Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
de grijze muis
Artikelen: 0

Re: tibet

www.tibet.org

www.savetibet.org/nl/index.php

Ja Assi, begrijp je nou waarom ik zo furieus word als er uitsluitend over 1 land gepraat wordt, waar onrecht geschiedt en andere waar het zoveel erger is, zoals Tibet vergeten worden? Het scoort niet om je daarvoor in te zetten. De massa van oude en zeker ook nieuwe Nederlanders schreeuwt immers niet met je mee. Het interesseert ze niks.

20% van de Tibetaanse bevolking van 6 miljoen is gedood door China, meer nog zitten in gevangenissen en werkkampen, 6000 tempels en kloosters zijn vernietigd. In 1959 vluchtten 100.000 Tibetanen met hun Dalai Lama de bergen over. Vluchtelingenkampen in Noord India.

Politiek, cultureel, economisch, militair en religieus is China er de baas.

In de oostelijke provincies wonen al meer Chinezen dan Tibetanen. Op de middelbare scholen wordt geen Tibetaans meer onderwezen, 55% van de studenten van de Tibetaanse universiteit is Chinees. Het analfabetisme is toegenomen, de bevolking verarmt.

Het milieu wordt vernietigd, is dat grotendeels al.

Er vindt massale houtkap plaats door 20.000 militairen met hun dwangarbeiders. De beste weidegronden zijn ingepikt tbv vee voor het Chinese leger en voor Chinese immigranten. Dammen zijn gebouwd ipv zonne- energie te ontwikkelen, het gebied leent zich uitstekend voor dat laatste. Unieke soorten dieren worden uitgeroeid.

Massaal is radioactief afval gedumpt op de Tibetaanse hoogvlakte, grondwater is radioactief met misgeboortes als gevolg.Tibet heeft de grootste uraniumreserves ter wereld, indertijd toen China het land bezette nog niet zo bekend daarom toen geen reden. China heeft in Tibet 3 raketbases en 300.000 militairen gestationeerd.

De nieuwe spoorlijn kan voor de Tibetanen alleen maar nog meer ellende betekenen.

Nu bij de organisatie van de Olympische Spelen kunnen we Tibet internationaal onder de aandacht brengen, verder kunnen we weinig. De Dalai Lama en Tibetaanse vluchtelingen -financieel- steunen is een van de zeer weinige dingen die we voor ze kunnen doen als persoon.

Een boycot van de goedkope Chinese producten zal nooit lukken.

Tibet was een buffer tussen India en China. Die buffer is weg, de twee grootmachten grenzen aan elkaar.
Assassinator

tibet is gewoon het afvalputje van china, zo lijkt het. ook een soort uit de kluiten gewassen militaire basis, en dat in zo'n land als tibet. ik hóóp dat ook de olympische sportbond inziet wat voor verschrikkingen er gaande zijn en dat china ze op deze manier wil verbergen, hoe zijn ze zoiezo door de selectieronde voor de spelen gekomen? bijna elke andere kandidaat had beter geweest (welke andere waren er eigenlijk?)

dat van india las ik ook, en dat het kennelijk een supermacht is is helemaal nieuw voor me, zeker militair.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
evilbu

Mijn vorige post is blijkbaar wat in de vergetelheid geraakt.

Wel India en China zijn de twee meest bevolkte landen, en echt vrienden zijn het niet (in 1962 vochten ze om grensgebied dat India toebehoorde maar door China werd gebruikt om Xinjiang en Tibet te verbinden)

Wat is eigenlijk jullie voorstel? De Dalai Lama terug laten keren? Democratie?
Assassinator

geen voorstel, ik had slechts wat vragen als discussiepunten. nog steeds eigenlijk.

wat ik eigenlijk wil, is de oude situatie terug, wat was daar mis mee?

- Robert Heinlein -
evilbu

Wel lees mijn discussiepunten in mijn post hierboven, anders zou ik mezelf toch herhalen.
Assassinator

nja, echt ondemocratisch, hij leid het land slechts spiritueel (in hoeverre je dat "slechts" kunt noemen [rr] ) en wordt door het gehele land 100% geaccepteerd, dus ik kan het wel democratisch noemen.

- Robert Heinlein -
evilbu

Heb je mijn tekst over de modernisering en slavernijbeschuldigingen ook gelezen?

Tja, Saddam haalde soms ook 100% bij bepaalde verkiezingen. Ik ben echt niet zo naïef dat ik zomaar ga geloven dat 100% (dat is echt veel) van de mensen hem accepteert.

Dat is zelfs helemaal niet zo, want zoals ik OOK (heb je mijn post eigenlijk gelezen?) zei stikt het er van de Hanchinezen, die hem zeker niet gaan accepteren. Wat ga je doen? Buitengooien? Dat zal ECHT NIET gebeuren.
Assassinator

ja dat had ik zeker gelezen [rr] alleen het leeuwendeel van die chinezen zijn daar illegaal, nja niet voor china zelf. die modernisering komt ook allemaal van de chinezen. welk recht hebben die chinezen om daar te wonen? wel als ze zouden emigereren, maar omdat tibet (100% illegaal) bezet is hoeft dat niet, de chinezen hebben daar dus geen recht op. de chinezen kwamen ook pas na de bezetting en de verbanning van de DL.

- Robert Heinlein -
evilbu

Illegaal? Onder welke wet? Internationaal recht? PROC's wet? Tibetaanse wet?
Assassinator

ze zijn daar gekomen door een illegale bezetting, het lijkt me logisch dat dat hun immigratie ongeldig maakt als tibet weer onafhankelijk wordt en ze dus terug moeten of een vergunning aanvragen. maar het is wel zo dat ze er nu zitten en dat tibet eigenlijk voor altijd f*cked up is, of lijkt dat maar zo?

- Robert Heinlein -
de grijze muis

ze zijn daar gekomen door een illegale bezetting, het lijkt me logisch dat dat hun immigratie ongeldig maakt als tibet weer onafhankelijk wordt en ze dus terug moeten of een vergunning aanvragen. maar het is wel zo dat ze er nu zitten en dat tibet eigenlijk voor altijd f*cked up is, of lijkt dat maar zo?
Helemaal correct.
Assassinator

nou....lekker is dat. maar wat ik nog steeds niet snap, waarom heeft de wereldpolitiek het uberhaupt toegelaten (de invasie dan). omdat het een supermacht is?

- Robert Heinlein -
evilbu

nou....lekker is dat. maar wat ik nog steeds niet snap, waarom heeft de wereldpolitiek het uberhaupt toegelaten (de invasie dan). omdat het een supermacht is?
Die invasie was in 1950. Ik denk dat het een combinatie van "te riskant" en "te weinig interesse was"

Europa was nog maar vijf jaar "verlost" van de Wereldoorlog.

De Verenigde Staten hadden misschien niet zoveel interesse, maar vergeet ook niet dat op dat moment de Koreaanse oorlog al bezig was, en Mao had al troepen gestuurd op dat moment naar Noord-Korea om te helpen. Werk genoeg dus.

Op dat moment was de Sovjetunie nog een bondgenoot van de PROC, net zoals bij de Koreaanse oorlog bestond het gevaar dat zij zich zouden mengen, en hoewel de PROC pas in 1964 over nucleaire wapens beschikte, hadden de Sovjets al kernwapens in 1949....

De CIA heeft wel wat steun gegeven aan Tibetaanse opstandelingen na de invasie blijkbaar...
PNCO

evilbu schreef:Interessante discussie.

Gelieve me enkele punten te laten toevoegen :

1. China beweert dat de mensen nu beter af zijn in Tibet in vroeger.  Zij beweren dat er vroeger in Tibet slavernij voorkwam.  (Vrouwen die zes dagen per week in concentratiekampen schoenen en dergelijke moeten maken noem ik eigenlijk ook slavernij...).  En hoewel China hopeloos ondemocratisch is, kan je moeilijk ontkennen dat dat systeem met die Dalai Lama er toch ook niet echt democratisch uitziet? :)
Zullen we de mensen dat zelf even laten beslissen? De waarde van het Tibetaanse leven ligt m.i. juist in de mogelijkheid om vrij in de hoge bergen (het dak van de wereld) hun geloof te belijden.

In China is het duidelijk wie er aan de macht is; hier is dat echter nog netjes achter de schermen gehouden. Money Money Money
2. zelfs al is het beter voor "de mensen" in Tibet, wie zijn dat dan?  Een Nederlandse kennis van me is naar Tibet gegaan en zegt dat het er stikt van de Han-chinezen.  Dat is veruit de grootste van de vijf belangrijke groepen in China (de vier andere zijn Manchu's, Uyghurs, Mongolen en Tibetanen).  De Chinese regering zou een heftige assimilatiepolitiek doorvoeren.  Het zou er gemakkelijker zijn om je kind in het Mandarijn-Chinees naar school te laten gaan, dan in het Tibetaans.  Het is begrijpelijk dat de gevoelens gemengd zijn over die nieuwe spoorlijn die Peking met Lhasa verbindt. :)
Ja hoe zouden die Chinezen daar zijn gekomen? Waarschijnlijk gestuurd door de regering. Maar ik snap eigenlijk niet wat je met dit punt wilt zeggen, want het geeft des te meer reden het huidige beleid te bekritiseren. Maar ja.. het draait allemaal voor de machthebbers om belangen, niet om wat de mensen nou werkelijk willen - zoals je mooi aangeeft bij punt 4!
3. wel in feite doet onze regering er al wat aan ... want de Chinese overheid kan het al niet verkroppen als een land hem te gast laat zijn.  Zo sloot de Chinese Volksrepubliek een paar jaar geleden zijn volledige grens met Mongolië omdat de Dalai Lama er een bezoek bracht...
Ze hebben het zo ver gebracht in de wereld, dat men er niets meer van kan zeggen zonder politieke of economische gevolgen. En iets zegt mij dat dit precies de bedoeling is geweest. De mondige burger de mond kunnen snoeren door te wijzen op de gevolgen..
4.... maar aan de andere kant durven we dan ook weer niet teveel doen.  Zo werd de Dalai Lama's recente bezoek uitgesteld, omdat het het bezoek van de Belgische vorst Albert II aan China niet teveel mocht verstoren, en ja : daar komen interessante economische betrekkingen uit voort...
interessante economische betrekkingen

Willen wij nou echt alleen geld verdienen in het leven of is er nog meer? Dit voorbeeld geeft het eerste aan; gelukkig kan de Dalai Lama zijn boodschap van vrede ondanks alle ellende in zijn thuisland nog steeds brengen! En dit moeten wij 'normale mensen' koesteren. Hij laat zien dat er ook nog een andere weg is behalve geld, macht en status..

En ik hoop dat dit ooit een keer doorbreekt in het collectieve denken, zou een hoop ellende schelen nml :?:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
evilbu

PNCO, dat is een gewoonte van me als ik over een onderwerp niet genoeg weet : ik probeer de verschillende aspecten te doorgronden. Dat is trager en minder leuk dan zomaar de Chinese regering bashen (terwijl dat misschien wel terecht is) maar levert meer op voor mezelf.

Punt 1 is pro annexatie, punt 2 is een ertegen. Begrijp alsjeblieft goed dat dat daarom niet zaken zijn die ik zelf aanhang.

Ik kan de juistheid, noch de mate waarin het correct is, niet zelf bevestigen ( ben noch in Tibet, noch de rest van de huidige PROC geweest). Wat ik daarmee hoop te bekomen is dat sommige mensen op een paar van die punten kunnen verdergaan met meer kennis :wink:

Het is toch maar normaal dat ik beide kanten van de zaak bekijk en zelf geen uitgesproken mening volharden doorduw? Moest ik overtuigd zijn, waarom zou ik nog andere meningen lezen op dit forum?
PNCO schreef:
evilbu schreef:
1. China beweert dat de mensen nu beter af zijn in Tibet in vroeger.  Zij beweren dat er vroeger in Tibet slavernij voorkwam.  (Vrouwen die zes dagen per week in concentratiekampen schoenen en dergelijke moeten maken noem ik eigenlijk ook slavernij...).  En hoewel China hopeloos ondemocratisch is, kan je moeilijk ontkennen dat dat systeem met die Dalai Lama er toch ook niet echt democratisch uitziet? :)
Zullen we de mensen dat zelf even laten beslissen? De waarde van het Tibetaanse leven ligt m.i. juist in de mogelijkheid om vrij in de hoge bergen (het dak van de wereld) hun geloof te belijden.
Dat is nu net het punt van pro-annexatie mensen : ze hebben over het systeem met de Dalai Lama ook nooit zelf beslist. Je antwoord ontwijkt het argument van slavernij en de kritiek op het systeem van de Dalai Lama.
2. zelfs al is het beter voor "de mensen" in Tibet, wie zijn dat dan?  Een Nederlandse kennis van me is naar Tibet gegaan en zegt dat het er stikt van de Han-chinezen.  Dat is veruit de grootste van de vijf belangrijke groepen in China (de vier andere zijn Manchu's, Uyghurs, Mongolen en Tibetanen).  De Chinese regering zou een heftige assimilatiepolitiek doorvoeren.  Het zou er gemakkelijker zijn om je kind in het Mandarijn-Chinees naar school te laten gaan, dan in het Tibetaans.  Het is begrijpelijk dat de gevoelens gemengd zijn over die nieuwe spoorlijn die Peking met Lhasa verbindt. :)
Ja hoe zouden die Chinezen daar zijn gekomen? Waarschijnlijk gestuurd door de regering. Maar ik snap eigenlijk niet wat je met dit punt wilt zeggen, want het geeft des te meer reden het huidige beleid te bekritiseren. Maar ja.. het draait allemaal voor de machthebbers om belangen, niet om wat de mensen nou werkelijk willen - zoals je mooi aangeeft bij punt 4!
Inderdaad, zoals ik reeds zei, punt 2 is een anti-annexatie argument, omdat het de mythe van de modernisering doorprikt. Ze zijn waarschijnlijk niet echt gestuurd, maar gelokt door de omstandigheden.
3. wel in feite doet onze regering er al wat aan ... want de Chinese overheid kan het al niet verkroppen als een land hem te gast laat zijn.  Zo sloot de Chinese Volksrepubliek een paar jaar geleden zijn volledige grens met Mongolië omdat de Dalai Lama er een bezoek bracht...
Ze hebben het zo ver gebracht in de wereld, dat men er niets meer van kan zeggen zonder politieke of economische gevolgen. En iets zegt mij dat dit precies de bedoeling is geweest. De mondige burger de mond kunnen snoeren door te wijzen op de gevolgen..
China is een land waar een vijfde van de wereldbevolking werkt. Economisch heeft het een enorme invloed. Veel mensen zullen misschien in Vlaanderen of Nederland wel willen sympathiseren, maar zouden ze het zo appreciëren als de economische gevolgen hen echt hard zouden treffen. Het is hard en niet rechtvaardig, maar je moet helemaal niet zo verwonderd doen over het belang van geld en bezit.

Terug naar “Politicologie en Economie”