Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Ik vond het al vreemd als het in Nederland drastisch anders zou zijn.

Hier is dat historisch gegroeid, ooit begonnen beide (wisk & fys) opleidingen als "wis- en natuurkunde", waarbij je pas na twee jaar in één van beide richtingen uitging, na een gemeenschappelijke basis. Dat is niet langer het geval, maar basiswiskunde krijgen zo nog steeds vaak samen.

De verdiepende vakken (hogere algebra, topologie en verdere exotische vakken) zijn natuurlijk enkel voor de wiskundigen, die dan ook de verdiepende natuurkundige vakken missen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

M'n leerkracht wiskunde (die dus ook unief wiskunde heeft gedaan) heeft ook nog samengezeten met de fysicussen, en die vertelde dat de fysicusen vaak nog meer moesten kennen dan de wiskundigen zelf. Dus ik zou het niet zo kort door de bocht zeggen dat je met een beetje inzet er wel geraakt. Volgens mij moet je toch wel echt geïntresseert zijn in wiskunde en er ook duidelijk inzicht in hebben... Het is niet meer gewoon een simpel formuletje toepassen en uitrekenen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Math-E-Mad-X
Artikelen: 0
Berichten: 2.906
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 17:31

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

TD! schreef:Dat geldt toch niet voor de Belgische universitaire opleidingen fysica hoor, die krijgen hun vakken als analyse en algebra vaak samen met de wiskundigen!


Hier in Groningen is dat ook gewoon het geval.


In Amsterdam zijn analyse en algebra slechts keuzevakken voor natuurkundigen. En met alleen die 2 vakken ben je natuurlijk nog nergens...

Als natuurkundige zal je uiteindelijk sowieso veel meer met calculus en dat soort troep te maken krijgen.
Rudeoffline
Artikelen: 0
Berichten: 623
Lid geworden op: di 06 dec 2005, 09:59

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Signor Casa schreef:Hi,  

 Het is wel zo dat de wiskunde vrij moeilijk is bij sterrenkunde, maar het is idd het belangrijkste dat je gemotiveerd ben en er hard voor wilt werken dan is het wel  

te doen (maar helaas hou je dan weinig tijd over om als een "echte" student te  

feesten)  
Dat valt wel mee hoor, met een beetje inzet is er nog ruim de tijd om te gaan zuipen. Tenminste, ik denk dat je daar op doelt. Bij mij is het in ieder geval goed te combineren, en ik ben zeker niet een talent. Doe dan wel natuurkunde, maar daar krijg je meer wiskunde dan bij sterrenkunde, en de natuurkundevakken zijn ook wiskundiger. Ik geloof zelfs dat algemene relativiteit voor sterrenkundigen niet eens verplicht is in Groningen. Dat is best appart, want het is de basis voor kosmologie.
nico
Artikelen: 0
Berichten: 67
Lid geworden op: di 13 sep 2005, 09:54

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Bart schreef:Als fysica niet je ding is, dan is  sterrenkunde ook niet geschikt voor jou. Je kunt geen geadvanceerde fysica doen als je de basis niet kent.

Het zal waarschijnlijk zo zijn dat je naast je bachelor wiskunde ook een aantal verplichte natuurkundevakken gevolgd moet hebben. Je studiecoordinator zal je daar zeker meer over kunnen vertellen.
Nu ja, fysica was vroeger alvast niet mijn ding. Alles omtrendt sterrekunde intereseert me alvast wel enorm. Het is idd zo dat je op de KUL (leuven) in het laatste jaar wiskunde kunt kiezen om de bachelor af te sluiten in wiskunde-fysica, dat is dan ook mijn bedoeling. Daarna wil ik de master in sterrekunde doen. Denken jullie dan dat ik niet voldoende kennis van fysica zal hebben om daarna ook effectief in de sterrenkunde te werk te gaan?

alvast bedankt voor de reacties!
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Bij mij (Nijmegen) zijn sterrenkunde en Natuurkunde al gecombineerd in het eerste jaar. Ik heb ook best veel sterrenkunde uren, ongeveer 30%. Gelukkig kan ik het volgend jaar allemaal 'laten vallen', want ik vind het maar niks. Ik vraag me ook af of wij nu een soort van Natuurkunde-achterstand hebben op de studenten Natuurkunde uit andere steden die geen verplichte sterrenkundevakken krijgen. Of die hebben wellicht meer vrij....

Bah sterrenkunde...
Sietse
Artikelen: 0
Berichten: 198
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 14:01

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Ah heerlijk joh :)

Ik begin er volgend jaar aan.
Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

wat doe je eigenlijk met sterrenkunde? kijk je ook daadwerkelijk naar de sterren?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

wat doe je eigenlijk met sterrenkunde? kijk je ook daadwerkelijk naar de sterren?
Begin nu aan mijn 5e week en heb inderdaad al sterren moeten opzoeken en bekijken met de telescoop.

Blijf het een stom vak vinden.

:)
Gebruikersavatar
joeroe
Artikelen: 0
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 19:01

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Assassinator schreef:wat doe je eigenlijk met sterrenkunde? kijk je ook daadwerkelijk naar de sterren?
Begin nu aan mijn 5e week en heb inderdaad al sterren moeten opzoeken en bekijken met de telescoop.

Blijf het een stom vak vinden.

:)


dus ga je er mee stoppen?
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

wordt die telescoop gelevert door de school? of als je er door omstandigheden niet een kan gebruiken/hebben, helpt de school je dan?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -
Ruben Kwast
Artikelen: 0
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 02 jul 2006, 17:57

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

wordt die telescoop gelevert door de school? of als je er door omstandigheden niet een kan gebruiken/hebben, helpt de school je dan?


Ik denk dat je als student altijd wel welkom bent bij een observatorium. Daar hebben ze meer dan genoeg telescopen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

dus ga je er mee stoppen?
Nee over een jaar kan ik alle sterrenkunde vakken laten vallen.

@Assasinator: ik denk niet dat een universiteit Sterrenkunde aanbiedt als ze er geen materiaal voor hebben [rr]

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Gebruikersavatar
Jekke
Artikelen: 0
Berichten: 997
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 14:46

Re: Wiskunde bij opleiding Sterrenkunde

Dat geldt toch niet voor de Belgische universitaire opleidingen fysica hoor, die krijgen hun vakken als analyse en algebra vaak samen met de wiskundigen!
Neen, maar wel voor de Belgische universitaire opleidingen ingenieurswetenschappen (van tegenwoordig).
Bart schreef:Als fysica niet je ding is, dan is  sterrenkunde ook niet geschikt voor jou. Je kunt geen geadvanceerde fysica doen als je de basis niet kent.

Het zal waarschijnlijk zo zijn dat je naast je bachelor wiskunde ook een aantal verplichte natuurkundevakken gevolgd moet hebben. Je studiecoordinator zal je daar zeker meer over kunnen vertellen.
In België is het nochtans mogelijk, maar de wiskundigen krijgen inderdaad wel de basisnatuurkunde.
De verdiepende vakken (hogere algebra, topologie en verdere exotische vakken) zijn natuurlijk enkel voor de wiskundigen, die dan ook de verdiepende natuurkundige vakken missen.
En voor de TD!'s natuurlijk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☄️ Sterrenkunde en Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!