Beweer jij nu, als reactie op een poster, want daar lijkt het toch wel erg op dat Moh 5000 jaar geleden leefde? Heb je enig idee waar je het over hebt?..Bovendien waren de mores van vroeger niet te vergelijken met die van nu, maar eerbaar waren ze (toen, evt daar) wel. Dus wees niet te snel met het vijfduizend jaar terug projecteren van je huidige "fatsoen" of psychoanalyse.
..
Of de bedoelingen van het Zegel der Profeten altijd zo eerbaar waren voor de tijd waarin hij leefde betwijfel ik. Immers zijn eigen volk morde toen hij een jonge vrouw verkrachtte, nadat hij dezelfde dag haar echtgenoot en hele stam had laten uitmoorden. Omdat zijn eigen mensen die verkrachting niet vonden passen bij iemand die met Gabriel verkeerde, huwde haar haar alsnog de volgende dag.
Zijn eigen aktie werd dus kennelijk niet eerbaar geacht te zijn.
Moh liet een in zijn tijd algemeen geacht dichter op een gruwelijke wijze ombrengen, omdat de gedichten hem niet aanstonden. Eerbaar in die tijd?
Hij consumeerde het huwelijk met een 9 jarig meisje, hoewel haar vader volgens een hadith aandrong op defloratie na haar eerste menstruatie. Nadat hij Aisha had zien schommelen, aldus een hadith , kon hij zich echter niet meer beheersen en ontbloemde hij haar. Eerbaar in die tijd om tegen het verzoek van de vader in te gaan?
Een adoptieregel instellen en dan de vrouw van je adoptief zoon begeren en haar huwen was ook niet eerbaar in die tijd. Zijn eigen volk morde wederom, waarna Moh een openbaring kreeg, ( die kreeg hij steeds wanneer hij zijn zin wilde doordrijven als het hem persoonlijk goed uit kwam) en vervolgens de adoptieregels voor iedereen ongeldig liet verklaren, zodat hij met terugwerkende kracht iemand had gehuwd die volgens de hernieuwde regels niet meer als zijn dochter gold.
Het zijn slechts enkele voorbeelden van het niet zo eerbare gedrag ook voor die tijd.
Een poster spreekt over afstammelingen van Ismael. Jij lijkt de zoon van Hagar, Ismael en zijn nakomelingen, te verwarren met de relieuze secte der Ismaelieten. De Tenach (OT)spreekt herhaaldelijk over de Ismaelieten (afstammelingen van Ismael)als God haters. Je weet werkelijk er geen moer van he? Geen schande, maar klets dan niet op deze manier, zie de quote.On topic: ik hoorde iets van een vriendin van me (arabiste en islamoloog) over de Ismaëlieten. Die tak is in de joodse en christelijke boeken (vorstelbaar druk genoeg met hun eigen geschiedenis) niet bijzonder beschreven geloof ik.
De religieuze sekte der Ismaelieten, een afsplitsing van de Shia, bestond uiteraard niet in Mohammeds tijd. Mohammed kon in die zin dan ook nooit een ismaeliet zijn.
Lees je toch eerst eens even in, voordat je je ergens tegen aan bemoeit en stel dan vragen is mijn welgemeend advies aan jou.
Puzzels