Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Bart schreef:
esdec schreef:
Leuk dat jullie ons rekenvoorbeeld onder de loep nemen. Met dit rekenvoorbeeld zijn wij uitgegaan van een jaarlijkse energie verhoging van 10% dit lijkt misschien hoog, maar volgend jaar gaat de prijs al omhoog met 12%. Dat is gewoon een zeker en is na te lezen in veel kranten artikelen.  

Nu is 10% per jaar misschien erg ruim genomen, maar als je uitgaat van 8% wat een reëel getal is als je de afgelopen jaren bekijkt, zie je dat zonne-energie rendabel is.
Aldus Essent zal de prijs van een kWh in 2005 tijdens piekuur 10,55 eurocent bedragen. Op de websites van Nuon en Delta staan zelfs lagere prijzen.

Op 1 Januari 2030 (over 25 jaar dus) zal de prijs bij een gemiddelde stijging van 10% per jaar € 1,15 bedragen voor een kWh. Hoe zijn jullie in de eerste grafiek dan op bijna € 3,00 gekomen ?
Een PV systeem gaat dan ook 25 jaar mee zonder onderhoud!
Omdat er inderdaad geen mechanische componenten in zitten zal een PV systeem inderdaad lang mee gaan. Maar het systeem staat wel bloot aan de elementen van de natuur. Ik denk dat 25 jaar vrij positief gedacht is en ik weet niet of dat praktisch haalbaar is. Ik denk dat we hiervoor gewoon 25 jaar moeten wachten.
Als laatste een reactie op de opbrengst. In Nederland levert  een PV paneel van 100Wp ongeveer 80 Kwh/jaar op. Dit getal wordt gebruikt door iedereen die wat te maken heeft met zonne-energie.
Uitgaande van de volgende gegevens:
  • 10 cent per kWh in het eerste jaar
  • een stijging van 10% in de prijs per jaar
  • een besparing van 80 kWh per jaar
  • kosten 1 element €1000
kom ik op de volgende grafiek uit:

Afbeelding

Waarbij de totale besparing na 25 jaar gelijk is aan een kleine €800
-----------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor het mee denken. Je hebt inderdaad gelijk. Als je de kWh prijs opzoekt geven de energie maatschappijen allemaal een prijs af van ongeveer 10 cent.

Wat verder kWh gerelateerde kosten zijn vermelden ze minder graag. Zo wordt er een Netwerkvergoeding gerekend, energie belasting een mep heffing en natuurlijk BTW. Als je al deze kosten bij elkaar op telt, kom je op een kost prijs van ongeveer 26 cent.

Doe een simpele test. Pak een energie rekening van afgelopen jaar, pak het bedrag wat je moet betalen, en deel dit door de afgenomen kWh. Je zal schrikken. Energie bedrijven hebben deze overige kosten altijd erg moeilijk beschreven in hun jaaroverzicht. Met de liberalisering is het alleen maar onduidelijker geworden. Je betaald nu de kWh-en aan het bedrijf dat je zelf kiest, ,maar de netwerk kosten en dergelijke betaal je aan het energie bedrijf in de regio.

Als je uit gaat van een levens duur van 35 jaar, (de garantie is 25 jaar) kom je op een prijs van 18 cent per kWh, wat het gekost heeft om een kWh op te wekken met PV-panelen.

Een zonnepaneel is gemaakt van silicium wavers die onder een vacuüm gelamineerd zijn met een glazen plaat en een kunststof genaamd Tedlar. Als kleef middel tussen de cellen, het Tedlar en het geharde glas wordt EVA gebruikt. Zo als al eerder vermeld zitten er geen bewegende delen in een zonnepaneel. De invloeden van de natuur (temp, wind, water en UV) kunnen weinig schade aanrichten, aangezien het gewoon een glazen plaat is die in contact staat met de buitenlucht.

Wij hebben zonnepanelen van 20 jaar geleden getest, die nog met verouderde techniek gemaakt zijn, en die leveren nog 80% van de opbrengst die gegeven is door de fabrikant 20 jaar geleden.

Bedankt voor het kritisch meedenken en ik zal blijven reageren.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Hallo,

Iedereen zou z'n eigen energie moeten opwekken door:

een klein windmolentje 1,5 kW

een paar panelen 1500 W

Zonneboiler

Accusetje

Aggregaat met koolzaadolie voor als het een week donker is en niet waait.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

M.
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 04 aug 2004, 16:51

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Hallo mensen,

Ik zie dat er intussen een aantal interessante antwoorden zijn gegeven. Nu ga ik misschien iets wat off topic, maar ik heb nog een twee paarandere schone manieren gevonden.

1- Onderwater molens

2- Blue Energy

Ik heb helaas geen links nog gevonden van onderwater molens (zijn wind molens alleen gebruiken ze ipv wind, de stroming van het water).

maar blue energie heeft zeker een goede potentie, link voor korte uitleg

http://www.p-plus.nl/artikel.php?IK=236

maar er is nog te weinig echte info over deze twee andere vormen van groene energie.

Interessant zijn ze wel degelijk.
Gebruikersavatar
groencontainer
Artikelen: 0
Berichten: 89
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 22:46

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Een mogelijkheid voor windenergie:

http://www.ockels.nl/

En zonne-energie zal langzaam aan steeds rendabeler worden. De techniek kan nu space grade cellen (GaAs), die max ongeveer 30% halen, maken, in de toekomst zal dat nog flink steigen. Ook is men nu bezig met het ontwikkelen van polymeer cellen die theoretisch een max rendament kunnen hebben van rond de 80% a 90%! Dat schiet natuurlijk lekker op, heb je een piekvermogen van rond de 800 a 900 watt per vierkante meter! Die polymeer cellen zullen een stuk goedkoper te produceren zijn als de huidige cellen en dus zal het best lonend gaan worden om je hele dak er mee vol te leggen (ook de schaduwkant, die levert dan ook nog best aardig wat prik op).
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a
Paul Siemons
Artikelen: 0
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 17:27

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Hallo,

Is Denemarken zijn windmolenpark(en) niet aan het afbouwen wegens niet rendabel, ook niet op lange termijn ?

Had dit eens opgevangen in de marge van het bezoek van Belgische politici aan Denemarkens windmolenparken.

Men wil er voor de Belgische kust bouwen naar gelijkenis met die van Denemarken; even later las ik in de krant dat ze ze daar zouden opdoeken.

Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Al die alternatieve energie lijkt leuk, maar er kleven een paar bezwaren aan:

De opbrengst is grillig, zodat er altijd conventionele opwek paraat moet zijn om de schommelingen in de vraag op te vangen.

Die conventionele opwek heeft daardoor een lagere bedrijfstijd, en wordt dus duurder.

De totale kosten per kWh van een windmolen of een zonnepaneel zijn veel hoger dan van een gewone centrale, zodat deze installaties alleen maar interessant zijn als er subsidie op wordt gegeven. Dat zie je aan de hausse aan bouwaanvragen nadat de MEP subsidieregeling werd ingesteld.

Al die relatief kleine installaties bedreigen de stabiliteit van het net, en er moeten altijd grote centrales in bedrijf zijn om die stabliliteit te verzekeren.

Zelfs al zouden er genoeg windmolens zijn en ook genoeg wind om heel Nederland van voldoende energie te voorzien, dan nog kom je niet uit met alleen windmolens. Zonder de steun van grote centrales zou het hele net in de kortste keren in elkaar storten.
Gebruikersavatar
JanMeut
Artikelen: 0
Berichten: 2.116
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 12:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

De grilligheid van alternatieve energie is groter dan die van conventionele centrales, maar verschilt per soort:

-Waterkracht (continu centrale): zeer voorspelbaar en redelijk goed regelbaar

-Waterkracht (bekken centrale): zeer voorspelbaar en zeer goed regelbaar

-Geotherm: zeer voorspelbaar en zeer goed regelbaar

-Wind: slecht voorspelbaar en slecht regelbaar

-Zon: redelijk voorspelbaar en niet regelbaar

De kosten per KwH zijn bij zon en wind groter dan die van conventionele centrales. Uiteraard wordt dat anders zodra fossiele brandstoffen en splijtstoffen schaarser worden.

Er zijn meer methodes om energie te bufferen, bijvoorbeeld met een spaarbekken of waterstofproductie (en opslag in aardgasvelden).
β-Damascenon en maneschijn
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Er zijn inderdaad methodes om energie te bufferen. Maar al die alternatieve methodes, hoe goed bedoeld ook, zullen de prijs blijven opdrijven. Dat staat voor mij als een paal boven water.
Gebruikersavatar
JanMeut
Artikelen: 0
Berichten: 2.116
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 12:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Er zijn inderdaad methodes om energie te bufferen. Maar al die alternatieve methodes, hoe goed bedoeld ook, zullen de prijs blijven opdrijven. Dat staat voor mij als een paal boven water.


Daarom verwacht ik dat die methodes pas grootschalig gebruikt gaan worden als het uitkan, d.i. als conventionele energie door schaarste te duur geworden is.
β-Damascenon en maneschijn
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

De Nederlandse Regering is dom bezig.

In energie besparen is veel te verdienen.

Waarom bekomen we niet een bon voor de aanschaf van spaarlampen.

Dan gaat iedereen spaarlampen kopen.

De HR-kachel subsidies zijn gekort, waarom?

Veel goede subsidie maatregelingen zijn afgeschaft.

De energie-belasting moet voorkomen dat we meer energie gebruiken.

Dat is mogelijk door betere isolatie, betere kachels, betere motoren etc.

En voor de kostprijs van dat windmolenpark kan men meer energie besparen dan dat windpark ooit op zal brengen.

Maar een hr-kachel bij jan piet op de brink is geen promotie.

Met een park met tig molens kun je pronken.

En daar ergens zit het probleem.....
Blackdawn
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: do 25 nov 2004, 16:04

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Het enige juiste antwoord hierop is GELD. Er moet gewoon geld in de staatskas komen. Het ging voor Balkende 1 financieel niet zo goed met Nederland (nog steeds niet :shock: ), daarom moest er bezuinigd worden. Het eerste waar dan aan verdiend wordt zijn de subsidies. Die zijn er dan ook allemaal af gegaan. Voor energie besparende installaties kan ik me dat best voorstellen trouwens. De consument koopt een energiezuinige installatie, zodat hij dan minder energie verbruikt en dus minder betaald.

De ministeriële subsidies waren bedoeld om de aanschaf van energiebesparende installaties te stimuleren. Ik denk dat dit grotendeels toch wel geslaagd is. Als iemand bijvoorbeeld een nieuwe ketel ketel wil/moet aanschaffen is er niemand die een ketel koopt met een lagere kwaliteit als een HR-107 ketel.
Gebruikersavatar
ZVdP
Artikelen: 0
Berichten: 2.097
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 23:45

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Ik heb een documentaire gezien op discovery en deze liet het windmolenpark dat Denemarken heeft laten bouwen. Door dit enorme park in het weter is de energieprijs voor het gezin en de industrie duurder geworden.

Als je in de helikopter over het park vliegt kun je altijd 10-tallen windmolens zien die niet functioneren. En zoals eerder hier al gesteld moeten er altijd een opvangsysteem zijn met een even grote opwekkracht, voor wanneer de wind niet hard genoeg waait.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Gebruikersavatar
Helly1975
Artikelen: 0
Berichten: 767
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 17:18

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Windenergie is in mijn ogen totale waanzin op grootte schaal. Het aandrijvend vermogen van een windmolen blijft lucht bij relatief lage snelheden. Volgens de wet van behoud van energie werkt deze manier van opwekking van energie nu niet bepaald in het voordeel van windmolens. Daarnaast is het met windmolens zo dat als de windsnelheid met 1m/s afneemt het vermogen afneemt tot de 3de macht.

Daarnaast zou je als je b.v. 4000MW aan windmolens bouwt dit zelfde vermogen moeten hebben uit conventionele centrales. Gezien de opstarttijden van deze centrales voorzie ik black-outs op windstille dagen.

Zonnepanelen weet ik weining van qua rendable vermogen. Ik weet alleen dat zoals in eerdere posts al is gemeld dat de energie voor fabricage in verhouding met terugverdientijd nogal groot is.

Ik ben het wat dat betreft eens met Bart m.b.t. de toekomst. om de oplossing in het energievraagstuk te gaan zoeken in kernfusie.

Weet iemand by-the-way wanneer deze kernfusie-centrale in Frankrijk wordt opgeleverd. Ik weet alleen dat de kogel net door de kerk is m.b.t. de locatie van de bouw maar niet qua oplevering of is dit nog niet bekend?.
Gebruikersavatar
Cycloon
Artikelen: 0
Berichten: 4.810
Lid geworden op: ma 24 jan 2005, 20:56

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Ik las hier ook ooit wat in de nieuwssectie van een soort zonnepanneel dat ipv zichtbaar licht infrarood licht opvangt, en infrarood licht ontvangt de aarde constant, met bedeking van 0.1% van de wereld zou de hele wereld kunnen voorzien worden van energie, maar deze techniek is nog volop in aanmaak :shock:

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Zonne-energie niet rendabel? en wind energie wel???

Weet iemand by-the-way wanneer deze kernfusie-centrale in Frankrijk wordt opgeleverd. Ik weet alleen dat de kogel net door de kerk is m.b.t. de locatie van de bouw maar niet qua oplevering of is dit nog niet bekend?.


ITER staat geplanned om in 2016 te worden opgeleverd
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!