-----------------------------------------------------------------------------------Bart schreef:Aldus Essent zal de prijs van een kWh in 2005 tijdens piekuur 10,55 eurocent bedragen. Op de websites van Nuon en Delta staan zelfs lagere prijzen.esdec schreef:
Leuk dat jullie ons rekenvoorbeeld onder de loep nemen. Met dit rekenvoorbeeld zijn wij uitgegaan van een jaarlijkse energie verhoging van 10% dit lijkt misschien hoog, maar volgend jaar gaat de prijs al omhoog met 12%. Dat is gewoon een zeker en is na te lezen in veel kranten artikelen.
Nu is 10% per jaar misschien erg ruim genomen, maar als je uitgaat van 8% wat een reëel getal is als je de afgelopen jaren bekijkt, zie je dat zonne-energie rendabel is.
Op 1 Januari 2030 (over 25 jaar dus) zal de prijs bij een gemiddelde stijging van 10% per jaar 1,15 bedragen voor een kWh. Hoe zijn jullie in de eerste grafiek dan op bijna 3,00 gekomen ?
Omdat er inderdaad geen mechanische componenten in zitten zal een PV systeem inderdaad lang mee gaan. Maar het systeem staat wel bloot aan de elementen van de natuur. Ik denk dat 25 jaar vrij positief gedacht is en ik weet niet of dat praktisch haalbaar is. Ik denk dat we hiervoor gewoon 25 jaar moeten wachten.Een PV systeem gaat dan ook 25 jaar mee zonder onderhoud!
Uitgaande van de volgende gegevens:Als laatste een reactie op de opbrengst. In Nederland levert een PV paneel van 100Wp ongeveer 80 Kwh/jaar op. Dit getal wordt gebruikt door iedereen die wat te maken heeft met zonne-energie.kom ik op de volgende grafiek uit:
- 10 cent per kWh in het eerste jaar
- een stijging van 10% in de prijs per jaar
- een besparing van 80 kWh per jaar
- kosten 1 element 1000
Waarbij de totale besparing na 25 jaar gelijk is aan een kleine 800
Bedankt voor het mee denken. Je hebt inderdaad gelijk. Als je de kWh prijs opzoekt geven de energie maatschappijen allemaal een prijs af van ongeveer 10 cent.
Wat verder kWh gerelateerde kosten zijn vermelden ze minder graag. Zo wordt er een Netwerkvergoeding gerekend, energie belasting een mep heffing en natuurlijk BTW. Als je al deze kosten bij elkaar op telt, kom je op een kost prijs van ongeveer 26 cent.
Doe een simpele test. Pak een energie rekening van afgelopen jaar, pak het bedrag wat je moet betalen, en deel dit door de afgenomen kWh. Je zal schrikken. Energie bedrijven hebben deze overige kosten altijd erg moeilijk beschreven in hun jaaroverzicht. Met de liberalisering is het alleen maar onduidelijker geworden. Je betaald nu de kWh-en aan het bedrijf dat je zelf kiest, ,maar de netwerk kosten en dergelijke betaal je aan het energie bedrijf in de regio.
Als je uit gaat van een levens duur van 35 jaar, (de garantie is 25 jaar) kom je op een prijs van 18 cent per kWh, wat het gekost heeft om een kWh op te wekken met PV-panelen.
Een zonnepaneel is gemaakt van silicium wavers die onder een vacuüm gelamineerd zijn met een glazen plaat en een kunststof genaamd Tedlar. Als kleef middel tussen de cellen, het Tedlar en het geharde glas wordt EVA gebruikt. Zo als al eerder vermeld zitten er geen bewegende delen in een zonnepaneel. De invloeden van de natuur (temp, wind, water en UV) kunnen weinig schade aanrichten, aangezien het gewoon een glazen plaat is die in contact staat met de buitenlucht.
Wij hebben zonnepanelen van 20 jaar geleden getest, die nog met verouderde techniek gemaakt zijn, en die leveren nog 80% van de opbrengst die gegeven is door de fabrikant 20 jaar geleden.
Bedankt voor het kritisch meedenken en ik zal blijven reageren.
Puzzels