Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Filosofie] Wat is tijd?

ik vind niet dat tijd een dimensie is. Tijd is puur en alleen door mensen verzonnen. Tijd is een eenheid net als meter's en grammen.

tenminste dat denk ik dan

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Morgje

Voor mij is tijd iets wat bestaat van de moment dat er sprake is van energie.

Als je bijvoorbeeld een kaars neemt die nog niet brandt dan maakt tijd voor die kaars niet veel uit, eigenlijk is er op dat moment voor die kaars geen tijd (verwaarlozen we dan even de sublimatie-energie ed. :wink: ) Maar als je dan die kaars gaat aansteken (energie toevoegen dus) gaat tijd ineens wel van wezelijk belang worden.

Vandaar dat ik denk dat voor levende organismen tijd wel degelijk bestaat (zijn immers allemaal open systemen die constant in uitwisseling met hun omgeving staan en vanuit deze energie krijgen en ook gaan leveren)

Wanneer is tijd dan onstaan? Op het moment van de Big Bang moet die er (zoals ik tijd zie) zeker al geweest zijn. Alleen moet er voor die Big Bang ook al iets geweest zijn wat energie leverde, een soort straling (dacht dat Einstein het had over Lambda-straling). Alleszins: voor mij ontstond tijd op het moment dat energie ontstond.
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Zover bewezen is hebben alleen mensen besef van tijd en dat komt omdat zij degenen zijn die een klok hebben uitgevonden, een klok meet geen tijd, een klok IS geen tijd, maar een klok geeft de suggestie dat er tijd is.
Miels
Artikelen: 6

Tijd bestaat wel zeker. Ook al was er nooit een mens geweest, de aarde zou toch rond de zon draaien. Zonder tijd stond alles stil en kon dus niets veranderen.

Wat wel zo is, is dat de mens daar eenheden aan heeft toegekend. We hebben zelf verzonnen dat een dag 24 uur heeft. Maar het feit dat wij die naam hebben verzonnen doet niets af aan het bestaan van het verschijnsel tijd.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Anonymous

Tijd = verandering;

Als iets hetzelfde blijft, heeft het aangeven van tijd of besef van tijd geen zin.

Tijd = periodiekconstant;

Het is de beleving die een variabele relatie heeft met de constante "tijd".
DePurpereWolf

gorkermorker schreef:ik vind niet dat tijd een dimensie is. Tijd is puur en alleen door mensen verzonnen. Tijd is een eenheid net als meter's en grammen.

tenminste dat denk ik dan
Ik ben wel geinteresseerd in de uitvinder van tijd. Wie was deze man, die even de basis van alle reacties uit vindt.

Was het een oude egyptenaar?

Het gesprek zal zoiets zijn geweest:

"hee, farao, ik ben nou tegen jou aan het praten hé, en dat duurt een eventjes. Mijn theorie is dat dat eventjes uit moet worden gedrukt in een dimensie die we tijd noemen. Wat vindt u er van?"

Het antwoord van de farao zal iets zijn in de trand van een 'slangekuil' en 'levend begraven' zijn.
Anonymous

het is niet omdat iets door de mensen ontdekt is, dat er persé een uitvinder moet zijn. Ook het warm water is ooit "uitgevonden".

De idee dat tijd een gedachtenconstructie is van mensen, wordt ook in wetenschappelijke kringen overwogen.

Juist zoals temperatuur een maat is voor energieinhoud ( er bestaat geen deeltje met eigenschap temperatuur) is de tijd misschien gewoon een maat voor beweging. Ik merk hierbij op dat tot op heden tijd steeds gemeten wordt aan de hand van een referentie beweging.
Anonymous

hm .... is tijd niet de aaneenschakeling van gebeurtenissen (aktie--reactie) ooit is er een eerste aktie geweest waarop een grote hoeveelheid reackties op volgden (de schepping) deze is duidelijk gestart door een intelligente ontwerper waar vele wetenschapper reeds van overtuigd zijn (tenslotte claimen zij van hun eigen bevindingen en uitvindingen ook het ontwerprecht) tijd begon dus toe God begon met scheppen X miljoen jaren geleden. (bijbel vermeld dat Hij energie is dus dat strookt met oom alberts theorie) voordat hij de mens schiep plaatste hij hemellichamen om de tijd in te delen (gen 1:15,16) tijd is iets waar wij mensen ons druk over maken (zonnewijzers, klokken) wij hebben een kleinere indeling gemaakt om efficienter te leven.

het besef tijd is tevens heel relatief. 1 jaar is voor een 1 jarige 100% toename van levenstijd terwijl het voor een 50 jarige slecht 2% is, voor die laatste groep gaat tijd dan ook "sneller"

Voor God is een dag als 1000 jaar, als hyperbool om te benadrukken dat Zijn tijdsbesef (ook gestart bij de schepping) anders is dan die van de mens.

Wij moeten God ook niet beschouwen met onze begrippen als maatstaf.

tis een beetje religie maar het is zinniger dan je soms denkt.
Anonymous

deze is duidelijk gestart door een intelligente ontwerper
Dit is allerminst duidelijk: naar mijn mening is het heelal niet gestart door een intelligente schepper, gewoon weg omdat die niet bestaat. Waar zou die schepper dan weer vandaan komen.

Neen volgens mij komt het heelal voort uit het niets.
waar vele wetenschapper reeds van overtuigd zijn
Heb jij dan een enquete gehouden onder de wetenschappers ? Dit zijn nietszeggende beweringen.
bijbel vermeld dat Hij energie is dus dat strookt met oom alberts theorie)
Ik vind nergens terug waar dat in debijbel staat. graag referenties

Oom albert doet in zijn wetenschappelijk werk geen uitspraak over de aard van God. Trouwens is het niet verwonderlijk hoe ook bij gelovige fysici god nergens voorkomt in hun theorieën?
Voor God is een dag als 1000 jaar, als hyperbool om te benadrukken dat Zijn tijdsbesef (ook gestart bij de schepping) anders is dan die van de mens.
Als hyperbool klinkt wel geleerd , maar wat bedoel je ?
tis een beetje religie maar het is zinniger dan je soms denkt.
sorry maar voor mij blijft het onzinnig
Anonymous

we gaan hier of topic, houd de reactie nu eens bij de verklaring van tijd

( het bestaan van God is een feit wat alleen wordt weersproken door degenen die het nooit goed hebben onderzocht, en is niet het onderwerp hier)

Hyperbool is een overdrijving om iets duidelijk te maken zoals "het gras stond huizenhoog!"

elders lees ik op dit forum dat tijd aaneengesloten gebeutenissen is (klop vlg mij er moet een tijd zijn geweest dat er geen gebeurtenissen waren.... dus geen tijd)
Hallo1979

Het bestaan van God is nooit te bewijzen. Dit is de aard van religie en min of meer de basis. Als het bestaan van God immers vaststond, wat valt er dan nog te geloven?
het bestaan van God is een feit wat alleen wordt weersproken door degenen die het nooit goed hebben onderzocht
Dit is een drogreden!
Anonymous

fout: GELOOF IS EEN VERZEKERDE VERWACHTING (HEBR 11:1) al het ander is onzekerheid twijfel en leugen, als je die zekerheden niet kent.....heb je geen geloof.

geloof je in de theorieen van A.E. of weet je ze zeker (door proefen en waarneming)

we gaan echt off topic...
Anonymous

Beste Rob,

We gaan niet off topic. U beweert dat tijd een schepping van God is.

Deze bewering spreek ik tegen.

Ik geloof noch in het bestaan van God noch in de theorien van Einstein.

Wel weet ik dat de relativiteitstheorie mij meer over de werkelijkheid leert als de bijbel en het geloof in God. (dit is misschien wel off topic)

Stel dat jij gelijk hebt en God de tijd schiep, kun je dan op volgende vragen antwoorden:

Waarom schiep God de tijd?

Kan God de tijd beïnvloeden of gehoorzaamd God evengoed aan de Relativiteitstheorie?

Hoe manifesteerde God zich in een tijdloos universum?

En dan de moeder aller vragen : vanwaar komt God?(dit is wel degelijk on topic aangezien God als schepper van de tijd wordt genomen)
Anonymous

wat ik bedoelde is dat de tijd pas begon toen er een stoffelijk uiniversum was en er een reaktie op een aktie plaats kon vinden, voor die tijd bestond God in zijn gedaante als energie Jesaja 40:26

„Dynamische energie.” Hebr.: ´o·nim´, mv.; Lat.: for·ti·tu´di·nis, „sterkte”.

dat materie uit energie bestaat mag toch wel vast staan God schiep dus uit zijn eigen wezen alles.

tijd heeft denk alleen maar invloed op materie in welke vorm dan ook

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Hallo1979

Als God uit energie bestaat en energie is materie, dan heeft tijd ook invloed op God.

Toch heb ik mijn bedenkingen bij het idee tijd is slechts als er actie is, namelijk als iets niet ageert of reageert dan staat de tijd stil?? Dat is ook niet zo. Sterker nog des te sneller (dus des te meer er gebeurt) des te langzamer gaat de tijd!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!