Puzzel Puzzels
de grijze muis
Artikelen: 0

Re: Was mohammed een Jood/Christen/Iets anders

Bartsel
..Bovendien waren de mores van vroeger niet te vergelijken met die van nu, maar eerbaar waren ze (toen, evt daar) wel. Dus wees niet te snel met het vijfduizend jaar terug projecteren van je huidige "fatsoen" of psychoanalyse.  

..  
Beweer jij nu, als reactie op een poster, want daar lijkt het toch wel erg op dat Moh 5000 jaar geleden leefde? Heb je enig idee waar je het over hebt?

Of de bedoelingen van het Zegel der Profeten altijd zo eerbaar waren voor de tijd waarin hij leefde betwijfel ik. Immers zijn eigen volk morde toen hij een jonge vrouw verkrachtte, nadat hij dezelfde dag haar echtgenoot en hele stam had laten uitmoorden. Omdat zijn eigen mensen die verkrachting niet vonden passen bij iemand die met Gabriel verkeerde, huwde haar haar alsnog de volgende dag.

Zijn eigen aktie werd dus kennelijk niet eerbaar geacht te zijn.

Moh liet een in zijn tijd algemeen geacht dichter op een gruwelijke wijze ombrengen, omdat de gedichten hem niet aanstonden. Eerbaar in die tijd?

Hij consumeerde het huwelijk met een 9 jarig meisje, hoewel haar vader volgens een hadith aandrong op defloratie na haar eerste menstruatie. Nadat hij Aisha had zien schommelen, aldus een hadith , kon hij zich echter niet meer beheersen en ontbloemde hij haar. Eerbaar in die tijd om tegen het verzoek van de vader in te gaan?

Een adoptieregel instellen en dan de vrouw van je adoptief zoon begeren en haar huwen was ook niet eerbaar in die tijd. Zijn eigen volk morde wederom, waarna Moh een openbaring kreeg, ( die kreeg hij steeds wanneer hij zijn zin wilde doordrijven als het hem persoonlijk goed uit kwam) en vervolgens de adoptieregels voor iedereen ongeldig liet verklaren, zodat hij met terugwerkende kracht iemand had gehuwd die volgens de hernieuwde regels niet meer als zijn dochter gold.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van het niet zo eerbare gedrag ook voor die tijd.
On topic: ik hoorde iets van een vriendin van me (arabiste en islamoloog) over de Ismaëlieten. Die tak is in de joodse en christelijke boeken (vorstelbaar druk genoeg met hun eigen geschiedenis) niet bijzonder beschreven geloof ik.
Een poster spreekt over afstammelingen van Ismael. Jij lijkt de zoon van Hagar, Ismael en zijn nakomelingen, te verwarren met de relieuze secte der Ismaelieten. De Tenach (OT)spreekt herhaaldelijk over de Ismaelieten (afstammelingen van Ismael)als God haters. Je weet werkelijk er geen moer van he? Geen schande, maar klets dan niet op deze manier, zie de quote.

De religieuze sekte der Ismaelieten, een afsplitsing van de Shia, bestond uiteraard niet in Mohammeds tijd. Mohammed kon in die zin dan ook nooit een ismaeliet zijn.

Lees je toch eerst eens even in, voordat je je ergens tegen aan bemoeit en stel dan vragen is mijn welgemeend advies aan jou.

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Assassinator

dat mag je zeker vinden, maar onderbouw het maar eens goed, volgens mij ontbreekt dat.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Michaelm

Iemand wil macht en komt er achter dat hij mensen makkelijker beïnvloed als deze ergens bang voor zijn dan als deze dat niet zijn en zodoende komt hij met allerlei onheilspellende verhaaltjes die de mensen om hem heen als waar zien en zo begint een religie.

Iemand eet de juiste paddestoelen, krijgt hallucinaties, en verward deze met visioenen.

Iemand eet teveel papaver, krijgt hallucinaties, en verward deze met visioenen.

Iemand ontdekt dat mensen, net als nu, in sommige zaken heel erg goedgelovig zijn en buit dat uit. Kijk bijvoorbeeld naar Char tegenwoordig. Er zijn werkelijk mensen die deken dat char werkelijk contact heeft met mensen uit het hiernamaals waarvan ze de naam eerst moet raden door zoveel mogelijk letters voor te stellen totdat er een letter in de naam van de bekendenlijst van de persoon past en daar dan op verder gaat.

Er zijn tal van sektes waar ook een heleboel mensen lid van zijn. Waarom ? Omdat ze bang zijn en een reden zoeken waarom ze zo bang zijn en als dan een of andere gek aankomt met ik weet het, jullie zijn bang omdat jullie weten dat de wereld binnenkort vergaat maar als jullie naar mij luisteren dan komen wij in het beloofde land.

Die aanvoerders van die sektes, die bestempelen we soms wel als psychopaat.

Religie is niets anders dan een sekte met enorme omvang.

Wij noemen bijna alle sekte aanhangers, mits niet van de gevestigde religies, gekken of psychopaten maar zodra het een leider van de grotere sektes is mag dat niet meer gezegd worden.

Tja, zo krijg je veel vrede op aarde als je maar blijft ontkennen.
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Adpruys

Hetgeen de grijze wolf rapporteert over het asociale gedrag van Moh kan wel degelijk duiden op een psychische aandoening.
de grijze muis schreef:. Zijn eigen volk morde wederom, waarna Moh een openbaring kreeg, ( die kreeg hij steeds wanneer hij zijn zin wilde doordrijven als het hem persoonlijk goed uit kwam) en vervolgens de adoptieregels voor iedereen ongeldig liet verklaren, zodat hij met terugwerkende kracht  iemand had gehuwd die volgens de hernieuwde regels niet meer als zijn dochter gold.  

.
Een narcistische persoonlijkheidsstoornis wellicht.
Diagnostische criteria voor de narcistische persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV)  

De patiënt:  

· vindt zichzelf fantastisch en enorm belangrijk (hij overdrijft zijn prestaties en talenten, verwacht dat men hem erkent als een superieur persoon zonder dat zijn prestaties hier aanleiding toe geven);  

· is gepreoccupeerd met fantasieën over onbeperkt succes, macht, brille, schoonheid, of de ideale liefde;  

· gelooft dat hij 'speciaal' en uniek is en dat hij slechts begrepen kan worden door andere speciale mensen, bij voorkeur met een hoge status, van wier kring hij eigenlijk ook deel zou moeten uitmaken;  

· eist excessieve bewondering;  

· meent over speciale voorrechten te beschikken (heeft bijv. de onredelijke verwachting dat hem een voorkeursbehandeling toekomt of dat men vanzelfsprekend rekening houdt met zijn verwachtingen);  

· gebruikt zijn medemens om zijn eigen doelen te bereiken;  

· heeft een tekort aan invoelend vermogen (hij wil de gevoelens en behoeften van anderen niet erkennen en het is hem niet goed mogelijk zich de behoeften van anderen voor te stellen);  

· is vaak jaloers op anderen of gelooft dat anderen jaloers zijn op hem;  

· heeft een hooghartige houding en gedraagt zich dienovereenkomstig.  

Muhammad suffered from malignant narcissistic personality disorder. His followers, to the degree that they emulate him, think like him and try to behave like him, have entered into his narcissistic bubble universe and have become narcissists by extension. This happens to all cultists. In all cults, the insanity of the guru reflects on the followers who surrender their intelligence to him and follow him unquestioningly and brainlessly.    

The narcissists feel grandiose and self-important. They want to be acknowledged without commensurate merit.  They want recognition and preferential treatment. They expect respect without feeling any obligation to reciprocate. They get their sense of self- importance by putting you down, criticizing you, decrying your world and disparaging your values, but you are not allowed to slight them. It is okay for them to violate your rights, abuse you and even kill you, but you are not supposed to mistreat them in the slightest way.  In fact, they demand privileges that are not available to others. What they want is your submission. That is what Islam is all about – submission.    

Never comply    

The narcissists are bullies. They should not get what they want or they become emboldened and demand more. They will never be satisfied. The more you give in, the more demanding they become. They can never have enough narcissistic supplies.  It is a mistake to give in to their caprices and comply with their demands.
Volgens sommigen is dit narcistisch persoonlijkheidssyndroom verwant aan borderline stoornis, waarbij deze subcategorie zich hebben geïdentificeerd met hun geïdealiseerde zelfbeeld.

Volgnens bovenstaande Engelse citaat lopen gelovigen het risico ook door deze stoornis besmet te raken. Het lijkt me echter waarschijnlijker dat gelovigen met een dergelijke persoonlijkheidsstoornis gaan radicaliseren.
de grijze muis

Het juiste antwoord, wat betreft geloven in, is reeds gegeven door mark 34 --------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst: Ma 30 Okt 06, 14:08 "
Mohammed kwam veel als handelaar in contact met joden en christenen die uiteraard ook hun leer verspreiden  

Afgoderij was erg in trek in de tijde van Mohammed ze aanbidde vele Goden en brachten offers aan de Kabar ( je weet wel die zwarte meteoriet waar de Moslims rondjes omheen lopen ) .  

1 van de meest populaire God in Mohammeds tijd was de maangod ook hiervan zijn vele tempels van teruggevonden over het hele Midden-Oosten ook werden er vele offers gebracht naar de Kabar ( de zwarte meteoriet waar de moslims rondjes omheen lopen ) .Het symbool van de maangod is een maansikkel.Mohammed nam deze symbool over , de ster in het symbool staat oorspronkelijk voor de dochters van de maangod , ook de offerplaats voor afgoden , de Kabar , werd opgenomen in de Islam .De cultus van de maangod was de meest populaire religie in geheel Mesopotamië hij is/was de grootste onder de Goden ( oppergod )Het oude testament veroordeeld deze voor de Islam geliefde maangod "
Om de eenheid onder de Arabische stammen te bevorderen onder zijn leiderschap verkoos Moh de Maangod, de Oppergod van alle stammen, als de Ene. Allah's 4 dochters werden afgeserveerd.

De bron, de zamzam, waaruit volgens de overlevering ismael zich kon laven was al een heilige voor- Islamitisch bedevaartsplaats, net als de kaaba in mekka, waarin de beschermgoden van elke stam waren geplaatst.

Om duidelijk te laten blijken dat Moh niet de zon aanbad loopt men linksom om de kaaba heen tegen de beweging van de zon in en het verplichte gebed vindt niet plaats als de zon het hoogst staat. Ook het steentjes werpen tijdens de hadj naar de pilaren die de duivel voorstellen is een pre-islamitisch gebruik, evenals de hadj zelf.
de grijze muis

@Adpruys. je maakt mij veel groter dan ik ben, vooralsnog ga ik uit van een tikfout wegens slaapgebrek. Indien je me een Canis Lupus vindt, heb ik daar niet zoveel moeite mee, echter als je me een roedellid vindt van de Bozkurtlar, heb ik daar onoverkomelijke bezwaren tegen.
Adpruys

Mijn excuses!

Als deze organisatie deze diersoort niet geclaimd had zou het wellicht een toepasselijker naam zijn geweest. toch een mooier dier in mijn ogen. wellicht de oorzaak van de "Freudiaanse" verspreking
Veertje

Michaelm's protesten m.b.t mijn eerdere post en reacties daarop zijn verplaatst naar hier: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=49316
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Bartsel

de grijze muis schreef:Bartsel
..Bovendien waren de mores van vroeger niet te vergelijken met die van nu, maar eerbaar waren ze (toen, evt daar) wel. Dus wees niet te snel met het vijfduizend jaar terug projecteren van je huidige "fatsoen" of psychoanalyse.  

..  
Beweer jij nu, als reactie op een poster, want daar lijkt het toch wel erg op dat Moh 5000 jaar geleden leefde? Heb je enig idee waar je het over hebt?

....

Lees je toch eerst eens even in, voordat je je ergens tegen aan bemoeit en stel dan vragen is mijn welgemeend advies aan jou.

Hoho, niet zo snel aangebrand. Je lijkt wel een moslimfundamentalist.

Die vijfduizend was een foutje. Ik bedoelde heus vijfhonderd.

En ik duik niet in een boek, daarvoor ben ik nu te druk. Ik vraag het aan die vriendin die er misschien wel meer boeken over heeft gelezen dan zelfs jij (ze is immers dubbel doctoranda in beide disciplines).
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson
Leroy_

[klein feitje]Islam is in de 7de eeuw ontstaan. :) [/klein feitje]
Bartsel

Pff, hmm, en dus ;-)

Ik bedoelde vijhonderd na christus.

Langzaam kom ik in de buurt.

Ik werk te hard.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson
Windsurfer

De Grijze Muis heeft een erg goed punt. Het is niet verantwoord op hedendaagse classificaties van persoonlijkheidsstoornissen (antisociaal danwel narcistisch) als etiket te gaan plakken op iemand die in de 7e eeuw na christus geleefd heeft. De cultuur, tijd en sociale context is niet één op één vergelijkbaar met die van de samenleving anno nu. Argumenten in deze richting stranden dus direct want je mag de DSM-IV in dit geval niet gebruiken als referentiekader.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Assassinator

maar dezelfde psychische stoornissen bestonden wel, alleen die werden niet zodanig herkent of uberhaupt als ziekte gezien. een etiket plakken moet je niet te snel doen, daarvoor is (denk ik) te weinig referentiemateriaal.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
de grijze muis

..Bovendien waren de mores van vroeger niet te vergelijken met die van nu, maar eerbaar waren ze (toen, evt daar) wel. ....  

..  
Ik antwoordde daarop, dgm" ........Of de bedoelingen van het Zegel der Profeten altijd zo eerbaar waren voor de tijd waarin hij leefde betwijfel ik. Immers zijn eigen volk morde toen hij een jonge vrouw verkrachtte, nadat hij dezelfde dag haar echtgenoot en hele stam had laten uitmoorden. Omdat zijn eigen mensen die verkrachting niet vonden passen bij iemand die met Gabriel verkeerde, huwde haar haar alsnog de volgende dag.

Zijn eigen aktie werd dus kennelijk niet eerbaar geacht te zijn.

Moh liet een in zijn tijd algemeen geacht dichter op een gruwelijke wijze ombrengen, omdat de gedichten hem niet aanstonden. Eerbaar in die tijd?

Hij consumeerde het huwelijk met een 9 jarig meisje, hoewel haar vader volgens een hadith aandrong op defloratie na haar eerste menstruatie. Nadat hij Aisha had zien schommelen, aldus een hadith , kon hij zich echter niet meer beheersen en ontbloemde hij haar. Eerbaar in die tijd om tegen het verzoek van de vader in te gaan?

Een adoptieregel instellen en dan de vrouw van je adoptief zoon begeren en haar huwen was ook niet eerbaar in die tijd. Zijn eigen volk morde wederom, waarna Moh een openbaring kreeg, ( die kreeg hij steeds wanneer hij zijn zin wilde doordrijven als het hem persoonlijk goed uit kwam) en vervolgens de adoptieregels voor iedereen ongeldig liet verklaren, zodat hij met terugwerkende kracht iemand had gehuwd die volgens de hernieuwde regels niet meer als zijn dochter gold.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van het niet zo eerbare gedrag ook voor die tijd.
"

Ik schreef niet wat jij mij toedicht, Windsurfer! Ik reageerde op het woordje 'eerbaar' dat een poster gebruikte voor handelingen die plaatsvonden in een andere tijd en andere plaats. Volgens mij werden een aantal handelingen van Moh in die tijd en op die plaats niet als 'eerbaar' ervaren, zoals uit mijn voorbeelden blijkt.

Prof Somers heeft in zijn boek "Een andere Mohammed" een verklaring voor Moh gedrag gegeven. Dat werk is in z'n geheel on line te lezen, indien men de psych analytische richting wil opgaan. Als men niets van een dergelijke benadering moet hebben, is het toch zeer lezenswaardig voor een ieder, vanwege de andere weetjes.

Het antwoord op de vraag van de topicstarter is al gegeven door Mark 34 , later met een korte verduidelijking van mij erbij. Dit topic is dan ook wat mij betreft afgerond.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Herodotus

Mohammed was volgens mij een mens, net als Jezus, Boeddha en de hele Rataplan.

De relevantie van de vraag ontgaat mij een beetje.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!