Neve schreef:Zelf denk ik dat je beiden bezit en dat ze naar gelang van situatie en invloeden tot uiting worden gebracht.
@ Bartsel: natuurlijk is de vraag lastig. Heb deze vraag ook niet zelf bedacht maar heb deze vraag als onderdeel van filosofie van mijn docent opgekregen. De complete vraag: 3. Bespreek de vraag Is de mens van nature goed of slecht? Zoek argumenten bij beide polen van de discussie.
Zoals je al begrepen hebt zijn de begrippen goed en slecht ******, je kunt niet stellen dat de mens goed of slecht is en zelfs niet of het eigenschappen bezit die tot slecht of goed gedrag kunnen leiden.
Wel zou je kunnen stellen dat de mens van nature eigenschappen bezit die worden 'opgevat' als goed en/of slecht, deels afhankelijk van bijvoorbeeld cultuur.
Zo is de mens bijvoorbeeld van nature een agressief organisme; agressie wordt in bepaalde vormen door bepaalde mensen opgevat al zijnde 'slecht'.
De agressieve aard van de mens wordt dan ook in zijn uitingen afgeleerd.
Maar ook is de mens van nature 'altruistisch' (tussen haakjes omdat altruisme in de zin van onbaatzuchtige hulpverlening m.i. niet bestaat, het gaat me hierin echter om het gedrag niet om de achterliggende motivatie tot het gedrag).
Zo kun je een flink aantal genetisch bepaalde gedragsuitingen opzoeken en die in een moreel licht plaatsen om aan je opdracht te voldoen om hierna tot de conclusie te komen dat de optelsom van 'goede' en 'kwade' aspecten niet bepaald wordt door de 'universele' aard van het te beoordelen organisme dat wij mens noemen maar afhankelijk is van de ideeen die de beoordeler hierover heeft en je hierom slechts een subjectieve slotconclusie kan maken die afhankelijk is van jouw eigen ideeen.
Hiermee geef je geen antwoord op de vraag; "is de mens van nature goed of slecht?" Wel op de vraag zoals hij had moeten zijn: "vind ik de mens van nature goed of slecht?" (of een andere mogelijkheid: vind de mens of een cultuur, maatschappij etc. de mens van nature goed of slecht?)
Goed en slecht zijn immers geen ontologische begrippen.