Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Blijft je IQ nog doorgroeien tot een bepaalde leeftijd of gebeurtenis in je leven.  Zo ja, met hoeveel dan want ik kon er niet echt iets over vinden op internet.


Je IQ stijgt naarmate je meer IQ-testen maakt. Dat geeft direct het probleem van deze testen weer.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Wij hadden een burgerlijk ingenieur op het werk,die het niet rechtvaardig vond dat die "vent" van dat frietkot meer verdiende dan hij.Ik heb hem toen voorzichtig gevraagd waarom hij ook geen frietkot zou uitbaten.Misschien had die "vent" van het frietkot een hoger IQ en dubbel zo veel werklust.Die maakte tenminste nog een hoop mensen gelukkig met zijn friet.Het is niet je hoge begaafdheid die je tot eer strekt,maar wat je er mee doet.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 18:30

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

ik ben 16 en zit in 1e jaar biomedische wetenschappen --> valt dat onder hoogbegaafd of gewoon onder intelligent ?

iig: heb wel problemen mee gehad --> ben altijd het jongetje dat altijd alles weet enzo en dat kan nog wel eens problemen opleveren... helemaal als je dan vervolgens ook nog bijles moet geven aan mensen die 2 a 3 jaar ouder zijn dan jij zelf bent :shock:

btw: wordt ook meestal gezien als het jongetje dat geen sociaal leven heeft (onzin natuurlijk.....)
peterdevis
Artikelen: 0
Berichten: 1.404
Lid geworden op: ma 05 apr 2004, 15:52

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Wij hadden een burgerlijk ingenieur op het werk,die het niet rechtvaardig vond dat die "vent" van dat frietkot meer verdiende dan hij.Ik heb hem toen voorzichtig gevraagd waarom hij ook geen frietkot zou uitbaten.Misschien had die "vent" van het frietkot een hoger IQ en dubbel zo veel werklust.Die maakte tenminste nog een hoop mensen gelukkig met zijn friet.Het is niet je hoge begaafdheid die je tot eer strekt,maar wat je er mee doet.
Het dagelijkse leven is een test op IQ,zonder cijfertjes gaat het ook wel.
Alleen hoge diplomas worden,soms ten onrechte,gerespekteerd.Achter ieder diploma zit er een mens die het moet waarmaken.Zelden wordt je betaald voor je diploma of je mooie ogen alleen.Soms kom je wel eens een hooggeleerde idioot tegen.Sommige laaggeschoolde mensen kunnen door werklust en ondervinding van grote waarde zijn voor een bedrijf.Levenswijsheid is aanvoelen met welke mensen je kunt praten en met welke niet.
Roger,

het gaat hier over hoogbegaafdheid en problemen. Uit jou reactie leid ikaf (misschien ten onrechte) dat intellectuelen zich best een beetje bescheiden opstellen en niet te koop hoeven te lopen met hun talenten.

Ik ga volledig akkoord dat geluk en sucses in je leven voor een groot stuk bepaald wordt door je houding. Dit geldt echter niet aleen voor intellectuelen. Er zullen immers ook wel leeglopers zijn die afgunstig zijn op die 'vent' in het frietkot.

Langs de andere kant heb ik dikwijls het gevoel dat het woord 'intellectueel' een vies woord is. Waarom iemand die goed kan voetballen wordt op handen gedragen en verdient fortuinen, daar wordt het uitstallen van talenten wel getollereerd.

Ten slotte over het probleem van hoogbegaafdheid zelf.

Ons onderwijssysteem is een systeem dat afgesteld is op de middelmaat. Hierdoor kunnen zowel meer begaafden als minderbegaafden in de problemen komen.

Voor een meerbegaafd kind kunnen de 'eindeloze' herhalingen van leerstof die hij al onder de knie heeft erg vervelend zijn. Voeg daarbij het onbegrip van leraars en medeleerlingen, en heel wat frustaties zijn het gevolg. Dit is vaak een onderschat probleem.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Iedereen moet zich een beetje bescheiden opstellen.Tenslotte zit er veel waarheid in het gezegde:"Eigen lof stinkt"Werk en vergoeding lopen niet altijd parrallel.Sommige mensen verdienen fantastische bedragen voor weinig te doen,en andere sloven zich uit voor een hongerloon.Onrechtvaardigheid is eigen aan onze wereld.Zowel de intellectueel en de arbeider die zich nuttig maken in onze maatschappij,verdienen alle respect.Ik heb de neiging de kant te kiezen van de minst begaafde.Ben je hoog begaafd,dan ben je slim genoeg om je plan te trekken.
Gebruikersavatar
tettha
Artikelen: 0
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 11 jul 2004, 21:52

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

tettha schreef:Blijft je IQ nog doorgroeien tot een bepaalde leeftijd of gebeurtenis in je leven.  Zo ja, met hoeveel dan want ik kon er niet echt iets over vinden op internet.


Je IQ stijgt naarmate je meer IQ-testen maakt. Dat geeft direct het probleem van deze testen weer.


Maar een peuter heeft een lager IQ dan een volwassene, op die manier bedoelde ik of het IQ doorgroeide.
Vortex29
Artikelen: 0
Berichten: 683
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 00:41

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Oorspronkelijk werd het IQ gefinieerd als: 100*(leeftijd verstandelijk)/(leeftijd). Je IQ is dus altijd hetzelfde, of je nu jong of oud bent.
IQ M (>98%)
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 00:33

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

joriena schreef:Hoi mensen.

Wie is er hier hoogbegaafd en ervaart hier problemen mee in het dagelijks leven. Ikzelf ben hoogbegaafd en kan mijn draai gewoon totaal niet vinden in het dagelijks leven. Soms zo erg dat ik me afvraag wat ik hier nog doe op aarde. Ook heb ik er moeite mee om te communiceren met anderen, omdat zij mij niet begrijpen en andersom. Daarom heb ik weinig vrienden en altijd het gevoel 'de enige' te zijn.

Wie heeft dit ook?
Niet zo vertwijfeld doen. Kom lekker gezellig bij ons, vrienden zat waar je gewoon jezelf kunt zijn en iedereen begrijpt je.

Groetjes,

Michel

www.mensa.nl

www.mensa.be
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik besef maar al te goed dat hoogbegaafd zijn niet altijd zonder problemen verloopt.Je wordt raar bekeken,met de vinger gewezen,slecht begrepen en soms gepest.Ondanks al die narigheid,zit je toch eigenlijk met een luxeprobleem.Laat ze maar spotten,je hebt tenslotte alle kaarten in handen voor een succesvol leven.Stel je toch eens voor dat je minderbegaafd bent en moet ploeteren om door de basisschool te geraken.
Xardas
Artikelen: 0
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 22:19

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Je IQ stijgt naarmate je meer IQ-testen maakt. Dat geeft direct het probleem van deze testen weer.
Kennis van taal en handigheid in rekenen zijn dingen die altijd op intelligentietestjes gevraagd worden, maar niet puur zijn gebaseerd op intelligentie. Zuivere testen zullen dus over probleemstellingen moeten gaan die je nog nooit eerder bent tegen gekomen.

ps. IQ bestaat niet, het is slechts een imaginaire factor.

Maar nu terug naar het probleem, ik denk dat het deels ook een placebo effect heeft. Ik denk dat als je merkt dat je intelligent bent, je je daarom een beetje wilt afscheiden van de rest. Je bent in ermee in de weer en onderkent dat je sociale ontwikkeling op bepaalde vlakken dramatisch achteruitgaan. Je gaat je specialiseren in kleine vakgebieden, zodat je de mensen kan laten zien dat je qua intelligentie met kop en schouders boven hen uitsteekt. Zo gaat de spiraal weer verder zijn gang.

Ik denk dat je als intelligent persoon wat meer naar jezelf moet kijken en moet ondervinden wat belangrijke kernwaarden zijn in je leven. Meestal kom je tot de conclusie dat intelligentie zeker niet het enige talent is dat je in huis hebt. Door bepaalde vormen van creatief handelen (bijvoorbeeld humor) kun je ook in de smaak maken bij mensen die niet intelligent zijn. Zo raak je meer betrokken bij andere mensen waarvan je vaak veel kan leren (al zijn ze dan wat minder intelligent).
peterdevis
Artikelen: 0
Berichten: 1.404
Lid geworden op: ma 05 apr 2004, 15:52

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik denk dat je als intelligent persoon wat meer naar jezelf moet kijken en moet ondervinden wat belangrijke kernwaarden zijn in je leven. Meestal kom je tot de conclusie dat intelligentie zeker niet het enige talent is dat je in huis hebt. Door bepaalde vormen van creatief handelen (bijvoorbeeld humor) kun je ook in de smaak maken bij mensen die niet intelligent zijn. Zo raak je meer betrokken bij andere mensen waarvan je vaak veel kan leren (al zijn ze dan wat minder intelligent).


Er is een tijd geweest dat men het homo zijn dacht af te leren door ze in een bordeel te droppen.

Het naar achter dringen van je intelligentie vergroot de problemen.

Het probleem van vel hoogbegaafden is immers dat hun kenwaarde juist deze intelligentie is, maar dat deze waarde door de omgeving als betweterigheid overkomt.

De problemen ontstaan reeds in de kleuterklas en de persoon in kwestie is zich hiervan niet bewust.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Het probleem is dat ik al heel veel studies niet heb kunnen afmaken, omdat het erg saai was en ik me in het vervolg ging vervelen en het op het laatst gewoon niet leuk meer was om erheen te gaan. Ik heb dus zeker geen grotere kans op een succesvolle carriere als iemand die wel normaal een opleiding kan afronden.
Xardas
Artikelen: 0
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 22:19

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Het naar achter dringen van je intelligentie vergroot de problemen.
Dit heb ik niet gezegd. Ik denk dat het zoeken naar nieuwe kernwaarden juist nieuwe poorten opent op intelligent niveau. Natuurlijk is het wel zo dat je je vriendenkring zoekt bij mensen die jij waardig vindt. Jezelf in een isolement plaatsen, afgezonderd van het "minder intelligente" soort, is uiteindelijk ook fataal voor je intelligente capaciteiten denk ik.

@joriena: Ook dat is een bekend probleem. Een academicus moet zowel een brein als een hart hebben voor het vak.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Het probleem is dat ik al heel veel studies niet heb kunnen afmaken, omdat het erg saai was en ik me in het vervolg ging vervelen en het op het laatst gewoon niet leuk meer was om erheen te gaan. Ik heb dus zeker geen grotere kans op een succesvolle carriere als iemand die wel normaal een opleiding kan afronden.


Je kans op een succesvolle carriere zou ik eerder nihil noemen.Tenzij je drastisch veranderd,wat volwassen wordt.Wat je vooral mist is doorzettingsvermogen.Iemand die om de haverklap van studierichting heeft veranderd zou ik nooit in dienst nemen.Nadat je in zulke mensen je kosten en energie hebt gestoken,trappen ze het af.Ook de leukste job gaat op de duur vervelen.Een ernstige onderneming is geen avontuur,wel hard werk en dikwijls heel saai.

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Dat heeft niks met 'volwassenheid ' te maken, Roger. We hebben het hier over problemen van mensen die hoogbegaafd zijn.Ik heb al wel 3 studies afgemaakt en diploma's hiervan behaald, maar ook drie die ik niet heb afgemaakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!