild of niet, dat mensen met AS een pleister nodig zouden hebben. Wie zegt dat ze zielig zijn, misschien zijn wij wel zielig.

Is er enige evidentie dat mensen met AS minder gelukkig zijn of minder succesvol kunnen worden onder voorwaarde dat de maatschappij ze aanvaardt en ze goed begeleid worden in hun ontwikkeling (aan beide randvoorwaarden wordt nu niet voldaan).

Bovendien, zelfs al zou het zo zijn dat mensen met AS zielig zijn wat jij toch suggereert met deze zin, dan nog is er toch niets mis mee dat zo'n fantastisch rolmodel de wonde wat verzacht?
Het klinkt idd harder dan ik bedoelde... :roll:

Ik werk veel met autisten en vind ze niet zielig of zo. In mijn beleving zijn het mensen die informatie gewoon op een andere manier verwerken. Mijn broer heeft een diagnose met een vermoeden tot Asperger... en ik hoor van familie vaak het argument van Einstein etc etc. En ik vraag me af of dit nu helpt... of dat het niet gewoon beter is constructief met kenmerken om te gaan en te werken aan de manier waarop je hier het best mee om kan gaan. (ipv. rolemodel-kijken ervoor zorgen dat je tevreden, en lekker in je eigen vel komt te zitten bedoel ik)

Nu begrijp je misschien beetje beter waardoor ik me afzet tegen kijken door een bril die verder niet of weinig zoden aan de dijk zet. (tenminste... mijn mening, meningen verschillen)

groetjes, Henriette
Henriette

o, ja wb logicaIQ... ik studeer psychologie. Heb uitgebreide modules gehad over intelligentie en sociale competentie, maar ken dit begip niet.
Bonum vinum laetificat cor hominis
albert davinci

o, ja wb logicaIQ... ik studeer psychologie. Heb uitgebreide modules gehad over intelligentie en sociale competentie, maar ken dit begip niet.
Het is ook geen officieel begrip, is dat nodig?

Er zijn verschillende soorten intelligentietesten, sommigen daarvan toetsen een vorm van intelligentie waarin het logisch denkvermogen een belangrijke rol speelt.

Om niet moeilijk te doen en onnodig veel woorden te typen zeg ik simpelweg logicaIQ in de veronderstelling dat dat duidelijk is, wel zo eenvoudig vind ik.

Inderdaad heb je officieel de 2 hoofdgroepen die windsurfer meldt.
albert davinci

Henriette schreef:
albert davinci schreef:
Henriette schreef:
Ik ben het met je eens Veertje. Het is heel interessant iemands levensgeschiedenis te bestuderen... vooral wanneer hij/zij grootse dingen heeft gedaan. Maar psychologische of psychiatrische diagnose kan men naar mijn idee alleen bij leven doen. Zo gaan over Hitler ook allerlei fantastische diagnoses de rondte.
Ik heb hierboven inmiddels al argumenten aangedragen waarom ik vind dat deze stelling niet klopt. Ik lees nog geen argumenten van jou waarom jouw stelling waar zou zijn?
Mijn argument is: omdat de beste diagnosen toch volgen uit observeerbaar gedrag en diagnostisch gesprek.

En dat is na overlijden niet meer mogelijk.
Dat is inderdaad de meest efficiente wijze voor het stellen van een diagnose. Ik vind het echter iets te kort door de bocht om dan ook meteen te stellen dat je geen 100% diagnose kan stellen op indirecte wijze (100% is voor mij net zo veel of weinig zekerheid als bij alle anderen die de diagnose AS krijgen).

Zo weten we bijvoorbeeld ook de samenstelling van planeten en sterren zonder dat we daar ooit geweest zijn, we meten gewoon het licht (emissiespectrum of absorbtiespectrum geloof ik).

We weten de locatie en de grootte van andere planeten zonder dat we die planeten kunnen zien, dmv de lichtafbuiging te analyseren.

Ik wil maar onderbouwen dat er vaak veel mogelijkheden zijn voor waarheidsvinding als je maar voldoende creatief bent.
albert davinci

albert davinci schreef:
Henriette schreef:Willen begrijpen of een pleister?
Ik vind dit een behoorlijk denigrerende opmerking tov iedereen die AS heeft

Je suggereert hiermee, gewild of niet, dat mensen met AS een pleister nodig zouden hebben. Wie zegt dat ze zielig zijn, misschien zijn wij wel zielig.

Is er enige evidentie dat mensen met AS minder gelukkig zijn of minder succesvol kunnen worden onder voorwaarde dat de maatschappij ze aanvaardt en ze goed begeleid worden in hun ontwikkeling (aan beide randvoorwaarden wordt nu niet voldaan).

Bovendien, zelfs al zou het zo zijn dat mensen met AS zielig zijn wat jij toch suggereert met deze zin, dan nog is er toch niets mis mee dat zo'n fantastisch rolmodel de wonde wat verzacht?
Het klinkt idd harder dan ik bedoelde... :roll:

Ik werk veel met autisten en vind ze niet zielig of zo. In mijn beleving zijn het mensen die informatie gewoon op een andere manier verwerken. Mijn broer heeft een diagnose met een vermoeden tot Asperger... en ik hoor van familie vaak het argument van Einstein etc etc. En ik vraag me af of dit nu helpt... of dat het niet gewoon beter is constructief met kenmerken om te gaan en te werken aan de manier waarop je hier het best mee om kan gaan. (ipv. rolemodel-kijken ervoor zorgen dat je tevreden, en lekker in je eigen vel komt te zitten bedoel ik)

Nu begrijp je misschien beetje beter waardoor ik me afzet tegen kijken door een bril die verder niet of weinig zoden aan de dijk zet. (tenminste... mijn mening, meningen verschillen)

groetjes, Henriette
ok, het is duidelijk.

Mijn grootste ergernis mbt de medische 'hulpverlening', dat geldt voor alle ziekten maar vooral voor psychiatrische aandoeningen, is dat het op dit moment nog veel te veel een gebruik is om te kijken naar de beperkingen, terwijl het veel constructiever is om te kijken naar de mogelijkheden. Hierdoor krijg je, zoals ik al aansneed, het effect dat mensen minder gemotiveerd worden en niet de kans krijgen hun volle potentieel te benutten.

Ik hebt het zelf meegemaakt dat ik op de MAVO ben begonnen en me gewoon enorm verveelde omdat het te simpel was. Omdat de CITO-toets toevallig een verkeerd beeld gaf, in mijn geval, heb ik een nare ervaring overgehouden aan mijn schooltijd qua lessen en motivatie. Hierdoor heb ik alleen maar 2 jaar verspild qua school.

Toegepast op AS: Als de omgeving van een kind met AS te horen krijgt dat hij weinig gaat kunnen bereiken, gaat hij dan dezelfde stimulans krijgen als wanneer ze beseffen dat je bij dat specifieke kind, net als bij alle andere kinderen!, gewoon simpelweg niet weet wat er wel en niet mogelijk is.

Daarnaast is er een link tussen het lichamelijke en het geestelijke wat overigens enkel artificieel gescheiden is.

Alles van jouw psyche werkt in op jouw lichaam via neurotransmittors en hormonen. Een positieve benadering is dan ook essentieel. Het gaat erom dat je kijkt naar wat wel mogelijk is en niet naar wat niet mogelijk is.
albert davinci

albert davinci schreef:
Veertje schreef:In zoverre dat het bewezen is dat als mensen buitengewoon logisch kunnen redeneren dat het dan aannemelijk geacht kan worden dat zij AS hebben?
Je maakt een klassiek omdraaifout :wink:

Elke kat heeft snorharen en klauuwen, niet elk dier met snorharen en klauwen is een kat.

Zo ook met logica en AS. AS hebben normaal gesroken een opvallend sterke logica, niet ierdereen met een sterke logica heef AS.
Dat wist ik wel. :wink: Grappig dat je zegt dat ik die omdraaifout maak terwijl ik nu juist deze vraag stelde om jou op jouw omdraaifout te wijzen.

De vraag die ik stelde bestond uit twee zinnen die bij elkaar hoorden:
Wat betreft het verband logica en het Asperger Syndroom. Is dat inderdaad aangetoond? In zoverre dat het bewezen is dat als mensen buitengewoon logisch kunnen redeneren dat het dan aannemelijk geacht kan worden dat zij AS hebben?
Je hebt de vraag in twee stukken gesplitst, het is echter maar 1 vraag.

De reden dat ik deze vraag stelde is nu juist om je erop te wijzen dat de aanname dat Einstein AS zou hebben gehad op basis van onder andere het gegeven dat hij erg logisch kon denken (waarvan jij expliciet zei dat dat nu juist één van de kenmerken is van mensen met AS) precies die denkfout behelst. Je zegt nu dus zelf dat je niet kunt aannemen dat iemand die erg logisch nadenkt dan ook wel AS zal hebben. Dat geldt dus ook voor Einstein. Toch?
Als een dier alleen een staart heeft dan zijn er vele opties. Heeft het een staart, klauwen, snorharen en een miauwgeluid dan weet je dat het over een katachtige gaat. Ik gebruikte zijn logica als één van de vele kenmerken die samen een sterke indicator zijn van het AS.
albert davinci

Mijn ervaring is dat er snel met termen als asperger en autisme wordt gegooid, maar dat dit in de praktijk vaak toch persoonlijkheid blijkt te zijn.
Akkoord. Dat geldt toch voor de meest psychiatrische aandoeningen met als absolute koploper ADHD?

Dat neemt niet weg dat Einstein dermate veel kenmerken van AS had dat het toch erg waarschijnlijk is dat hij het had. Wetenschappelijke zekerheid is er inderdaad (nog) niet. Het op late leeftijd leren praten, de gebrekkige sociale vaardigheden, de slechte studieprestatie (slecht voor iemand met zijn intelligentie) ondanks zijn hoge IQ, dat zijn toch wel sterke argumenten?

Hij heeft overigens ook van zichzelf onderkend dat hij slechte sociale vaardigheden had, om die reden weigerde hij de baas van Israël te worden, ik weet niet ofdat hij voor premier of president gevraagd werd.
Bij jezelf die diagnose objectief vaststellen is onmogelijk, al kun je natuurlijk wel een bepaald idee over jezelf hebben dat mogelijk ook nog klopt. Maar zeker weten doe je het niet omdat autisme en ook persoonlijkheid voor bias in je oordeel zorgt.
Je mag een psychose niet vergelijken met AS. Een psychose is een ziekte die plotseling komt, te bestrijden is en levenslang het functioneren zeer ernstig beperkt.

AS is een ontwikkelingsstoornis waarbij iemand dus (de naam zegt het) een achterstand heeft opgelopen tijdens zijn ontwikkeling in de eerste paar jaar van zijn leven. Je hebt het vanaf jonge leeftijd, maar de mate van functiebelemmering wordt minder bij het ouder worden en kan eventueel zelfs 0 worden.

Daarnaast heeft een psychose geen voordeel. AS heeft tenminste nog als groot voordeel dat zo iemand vaak meer aanleg heeft voor exacte studies.

Het is wetenschappelijk bekend dat er in Eindhoven en Sillicon Valley meer AS voorkomt, ongeveer 2 keer zo veel. Ik denk dat de reden voor iedereen duidelijk is maar toch maar even uitleggen just in case, Eindhoven heeft Philips en de TU, In Sillicon Valley (San Francisco, Californië) worden de meeste belangrijke uitvindingen gedaan op hardwaregebied.

Het is dus duidelijk dat AS een voordeel geeft voor exacte studies en uitvinding op dat terrein. Daarom vind ik het een variant van het normale. Het heeft niet enkel nadelen maar ook voordelen.

Belangrijker dan wat jij en ik vinden is wat de mensen met AS zelf vinden, hoe zij het ervaren. 1207 heeft al aangegeven dat hij het ook zo ziet dat AS een variant is van het normale.
Bij autisme is er sprake van een ontwikkelingsstoornis die pervasief van aard is. Het individu met autisme is dus ten opzichte van degenen zonder autisme duidelijk en aanwijsbaar beperkt op meerdere terreinen.
Nog even uitlichten. Pervasies is nogal betrekkelijk omdat het sterk verschilt tussen de mensen met AS op welke en hoeveel terreinen het beperkt is. Dat hoeft helemaal niet zo pervasief zijn als wat jij nu, al dan niet bedoelt, suggereert. Sommigen met AS zijn enkel beperkt op sociaal en communicatief terrein (dat hangt nogal samen dus is mi in zekere zin zelfs maar 1 terrein, als je communicatief beperkt bent dan ben je automatisch sociaal beperkt). Nu is dat een zware beperking, maar om dat nu pervasief te noemen, het verschilt van persoon tot persoon hé.

Ja, iemand met AS (ik heb het niet over kernautisten uiteraard!) is inderdaad beperkt op meerdere terreinen maar is talentvoller op andere terreinen. Het is aan de maatschappij om er voor te zorgen dat ze hun talenten zo goed mogelijk kunnen benutten.
Over humor en asperger: bepaalde humor is voor veel aspergers moeilijk, omdat er iets misgaat in de sociale interactie bij iemand met asperger. Maar dit zal niet voor elke asperger gelden. Het type humor kan eens een groot verschil maken. Ironie, sarcasme bijvoorbeeld is voor veruit de meeste aspergers onbegrijpelijk.  
Dat klopt wel ongeveer al zijn er ook heus wel mensen met AS die een goed gevoel voor ironie en sarcasme hebben. Dat veel mensen met AS (vooral als ze jong zijn) hier wat moeite mee hebben dat zal zijn omdat je bij ironie het tegengestelde zegt van wat je bedoelt. Een normaal mens merkt dat aan de miniek en de intonatie en daar hebben mensen met AS vaak wat moeite mee.

Zo valt het mij op dat ze ook moeite hebben om plagen te begrijpen. Ik geloof graag dat de meeste mensen met AS het vermogen hebben om dat gevoel te ontwikkelen als ze maar goed begeleid worden en daar zit het probleem nu nog.
is wel zo dat mensen met asperger vanwege de eenzijdigheid in interesses op bepaalde gebieden kunnen uitblinken; op andere gebieden blijven ze achter. Vanwege de veelal eenzijdige interesses is informatie opnemen en onthouden vaak beter dan gemiddeld. Maar woordenschat, sociale intelligentie is beneden gemiddeld. Dus hoger gemiddeld performaal iq en lager gemiddeld verbaal iq.  

Ik heb niet gezegd dat ze intelligenter zijn, ik heb gezegd dat ze een beter logisch denkvermogen hebben.

Wat jij hier als reden aanhaalt is een interpretatie en zeker niet objectief vast te stellen en dus niet bewezen. Jij zegt dat het komt door eenzijdige interesses, dat vind ik een vreemde interpretatie. Zou het niet logische zijn dat een deel van de hersenen overontwikkeld is en dus beter functioneert ten koste van een ander deel wat daardoor onderontwikkeld is en minder functioneert. Ik zeg niet dat het niet voorkomt, het kan best dat er vormen van AS bestaan waarbij wel enkel een deel van de hersenen is beschadigd maar er zijn ws zo veel meer variaties.

Extreme mail brain, dominante hersenhelft, overontwikkelde lob ten koste van een ander deel enz.
albert davinci

risperdal schreef:Vraag aan Albert Davinci: ik neem aan doordat jij "dingen herkent van videobeelden" dat jij zelf ook asperger hebt. Is dit juist?  Dan het volgende omdat ik dus sinds korte tijd bekend ben met dit syndroom heb ik waarschijnlijk niet zoveel gelezen als jij over asperger.    

Ik vroeg mij dus af of jij niet hele interessante links hebt of boeken die je aanraad..   bvd

Nee, ik heb zelf geen AS. Ik ken iemand die het heeft.

Ik heb er nooit boeken over gelezen. Mijn kennis en inzicht komen uit eigen ervaring met meerdere mensen die AS hebben, het Internet, mijn studie en reportages.

Waar ben jij naar op zoek, informatie over de kenmerken voor de aandoening of ervaringen van mensen die AS hebben?
Veertje

Veertje schreef:......... De reden dat ik deze vraag stelde is nu juist om je erop te wijzen dat de aanname dat Einstein AS zou hebben gehad op basis van onder andere het gegeven dat hij erg logisch kon denken (waarvan jij expliciet zei dat dat nu juist één van de kenmerken is van mensen met AS) precies die denkfout behelst. Je zegt nu dus zelf dat je niet kunt aannemen dat iemand die erg logisch nadenkt dan ook wel AS zal hebben. Dat geldt dus ook voor Einstein. Toch?
Als een dier alleen een staart heeft dan zijn er vele opties. Heeft het een staart, klauwen, snorharen en een miauwgeluid dan weet je dat het over een katachtige gaat.
Ja, maar ten eerste heeft iemand opgeschreven dat dit dier deze kenmerken had (want het beest zelf is dood en je ziet het niet meer) en weet je dus nooit 100% zeker of de informatie over dat beest goed is doorgekomen.

Ten tweede is er wel een wezenlijk verschil tussen de kenmerken van een kat en die kenmerken die je aanvoert om aan te tonen dat Einstein AS zou hebben gehad. De kenmerken van de katachtige zijn uiterlijke kenmerken die hem samen duidelijk onderscheiden van andere beesten. Bij de kenmerken die jij aanvoert is dat niet zo. Het onderscheidende vermogen van die kenmerken is een stuk minder duidelijk en voor de hand liggend.
Ik gebruikte zijn logica als één van de vele kenmerken die samen een sterke indicator zijn van het AS.
Nee, je noemde het niet als één van de vele kenmerken maar zo'n beetje als de belangrijkste:
hij had een zeer goede logica, dit is toch één van de kenmerken van het Asperger-syndroom, zij hebben een betere logica dan de normale mensen.
Vandaar dat ik over dat kenmerk dan ook een specifieke vraag stelde.

De andere kenmerken die je noemde:
  • Op late leeftijd leren spreken

Misschien had hij wel ouders die nooit tijd hadden om zich uitgebreid met hun baby/peuter/kleuter bezig te houden door boekjes voor te lezen en gezellig tegen hem aan te keuvelen?
  • Middelmatige leerling op school en universiteit (terwijl hij duidelijk toch heel slim is geweest)

Is ook een groot probleem met hoogbegaafde leerlingen en wordt "gebrek aan motivatie" genoemd. Waarbij je je voor kunt stellen dat het schoolsysteem in Einstein's tijd nog veel minder ruimte gaf voor slimmerikken dan tegenwoordig.
  • Slechte sociale vaardigheden

Deze vind ik het "oneerlijkst". Juist mensen die heel sociaal gevoelig zijn, die zeg maar duidelijk door hebben hoe je met elkaar om zou moeten gaan, kunnen enorm gefrustreerd zijn door het "botte" gedrag van mensen om hen heen en trekken zich terug. Dat kan vanaf jongsafaan beginnen. Daarnaast denk ik nog steeds dat iemand die behoorlijk slim is vaak ongeduldig zal zijn omdat zijn leeftijdsgenoten hem doorgaans niet snappen, en volwassenen soms ook niet. Als anderen lacherig over je doen, dan laat je ze voor wat ze zijn.
  • Gedrag als Einzelgaenger (onaangepast gedrag m.bt. haar, kleding)

Vond hij blijkbaar niet zo belangrijk. Er zijn wel meer mensen die andere dingen belangrijker vinden.
  • Obsessie ???? (interesse in natuurkunde op jonge leeftijd)

Waarom is interesse voor natuurkunde op jonge leeftijd ineens een obsessie? Heeft niet elk jong kind wel iets waar hij zich in een bepaalde periode van zijn leven op stort? In Einstein's tijd werd dat misschien als raar gezien omdat hij blijkbaar deze interesse moest bevredigen door een bepaalde inzet te tonen om aan informatie te komen over de onderwerpen die hem interesseerden. Die informatie lag in zijn tijd niet zomaar voor het oprapen voor een kind. Zijn herhaaldelijk vragen om informatie gaf daardoor misschien al snel het beeld van een obsessie. Tegenwoordig houden ouders en andere betrokkenen veel meer rekening met de verschillen tussen het intellect en informatiebehoefte van kinderen en wordt het door die gegeven ruimte duidelijk makkelijker voor een kind om in zijn/haar behoefte te voorzien. Niemand kijkt tegenwoordig gek op van een kind dat zich de bibliotheek ophoudt.
  • Pas op latere leeftijd interesse in politiek en literatuur (je zegt dat dit vreemd is omdat mensen, als ze deze interesse op latere leeftijd hebben, doorgaans vanaf jongsafaan hebben gehad). Hierbij: :roll: Hoe kom je daar nu bij? Welk kind/jongere is nou geïnteresseerd in die zaken? Is het niet altijd zo dat interesse hierin zich pas op latere leeftijd ontwikkelt?
Dit zijn voor mij nog steeds NIET kenmerken die samen duidelijk aantonen dat Einstein AS heeft gehad. Het zijn kenmerken die ik bij veel slimme tot zeer slimme mensen tegenkom. Waarbij ik vind dat kenmerk 6 sowieso niet in het rijtje thuishoort.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Windsurfer

Mijn ervaring is dat er snel met termen als asperger en autisme wordt gegooid, maar dat dit in de praktijk vaak toch persoonlijkheid blijkt te zijn.
Akkoord. Dat geldt toch voor de meest psychiatrische aandoeningen met als absolute koploper ADHD?
Nee, dat is vooral het geval met autistiforme stoornissen, en daarom in deze discussie relevant. Net zoals persoonlijkheidsfactoren hebben autistiforme stoornissen doorwerkingen op meerdere terreinen, met name zuiver autisme. Asperger wat minder.
albert davinci schreef: 

Dat neemt niet weg dat Einstein dermate veel kenmerken van AS had dat het toch erg waarschijnlijk is dat hij het had. Wetenschappelijke zekerheid is er inderdaad (nog) niet. Het op late leeftijd leren praten, de gebrekkige sociale vaardigheden, de slechte studieprestatie (slecht voor iemand met zijn intelligentie) ondanks zijn hoge IQ, dat zijn toch wel sterke argumenten?

Hij heeft overigens ook van zichzelf onderkend dat hij slechte sociale vaardigheden had, om die reden weigerde hij de baas van Israël te worden, ik weet niet ofdat hij voor premier of president gevraagd werd.

Dat zijn geen sterke argumenten, omdat je dit over zoveel mensen kunt zeggen. Ze zijn niet specifiek genoeg voor enkel autisme. Veertje licht dat al prima toe.
Bij jezelf die diagnose objectief vaststellen is onmogelijk, al kun je natuurlijk wel een bepaald idee over jezelf hebben dat mogelijk ook nog klopt. Maar zeker weten doe je het niet omdat autisme en ook persoonlijkheid voor bias in je oordeel zorgt.
albert davinci schreef: 

Je mag een psychose niet vergelijken met AS. Een psychose is een ziekte die plotseling komt, te bestrijden is en levenslang het functioneren zeer ernstig beperkt.

AS is een ontwikkelingsstoornis waarbij iemand dus (de naam zegt het) een achterstand heeft opgelopen tijdens zijn ontwikkeling in de eerste paar jaar van zijn leven. Je hebt het vanaf jonge leeftijd, maar de mate van functiebelemmering wordt minder bij het ouder worden en kan eventueel zelfs 0 worden.

Daarnaast heeft een psychose geen voordeel. AS heeft tenminste nog als groot voordeel dat zo iemand vaak meer aanleg heeft voor exacte studies.  

Het is wetenschappelijk bekend dat er in Eindhoven en Sillicon Valley meer AS voorkomt, ongeveer 2 keer zo veel. Ik denk dat de reden voor iedereen duidelijk is maar toch maar even uitleggen just in case, Eindhoven heeft Philips en de TU, In Sillicon Valley (San Francisco, Californië) worden de meeste belangrijke uitvindingen gedaan op hardwaregebied.  

Het is dus duidelijk dat AS een voordeel geeft voor exacte studies en uitvinding op dat terrein. Daarom vind ik het een variant van het normale. Het heeft niet enkel nadelen maar ook voordelen.  

Belangrijker dan wat jij en ik vinden is wat de mensen met AS zelf vinden, hoe zij het ervaren. 1207 heeft al aangegeven dat hij het ook zo ziet dat AS een variant is van het normale.

Ik vergelijk psychose niet met AS. Ik zeg enkel dat er mensen zijn die psychose als variant van het normale zien. Hoe mensen het individueel ervaren is leuk om te lezen, maar geen bewijs. Verder zou ik graag bronnen zien van je beweringen, het zijn nogal stereotypen die voor zover ik weet niet echt door onderzoek ondersteund worden, maar enkel hypothesevorming betreft.
Bij autisme is er sprake van een ontwikkelingsstoornis die pervasief van aard is. Het individu met autisme is dus ten opzichte van degenen zonder autisme duidelijk en aanwijsbaar beperkt op meerdere terreinen.
albert davinci schreef: 

Nog even uitlichten. Pervasies is nogal betrekkelijk omdat het sterk verschilt tussen de mensen met AS op welke en hoeveel terreinen het beperkt is. Dat hoeft helemaal niet zo pervasief zijn als wat jij nu, al dan niet bedoelt, suggereert. Sommigen met AS zijn enkel beperkt op sociaal en communicatief terrein (dat hangt nogal samen dus is mi in zekere zin zelfs maar 1 terrein, als je communicatief beperkt bent dan ben je automatisch sociaal beperkt). Nu is dat een zware beperking, maar om dat nu pervasief te noemen, het verschilt van persoon tot persoon hé.  

Ja, iemand met AS (ik heb het niet over kernautisten uiteraard!) is inderdaad beperkt op meerdere terreinen maar is talentvoller op andere terreinen. Het is aan de maatschappij om er voor te zorgen dat ze hun talenten zo goed mogelijk kunnen benutten.

Autistiforme stoornissen (AS) hebben een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Dus werkt op alle terreinen door. De aanverwante stoornissen, Asperger bv, hebben vaak een minder pervasief karakter, dat is waar. Maar ik had het over autisme zoals je na kunt lezen. En dat is pervasief.
Over humor en asperger: bepaalde humor is voor veel aspergers moeilijk, omdat er iets misgaat in de sociale interactie bij iemand met asperger. Maar dit zal niet voor elke asperger gelden. Het type humor kan eens een groot verschil maken. Ironie, sarcasme bijvoorbeeld is voor veruit de meeste aspergers onbegrijpelijk.  
albert davinci schreef: 

Dat klopt wel ongeveer al zijn er ook heus wel mensen met AS die een goed gevoel voor ironie en sarcasme hebben. Dat veel mensen met AS (vooral als ze jong zijn) hier wat moeite mee hebben dat zal zijn omdat je bij ironie het tegengestelde zegt van wat je bedoelt. Een normaal mens merkt dat aan de miniek en de intonatie en daar hebben mensen met AS vaak wat moeite mee.  

Zo valt het mij op dat ze ook moeite hebben om plagen te begrijpen. Ik geloof graag dat de meeste mensen met AS het vermogen hebben om dat gevoel te ontwikkelen als ze maar goed begeleid worden en daar zit het probleem nu nog.

Als je mijn opmerking naleest, zie je dat ik zeg wat jij zegt. Mee eens dus.
is wel zo dat mensen met asperger vanwege de eenzijdigheid in interesses op bepaalde gebieden kunnen uitblinken; op andere gebieden blijven ze achter. Vanwege de veelal eenzijdige interesses is informatie opnemen en onthouden vaak beter dan gemiddeld. Maar woordenschat, sociale intelligentie is beneden gemiddeld. Dus hoger gemiddeld performaal iq en lager gemiddeld verbaal iq.  

albert davinci schreef: 

Ik heb niet gezegd dat ze intelligenter zijn, ik heb gezegd dat ze een beter logisch denkvermogen hebben.

Wat jij hier als reden aanhaalt is een interpretatie en zeker niet objectief vast te stellen en dus niet bewezen. Jij zegt dat het komt door eenzijdige interesses, dat vind ik een vreemde interpretatie. Zou het niet logische zijn dat een deel van de hersenen overontwikkeld is en dus beter functioneert ten koste van een ander deel wat daardoor onderontwikkeld is en minder functioneert. Ik zeg niet dat het niet voorkomt, het kan best dat er vormen van AS bestaan waarbij wel enkel een deel van de hersenen is beschadigd maar er zijn ws zo veel meer variaties.

Extreme mail brain, dominante hersenhelft, overontwikkelde lob ten koste van een ander deel enz.

Ik heb het niet over hersenbeschadiging, ik heb het uberhaupt niet over hersenstructuren, ik heb het enkel over cognitie. Hoe dat komt, laat ik conform de stand van de wetenschap, in het midden.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

albert davinci

Ik heb het niet over hersenbeschadiging, ik heb het uberhaupt niet over hersenstructuren, ik heb het enkel over cognitie. Hoe dat komt, laat ik conform de stand van de wetenschap, in het midden.
De cognitie is slechts een product van de hersenstructuur, wil je AS en autisme echt goed begrijpen dan moet je eerst en vooral op hersenstructureel niveau achterhalen wat er anders is en hoe dat de 'normale' werking verstoort.

Dat zal je vast wel met me eens zijn.
Autistiforme stoornissen (AS) hebben een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Dus werkt op alle terreinen door. De aanverwante stoornissen, Asperger bv, hebben vaak een minder pervasief karakter, dat is waar. Maar ik had het over autisme zoals je na kunt lezen. En dat is pervasief.  
ok, dat is nu duidelijk. Deze discussie ging echter over AS aangezien Einstein zeker geen kernautist was maar wel mogelijk iemand die het AS had.

Ik heb het dan ook consequent over AS gehad in deze discussie. Ik denk dat het goed is als we kernautisme en AS van elkaar scheiden aangezien de beide, al dan niet verschillende, stoornissen een totaal verschillen impact lijken te hebben op iemands leven. Ik ben het met je eens dat kernautisme meer pervasief is dan AS, dat is duidelijk.
Ik vergelijk psychose niet met AS. Ik zeg enkel dat er mensen zijn die psychose als variant van het normale zien. Hoe mensen het individueel ervaren is leuk om te lezen, maar geen bewijs.
Jij draagt als argument aan dat sommige mensen psychose als een variant van het normale zien om jouw argument 'dat AS geen variant van het normale zou zijn' kracht bij te zetten.

Mijn reactie daarop is dat een psychose om de al aangehaalde redenen geen variant van het normale is en dat AS mogelijk wel een variant van het normale is.

Hoe mensen een ziekte individueel ervaren is overigens zeer belangrijk, lijden is zeer subjectief.
Verder zou ik graag bronnen zien van je beweringen, het zijn nogal stereotypen die voor zover ik weet niet echt door onderzoek ondersteund worden, maar enkel hypothesevorming betreft.  
Ik neem aan dat je doelt op het meer voorkomen van AS in Eindhoven, Silicon Valley en soortgelijke regio's.

Een bron geven is makkelijk.

Netwerk heeft nog geen jaar geleden een reportage uitgezonden waarin dat openbaar werd gemaakt aan het grote lekenpubliek. Uit de officiele statistische cijfers blijkt dat er 2 keer zo veel mensen, die gediagnosticeerd zijn met AS, wonen in deze regio's.

Dit zijn harde statistische cijfers waar volgens mij toch echt niemand om heen kan.

De meest logische reden hiervoor is dat mensen met AS gemiddeld gewoon wat beter zijn in technologie. Een alternatieve verklaring zou evt. kunnen zijn dat mensen die goed zijn in technologie vaker kinderen met AS krijgen of de combinatie van deze 2 verklaringen. Zie jij een andere verklaring? Ik nu even niet.
Nee, dat is vooral het geval met autistiforme stoornissen, en daarom in deze discussie relevant. Net zoals persoonlijkheidsfactoren hebben autistiforme stoornissen doorwerkingen op meerdere terreinen, met name zuiver autisme. Asperger wat minder.  
Jij werkt toch in de geestelijke gezondheidszorg, niet? Op wat voor afdeling met wat voor pathologie? Ik ben er gewoon benieuwd naar.

Is het niet zo dat bijvoorbeeld het verschil tussen borderline en een vorm van depressie moeilijk uit te maken is. Hoe maak je het onderscheid tussen ADHD en gewoon een druk kind dat nog drukker is geworden omdat het ten onrechte vergiftigd wordt met Ritalin? Of ontken jij de veelgehoorde claim dat een groot deel van de mensen die met ADHD gediagnosticeerd wordt geen ADHD heeft, er? Voor wie het niet heeft meegekregen, veel wetenschappers gaan daar van uit omdat het aantal veel te explosief gestegen is en volgens hun niet enkel het gevolg kan zijn van een betere diagnose. Zoals jij zal weten werkt Ritalin op de een of andere manier kalmerend voor mensen die ADHD hebben maar worden gewone mensen daar juist drukker van.

Maar goed, dit is wat off-topic.
Dat zijn geen sterke argumenten, omdat je dit over zoveel mensen kunt zeggen. Ze zijn niet specifiek genoeg voor enkel autisme. Veertje licht dat al prima toe.  
Ik ben het met jullie eens dat dit onvoldoende argumenten zijn om als wetenschappelijk bewijs te dienen. Het zijn wel argumenten die het aannemelijk maken dat Einstein AS had.

Veertje licht bij al deze argumenten één voor één toe waarom er een andere oorzaak van kan zijn. Wel, als je alle argumenten los bekijkt dan klopt dat. Als je alle argumenten samen ziet dan wordt het toch alweer wat anders.

1 keer toeval, dat kan. 5 keer toeval, dat wordt wel heel toevallig.
Nee, je noemde het niet als één van de vele kenmerken maar zo'n beetje als de belangrijkste:  
Volgens mij toch niet. Het is een opvallend kenmerk dat hij een uitzonderlijk goede logica had en toch matig was in zo'n beetje alle niet-logische vakken. Hij haalde alleen maar goede cijfers voor natuurkunde en in mindere mate voor wiskunde en op alle andere vakken op de middelbare school haalde hij matige cijfers (zessen en zevens geloof ik). Dat contrast, daar gaat het mij om. Dat in combinatie met het late leren praten, sociaal oncomformistisch en een einzelganger zijn, weinig sociale vaardigheden hebben wekt op zijn minst de indruk dat hij AS had.

Nog een keer benadrukken dat Einstein van zichzelf heeft gezegd dat hij onvoldoende sociale vaardigheden had toen hij weigerde om de baas te worden van Israel!
Deze vind ik het "oneerlijkst". Juist mensen die heel sociaal gevoelig zijn, die zeg maar duidelijk door hebben hoe je met elkaar om zou moeten gaan, kunnen enorm gefrustreerd zijn door het "botte" gedrag van mensen om hen heen en trekken zich terug. Dat kan vanaf jongsafaan beginnen. Daarnaast denk ik nog steeds dat iemand die behoorlijk slim is vaak ongeduldig zal zijn omdat zijn leeftijdsgenoten hem doorgaans niet snappen, en volwassenen soms ook niet. Als anderen lacherig over je doen, dan laat je ze voor wat ze zijn.  
Misschien is dat zo. Ik maak er wel de bedenkingen bij dat er toch altijd wel wat mensen te vinden zijn die geen bot gedrag vertonen en hij toch met hun dan een normale interactie zou moeten hebben, en dat mensen die echt sociaal vaardig zijn toch gewoon op een normale manier met mensen kunnen omgaan al hebben ze aversie tegen hun botheid.

Zonder theologisch te worden toch eventjes het verhaal van Jezus er bij halen. Volgens de verhalen was hij een zeer sociaal vaardig iemand. Hij keerde niemand de rug toe maar had medelijden met hun die, door hun zwakte, verkeerde dingen deden en benadrukte dat je ze moest helpen en niet wraak moest willen nemen.

Zoiets heb ik er toch van begrepen.

Zo zie ik het met sociaal vaardige mensen, die isoleren zich eigen niet volledig. Ik kan me wel goed voorstellen dat ze iets minder groepsmensen (dan spreek ik over grotere groepen) zijn dan de modale mens omdat er te veel aversie is bij hun tov het gedrag van sommigen van de groep.

Ik erger me ook vaak aan bot gedrag van andere mensen en ben daar ook gevoelig voor maar ik trek me niet volledig terug. Ik ga vriendschappelijk om met de mensen die wel ok zijn en wat neutraler met alle andere mensen zonder hun te negeren of zo omdat ik weet dat dat geen zin heeft.
Gedrag als Einzelgaenger (onaangepast gedrag m.bt. haar, kleding)  

Vond hij blijkbaar niet zo belangrijk. Er zijn wel meer mensen die andere dingen belangrijker vinden.  
Is het niet zo dat sociaal vaardige mensen dat normaal wel belangrijk vinden?
Obsessie ???? (interesse in natuurkunde op jonge leeftijd)
Één van de kenmerken van AS, windsurfer heeft het ook al aangehaald zij het in een mi verkeerd verband, is dat ze een éénzijdige interesse hebben.

Natuurlijk, het is niet omdat een jongen 15 uur per week voetbalt dat hij daarom AS heeft. Meestal hebben deze jongens daarnaast ook nog andere activiteiten; met vrienden van alles doen, uitgaan, andere hobby.

Einstein had voor zover bekend maar één interesse als kind, de natuurkunde.

Ik zeg niet dat er iets mis mee is maar een kind wat 15 uur vrije tijd per week besteedt aan voetbal (sport, muziek, dans whatever) wordt als wat normaler gezien dan een kind dat bijna al zijn vrije tijd besteed aan een wetenschap.

Hij correspondeerde er zelfs over met zijn oom.

Wanneer je bijvoorbeeld sport dan ben je tegelijk sociaal actief, je ontwikkelt een coördinatie, je lichaam, leert omgaan met winst en verlies, er is een heel sociaal gebeuren om heen. Dat heb je niet als je in je uppie natuurkundeexperimenten aan het doen bent.

Nogmaals, ik oordeel niet. Het komt wel wat vreemd over op veel mensen.
Pas op latere leeftijd interesse in politiek en literatuur (je zegt dat dit vreemd is omdat mensen, als ze deze interesse op latere leeftijd hebben, doorgaans vanaf jongsafaan hebben gehad). Hierbij:  Hoe kom je daar nu bij? Welk kind/jongere is nou geïnteresseerd in die zaken? Is het niet altijd zo dat interesse hierin zich pas op latere leeftijd ontwikkelt?
Dat is waar, ik wist ook niets van politiek en heb nog steeds geen enkele interesse in literatuur.

Wat bij Albert opviel is zijn zeer radicale 180 graden draai.

100% bezig met natuurkunde en vervolgens hoofdzakelijk bezig met niet-wetenschappelijke zaken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!