Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: chemie voor kinderen

Natrium,calcium en barium zijn niet zo gemakkelijk te verkrijgen.Het zijn ook zeer gevaarlijke producten.Een metaalbrand geeft zeer hoge temperatuur af en is zeer moeilijk te blussen.Als je de zuurstof afsluit verbinden ze zich nog met stikstof.Ik zou die stoffen nooit binnen in huis bewaren.Die worden bewaart onder petroleum en als zo'n fles uit je handen valt is de ellende niet te overzien.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Anonymous

Natrium,calcium en barium zijn niet zo gemakkelijk te verkrijgen.Het zijn ook zeer gevaarlijke producten.Een metaalbrand geeft zeer hoge temperatuur af en is zeer moeilijk te blussen.Als je de zuurstof afsluit verbinden ze zich nog met stikstof.Ik zou die stoffen nooit binnen in huis bewaren.Die worden bewaart onder petroleum en als zo'n fles uit je handen valt is de ellende niet te overzien.
Ja, dat had ik me ook al bedacht. Bovendien beschik ik nou (helaas) ook niet over een standaard-scheikunde doos. Ik ken ook niemand die daar over beschikt. Uit mijn omgeving kwamen meer reacites van 'gooi maar wat bleekmiddel bij wat ander schoonmaak middel. Worden ze meteen rustig van dat gas', dus daar heb je niet zoveel aan helaas.

Maar om het gebrek aan materialen en geld om ze aan te schaffen vond ik die van die kool/gootsteenonstopper ook wel geinig. :shock:

Het gaat er voornamelijk om dat die kinderen geloven dat er een echte professor voor hun neus staat, en dat het liefst zo direct mogelijk. Het wordt toch maar een kort proefje en er hoeft niet echt wat spannends te gebeuren (al is dat natuurlijk wel een hele leuke bijkomstigheid en vind ik dat knalgas persoonlijk nog wel geinig ;) ), zolang er maar iets te zien is. :?:

In ieder geval allemaal nogmaals onwijs bedankt. ;)

Die site van www.scitoys.com was trouwens idd cool. ;) Al wel wat andere leuke ideeën gezien... :?: (dat bootje was leuk voor die koters ;) )

Groeten,

Maarten
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Joeri

je zou bijvoorbeeld kunnen laten zien dat sommige stoffen wel geleiden en andere niet, zouten. volgens mij is kaarsvet er 1.

2 koperdraden er in en zorgen dat het vloeibaar word, en op die draden sluit je een lampje aan.
Syd

Joeri schreef:je zou bijvoorbeeld kunnen laten zien dat sommige stoffen wel geleiden en andere niet, zouten. volgens mij is kaarsvet er 1.

2 koperdraden er in en zorgen dat het vloeibaar word, en op die draden sluit je een lampje aan.
Of je doet dat met een bak met water, het geleid niet, en dan in een bak met zout-oplossing, dan geleidt het wel.
Joeri

gedestileerd water heh.

en om even op het zouten terug te komen, met suiker er in, en dan bedoel ik ziuver suiker geleidt het ook niet.
Anonymous

Na alle scheikundeproefjes ook een biologisch proefje.

Neem enkele witte bloemen (bijv. tulp, chrysant) en zet die individueel met hun stengel in flesjes water dat gekleurd is met ecoline. Stengels niet langer maken dan zo'n 20 cm.

De volgende dag zijn de bloemen gekleurd! Leuk om te laten zien dat bloemen echt water opzuigen. Omdat dit een nacht moet staan kan de professor enkele bloemen de dag van te voren al inzetten.

Leuke variant: splijt het onderste stuk van een bloemstengel in de lengte en stop elke helft apart in 2 flesjes naast elkaar met verschillende kleuren water: de volgende dag heb je tweekleurige bloemen.
Anonymous

Op een labo waar ik vroeger werkte deden we een verdunde kaliumpermanganaatoplossing (100 ml in een plastic fles) waar we een scheutje afwasmiddel aan toevoegden en vervolgens een scheutje waterstofperoxide (dacht 1%). Het resultaat was een schuimfontein (van gevaar waren we ons toen niet bewust maar met een veiligheidsbril op kan er weinig misgaan).
R.O.O.T.O.E.

Het gaat er voornamelijk om dat die kinderen geloven dat er een echte professor voor hun neus staat, en dat het liefst zo direct mogelijk. Het wordt toch maar een kort proefje en er hoeft niet echt wat spannends te gebeuren
Je kunt ook gaan goochelen :shock: (dit las ik me scheikundeboek):

>> Edit Moderator: ivm gevaarlijke reactiviteit van aluminium en natriumhydroxide niet geschikt voor kinderen <<

Een af andere hypnotiseur gebruikte dit bij een meisje uit het publiek

Scheur een stukje aluminiumfolie (hier: uit een sigaretenpakje, kan ook gewoon) af en duwt dat in de mond van een meisje. "Goed nat maken". Vervolgens vouwt hij de folie tot een propje dat hij stevig in haar hand duwt. "Je hebt een gloeiende kool in je hand. Hij is gloeiend heet. Je kunt em niet meer vasthouden" Het meisje gooit uiteindelijk het propje met een kreet van pijn op de grond.

Eigenlijk is dit chemisch heel simpel te verklaren: Redoxreactie (exotherm)

De hypnotiseur had namelijk een klein beetje aluminiumhydroxide op zijn hand. Dit wreef hij op het folietje toen hij het tot een propje vouwde.

Alumiumhydroxide nodig? Kijk eens in je keukenkastje bij gootsteenontstopper (Caustic soda). Kijk wel of je de goeie hebt, en pas op want het spul kan wel een beetje droge handen veroorzaken.(handschoenen).
Anonymous

???? Caustic soda is natriumhydroxyde,dat moeilijk te genezen brandwonden veroorzaakt.De wonden veroorzaakt door basen zijn erger dan die door zuren.Alleen een idioot of een crimineel zou aluminiumfolie met caustic soda in een meisje haar hand geven.Ik heb iemand weten een oog verliezen met natriumhydroxyde.
R.O.O.T.O.E.

Hmmm, je geeft me iets om over na te denken. Want dit 'geintje' staat zo wel in mijn scheikunde boek, ik neem aan dat deze rotzooi dus, in een zeer verdunde concentratie in de ontstopper aanwezig is.

Misschien kan je Aluminiumhydroxide ergens anders uit halen? Of vervangen
Anonymous

"Chemie voor kinderen"Als er iets mis gaat dan hang je !
R.O.O.T.O.E.

"Chemie voor kinderen"Als er iets mis gaat dan hang je !
JA benk helemaal met je eens, maar wel apart dat zo'n boek het dan aanreikt

Ik zit te denken aan een andere exotherme reactie, maar wat?

Maar zuur-basereacties kunnen ook wel (voldoende) leuk zijn, gewoon leuke indicator erin gooien.
Luke

Ook moet je oppassen voor vullingen als je aluminiumfolie in iemands mond gaat doen.
Anonymous

wat denk je van ijzerpoeder verbranden maar dan moet er geen wind staan en de kinderen mogen niet dichtbij komen

lijkt net op vuurwerk

dit kun je ook met alluminium die geeft een andere kleur

gebruik wel zeer kleine hoeveelheden

ongever een spatelpunt niet meer :shock:

of wat denk je van een magnesiumlint verbranden geeft een witte felle vlam blijf wel op minimaal 1 meter afstand staan tijdens het proces

deze dingen heb je jammer genoeg niet thuis dus moet je er anders aan zien te komen

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Mrtn

Je kan ook een pluk staalwol verbranden. Weeg het vooraf en laat zien hoe zwaar het is. Na verbranding is het zwaarder..

Redelijk ongevaarlijk.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!