Wij hadden een burgerlijk ingenieur op het werk,die het niet rechtvaardig vond dat die "vent" van dat frietkot meer verdiende dan hij.Ik heb hem toen voorzichtig gevraagd waarom hij ook geen frietkot zou uitbaten.Misschien had die "vent" van het frietkot een hoger IQ en dubbel zo veel werklust.Die maakte tenminste nog een hoop mensen gelukkig met zijn friet.Het is niet je hoge begaafdheid die je tot eer strekt,maar wat je er mee doet.
Het dagelijkse leven is een test op IQ,zonder cijfertjes gaat het ook wel.
Alleen hoge diplomas worden,soms ten onrechte,gerespekteerd.Achter ieder diploma zit er een mens die het moet waarmaken.Zelden wordt je betaald voor je diploma of je mooie ogen alleen.Soms kom je wel eens een hooggeleerde idioot tegen.Sommige laaggeschoolde mensen kunnen door werklust en ondervinding van grote waarde zijn voor een bedrijf.Levenswijsheid is aanvoelen met welke mensen je kunt praten en met welke niet.
Roger,
het gaat hier over hoogbegaafdheid en problemen. Uit jou reactie leid ikaf (misschien ten onrechte) dat intellectuelen zich best een beetje bescheiden opstellen en niet te koop hoeven te lopen met hun talenten.
Ik ga volledig akkoord dat geluk en sucses in je leven voor een groot stuk bepaald wordt door je houding. Dit geldt echter niet aleen voor intellectuelen. Er zullen immers ook wel leeglopers zijn die afgunstig zijn op die 'vent' in het frietkot.
Langs de andere kant heb ik dikwijls het gevoel dat het woord 'intellectueel' een vies woord is. Waarom iemand die goed kan voetballen wordt op handen gedragen en verdient fortuinen, daar wordt het uitstallen van talenten wel getollereerd.
Ten slotte over het probleem van hoogbegaafdheid zelf.
Ons onderwijssysteem is een systeem dat afgesteld is op de middelmaat. Hierdoor kunnen zowel meer begaafden als minderbegaafden in de problemen komen.
Voor een meerbegaafd kind kunnen de 'eindeloze' herhalingen van leerstof die hij al onder de knie heeft erg vervelend zijn. Voeg daarbij het onbegrip van leraars en medeleerlingen, en heel wat frustaties zijn het gevolg. Dit is vaak een onderschat probleem.